Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Lyon staat bekend om haar werelderfgoed en haar gastronomie. Autoliefhebbers kennen Lyon ook door de klassiekerbeurs Epoqu’Auto, die nu al voor de 34e keer wordt gehouden. Veel verjaardagen worden er gevierd, dus hijst ook Rosalie zich nog weer eens in haar feestjurk. Om die niet te verkreukelen, laat ze zich in Honeckers verlengde CX Prestige chaufferen. Wie dat zelf wil zien, heeft een nog sneller vervoermiddel nodig.
Het is al de 34e keer dat de Club des Amateurs d’Automobiles Anciennes, kortweg 3A, de Franse klassiekerliefhebbers uidnodigt voor de beurs Epoqu’Auto. Deze vindt plaats in drie ruime, moderne hallen van het goed bereikbare Eurexpo.
Direct na binnenkomst in hal 1 wacht de bezoeker een museumopstelling van auto’s die in 1912 op de Salon van Parijs te zien waren. Er zijn veel interessante Berliets bij. Het is mooi om te zien dat deze pionier van de automobielbouw in zijn thuisstad nog in ere gehouden wordt. Marius Berliet begon al in 1894 met auto’s te experimenteren en richtte in 1899 zijn onderneming op. Ook in hal 1 viert de Fiat 508 Balilla zijn 80e verjaardag. In hal 2.1 zijn de autohandelaren geconcentreerd. Tevens kun je er veel onderdelen en automobilia vinden. In hal 2.2 is ruimte voor auto’s van particuliere verkopers, maar vooral voor klassieke motorfietsen.
Het mooiste is te vinden in hal 3. Na een collectie racewagens volgt een ruimte voor young-timers. Dit is een première voor Epoqu’Auto, dus wordt duidelijk uitgelegd wat het Duitse woord young-timer betekent. Van Citroën zijn hier de Visa Chrono en de Visa découvrable aanwezig. Na de young-timers volgt een enorm paviljoen van Renault en de Franse Renault-clubs. Zij zetten de 50-jarige Alpine en de 40-jarige R5 in het zonnetje. Daarachter volgt Mercedes met 60 jaar SL. Er is een vleugeldeur uit het Mercedes-museum in Stuttgart overgebracht, maar eigenlijk nog mooier is dat clubleden de geschiedenis van alle SL-modellen tot vandaag tonen.
Pas tegen de achterwand van hal 3 is het Citroën-paviljoen te vinden. Citroën zelf is er en heeft om zich heen achttien Franse Citroën-clubs verzameld. Centraal in het paviljoen wordt er nog eens aan herinnerd dat Rosalie 80 geworden is. Ze laat zich in drie verschillende tenues zien: als berline, als coach en als Rosalie des records. Ze is terecht nog altijd trots op haar record van 300.000km in 134 dagen uit 1933. Natuurlijk hebben de clubs veel mooie Citroëns meegebracht. De bijzonderste is wellicht de door Nilsson verlengde CX Prestige van Erich Honecker.
Bij de klassiekers en bij de onderdelen is Citroën ook goed vertegenwoordigd. Zoals altijd springen de Citroëns van Philip Losson eruit. Hij weet als geen ander goede, originele exemplaren op te speuren. Wat verder opvalt, is de diversiteit. Andere Franse beurzen willen nog weleens sterk op één model leunen, op de Traction, de DS of de 2CV. Dat is hier niet het geval. Het aanbod van auto’s, onderdelen en automobilia is zo gevarieerd dat er voor elk wat wils bij is. Daarom kan ik deze beurs bij alle Citroën-liefhebbers aanbevelen, ook omdat hij zo goed te combineren is met een bezoek aan het centrum van Lyon. Deze hoofdstad van de Franse gastronomie staat op de UNESCO-lijst van werelderfgoed, omwille van haar goed behouden middeleeuwse kern en van wijken tot het einde van de 19e eeuw. Epoqu’Auto 2012 is geopend tot zondag 11 november 18 uur. Avontuurlijk ingestelde forummers kunnen dus nog de TGV of het vliegtuig nemen. De minder avontuurlijken zullen moeten wachten tot volgend jaar.
tekst en foto: RensKorevaar
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Vooruit, nog enkele plaatjes:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!