Apprentice schreef:
Precies. Dat heb ik een aantal pagina’s geleden ook al gezegd, maar degenen die een klassieker voor dagelijks gebruik inzetten komen niet verder dan wrokkig zelfbeklag en dromen van dingen die beslist niet komen gaan.
Belastingvrij rijden met een “klassieker voor dagelijks gebruik” is definitief afgelopen. Daar is de vrijstellingsregeling overigens ook nooit voor bedoeld geweest. We kunnen ons dus beter concentreren op het vinden van een goede oplossing voor de (véél grotere) groep liefhebbers die hun klassieker alleen recreatief gebruiken.
Dromen van dingen die beslist niet komen…......
Als je iets beter oplet had je geweten dat het niet hoeft te komen maar al 20 jaar lang zo is.
En dat het ook zo moet blijven.
Maar het lijkt er op dat er hier sommigen het al lang aanvaard hebben dat de overheid ons dit voorrecht af wil gaan pakken.
Maar die zullen waarschijnlijk wel tot de groep behoren die minder dan 60 dagen met hun oldtimer rijden.
Dus waarom je druk maken….
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
MWH.C schreef:Dan stel ik voor dat je een heleboel drank in gaat slaan om je verdriet te verdrinken, want de enige volgens jou positieve uitkomst lijkt mij een utopie.
Zullen we afspreken dat we óók meneer Wolfman gewoon met het bekende forumrespect behandelen en zijn zegje te laten doen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dus dit is een goed alternatief
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Als je iets beter oplet had je geweten dat het niet hoeft te komen maar al 20 jaar lang zo is.
En dat het ook zo moet blijven.
...en als jij begrijpend had kunnen lezen had je je de moeite van het tikken van bovenstaande zin kunnen besparen…
Verder zie ik je probleem niet helemaal. Je gilt moord en brand maar je hebt zo te zien een CX en een ouwe Amerikaan. In jouw geval zou ik na het vervallen van de vrijstellingsregeling gewoon die CX als auto voor dagelijks gebruik inzetten (is ‘ie prima geschikt voor en kost ook niet de wereld in de MRB) en die Amerikaan op een 60-dagenkaart zetten (even gesteld dat er zoiets gaat komen). Volgens mij heb je dan nog steeds twee auto’s, waarvan een -de grootste en zwaarste- belastingvrij. Ik zie daar niets oneerlijks aan.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Apprentice schreef:degenen die een klassieker voor dagelijks gebruik inzetten komen niet verder dan wrokkig zelfbeklag en dromen van dingen die beslist niet komen gaan.
Belastingvrij rijden met een “klassieker voor dagelijks gebruik” is definitief afgelopen. Daar is de vrijstellingsregeling overigens ook nooit voor bedoeld geweest…
Ja ja, mooi gezegd hoor. Maarrrrrrrrrrr…
Het mooie is dat in Nederland belastingontwijking als nationale sport gezien wordt. Ik weet zeker dat ook jij zo min mogelijk belasting betaald, zo slim mogelijk de jaarlijkse aangifte doet of laat doen en zo veel mogelijk toeslagen probeert binnen te halen. En waarom ook niet, het kan, het is er, het systeem. En, het mag! Opa’s en oma’s tot “gastouder” maken om nog een toeslagje te cashen, een boodschap voor de ouderen als “mantelzorg” bestempelen enz enz. Maar wee o wee als er iemand met plezier in een oud konijnenhok rijd en o wee hij zal toch niet ergens een voordeeltje uithalen… Aan AL die mensen die een grote dikke vinger richting ons , oud lijk-rijders bewegen: kijken jullie eens HEEL goed in de spiegel en stel je zelf de vraag wanneer JIJ voor het laatst gebruik hebt gemaakt van een volstrekt LEGALE mogelijkheid om ergens een voordeeltje van te hebben…..
Duidelijk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je zegt het zelf al: het is NU een legale mogelijkheid. Straks dus niet meer…
Belastingontwijking is in NL inderdaad een nationale sport. Door dit kat-en-muisspel tussen overheid en burger ontstaan en verdwijnen er voortdurend allerlei (tijdelijke) voordeeltjes/mazen in de wet en het is onvermijdelijk dat mensen af en toe getroffen worden wanneer zo’n voordeeltje wordt afgeschaft of zo’n maas wordt gedicht.
En, ik heb het al eerder gezegd, ik vind afschaffing van de vrijstellingsregeling ook een waardeloze maatregel. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik me af en toe dooderger aan ranzige, rokende ouwe hokken op de weg met een recent kenteken die overduidelijk louter en alleen uit goedkoopte gereden worden. En dat zijn er de laatste tijd wél steeds meer geworden…
Apprentice schreef:Je zegt het zelf al: het is NU een legale mogelijkheid. Straks dus niet meer…
Nee hoor, er is nog geen andere wet aangenomen hieromtrent, sterker nog, er is nog geen wetsvoorstel voor.
Als de PVVDA er over hoofdzaken zoals loonbelasting en ziektekostenverzekering al niet uitkomen, dan lijkt het me sterk dat ze op korte termijn aan bijzaken zoals uitzonderingen in mrb toekomen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Apprentice schreef:Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik me af en toe dooderger aan ranzige, rokende ouwe hokken op de weg met een recent kenteken die overduidelijk louter en alleen uit goedkoopte gereden worden.
Dat heeft niets met oude hokken te maken, dat is gewoon onderhoud.
Ik rijdt vaak zat achter een minder dan 10 jaar oude diesel die meer rookt dan de meeste oldtimer diesels.
Gister zat ik nog achter een busje die de hele weg blauw zetten, en dat was gewoon een busje in dienst van een bedrijf.
Dus jij gelooft serieus dat de knakenrijder, het type dus dat in ouwe, afgetrapte, rokende en roestende bakken rijdt, zich druk maakt om onderhoud? Die koopt gewoon weer een ander oud hok zodra het huidige gebakje niet meer -of tegen te hoge kosten- door de APK komt.
Ennuh…die tien jaar oude diesel waar jij altijd achter zit is zelfs dan nog een stuk schoner dan willekeurig welke knakendiesel…
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou….. Da’s niet helemaal waar. Een beetje frisse bx of cx komt fluitend door de roetmeting en als ik zie hoeveel moeite het soms kost een modern diesel ding vol egr, commonrails enz enz aan de norm te laten voldoen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Wolfman schreef:MWH.C schreef:Dan stel ik voor dat je een heleboel drank in gaat slaan om je verdriet te verdrinken, want de enige volgens jou positieve uitkomst lijkt mij een utopie.
Zolang er nog niets definitief besloten is bestaat er altijd nog een goede kans dat de veranderingen geen tot weinig beperkingen met zich mee brengen.
Allemaal gewoon afwachten en met het beschuldigende vingertje wijzen naar de andere wijzen en maar roepen dat zij het probleem zijn.
En vooral maar wachten tot de daarvoor bevoegde instanties zich gaan inzetten. Wat krijg je dan, een compleet achterlijk voorstel van de Bovag…een 60 dagen kaart.Ik snap heel goed dat velen hier dit een prima oplossing vinden.
Je citroen staat lekker droog in een verwarmde garage. Alleen als het droog en zonnig is mag hij naar buiten. Helaas is het in de winter in Nederland vaak droog en zonnig maar in de zomer regent het vaak.Gevolg de citroen komt maar heel weinig buiten in een jaar. Lang geen 60 keer. Dus prima oplossing zon 60 dagen kaart.
En dat er andere liefhebbers zijn die geen garage hebben en vinden dat ook een oldtimer om in te rijden is en niet alleen maar om naar te kijken, tja dat is hun probleem…....heb ik geen last van…Ik vind dat je als oldtimer liefhebber samen een vuist moet maken voor alle oldtimers en er voor moet zorgen dat er niet een af hoeft te vallen.
Maar ja .........als IK er maar geen last van heb…..
Beetje jammer dat dat gelijk in mijn geval al niet op gaat. Ik ben student en zonder de mrb-vrijstelling had ik waarschijnlijk nog helemaal geen auto gehad. Ik ben dus net zo goed een ‘misbruiker’ van het systeem, waarom niet. Ik heb helemaal geen auto nodig in het dagelijks leven, gebruik hem alleen voor de hobby. ‘s Winters kan hij daarom in de stalling staan. 100 km van huis, bij een bevriende boer. Dat is al met al het goedkoopst. Als ik ‘s zomers af en toe wil rijden is die stalling dus geen optie, maar budget voor een stalling dichterbij heb ik niet. Dan staat hij gewoon aan de weg. In het geval van beperkingen voor de belastingvrijstelling vrees ik dat ik daarom gewoon mag gaan betalen. Met mijn studentenbudget wordt dat krap…
Ik denk alleen dat nu de aandacht van de politiek deze kant op is gericht, er weinig kans meer is dat we zonder de één of andere verandering wegkomen. Je kunt het blijven proberen, zoals jij doet, maar ik zie het somber in en sla daarom die stap over. Dat zal jij ongetwijfeld dom vinden, maar ik laat het erbij. Ik denk dat we op zoek moeten naar manieren om zowel de politiek als de liefhebbers tevreden te stellen, en zoals ik al schetste in mijn eerdere reactie lijkt die dagenkaart me eventueel nog wel een optie.
@waterman: Deal. De volgende keer zet ik er een nóg grotere smiley bij om te laten blijken dat ik het zo serieus niet meen.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Apprentice schreef:Dus jij gelooft serieus dat de knakenrijder, het type dus dat in ouwe, afgetrapte, rokende en roestende bakken rijdt, zich druk maakt om onderhoud? Die koopt gewoon weer een ander oud hok zodra het huidige gebakje niet meer -of tegen te hoge kosten- door de APK komt. ...
Ja, en wat dan nog? Ik geef dan wel geld uit aan onderhoud, maar verder voldoe ik dus helemaal aan het beeld wat jij schetst: een knakenrijder… Tjonge jonge jonge…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11788
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mag ik even opmerken dat de typische Knakenrijdersdiesel anno 1985/86 sowieso gewoon wél voor de roetmeting moet? Dat gemuts over walmende Mercedessen en nul onderhoud kan dan toch nooit één op één kloppen? Of zouden alle knakenrijders jaarlijks een gare ouwe M-B uit Duitsland gaan halen en invoeren etc. met alle kosten van dien?
Maar iets anders: ik vind die hele 60-dagenkaart een beperking van mijn keuzevrijheid om al of niet met m’n Fordje te gaan rijden. Nu kijk ik eens in de lucht, of naar m’n humeur, of whatever slap excuus en pak ik dat ding lekker mee naar kantoor of naar de Appie. Als ik daar zometeen telkens een eendagsvergunning voor moet aanvragen is de lol er wel heel erg af eigenlijk. Poetsen houd ik niet van en als ik er nog minder mee ga rijden hoeft dat ook gewoon helemaal niet meer! Ik ben er dan ook gewoon tegen. Niet dat ik daar geen andere redenen vor heb, maar dit is er nog een.
Nou ja, ik woon dicht genoeg bij de Pruis om dan om de haverklap daar een weekje op mijn eigen tijd te gaan rijden en daar via de in D getankte brandstof accijns af te dragen in plaats van hier
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
@ MWH.C.
Maak je geen zorgen hoor ik voelde mij ook niet beledigt of wat dan ook. Ik kan best wel wat hebben. En ik zal zelf ook niet altijd even correct reageren denk ik.
Want dit raakt mij emotioneel.
Ik denk dat sommigen of misschien wel de meeste zich herkennen hierin maar sommige ook niet.
Maar mijn auto voelt een beetje als mijn kindje. Overdreven natuurlijk maar mijn auto is veel meer dan een stuk blik. Ik praat nu over mijn Thunderbird. Mijn CX heb ik nog niet zo lang en die heeft tot nu toe niets dan ellende gegeven maar dat gaat nog wel goedkomen. Maar echt een “band” heb ik daar nog niet mee.
Ik ben drie jaar bezig om mijn Thunderbird in de staat te krijgen hoe deze nu is. Ik heb er vreeslijk veel uur en ook aardig wat geld al in zitten. Hij is nu zo goed als klaar en dan komt er zon bericht vanuit de overheid. Ik heb een garage box, daar staat de CX ook in, maar de Thunderbird past er domweg gewoon niet in. Dus kan ik hem niet van de straat halen om te schorsen. Als dit allemaal doorgaat moet ik 2664 euro per jaar gaan betalen want ik gewoon niet heb.
Alles bij elkaar heet deze wagen mij al een paar duizend euro gekost. Als het allemaal doorgaat zoals nu aangekondigd is een zware amerikaan op slag niets meer waard. Niemand wil hem over kopen van je.
De huidige waarde is ongeveer 7000 euro dat bedrag ben je dus kwijt dan.
Er was een regeling en dat heeft mij toen doen besluiten om zon wagen te kopen. Ook was het best een redelijke investering. Als je je oldtimer goed en netjes onderhoud wordt deze alleen maar meer waard.
En nu komt hier allemaal ineens een streep doorheen. En dat zal ik dus niet zonder slag of stoot accepteren. Ik voel mij dus ook belazerd door de overheid. Had ik dit van te voren geweten had ik nooit een amerikaan gekocht. En tijdens een spel de regels veranderen kan ik niet tegen.
Met mij zijn velen anderen straks de klos. Niet alleen Amerikanen maar denk ook aan Landrovers Jaguars enz. Allemaal zware auto’s.
En daarom vind ik dat de regeling moet blijven zoals deze is. Het nadeel van de diesels uit Duitsland dan maar op de koop toe nemen. En als het echt om het milieu gaat dan maken ze maar roetfilters verplicht of zoiets.
Maar ik zal blijven knokken tegen afschaffing in wat voor vorm dan ook. En ook al kan ik hier niet de steun vinden die ik gehoopt had, weet ik zeker dat er velen met mij blijven knokken en zich nog lang niet gewonnen geven zoals de meeste hier al wel doen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”