Beste mensen,
Na jaren afwezig zijn van het forum weer een bericht. Mn 2200 pallas van 76 is na drie jaar(onregelmatig) schroeven en sleutelen weer op de weg. Veel vernieuwd, nieuwe laklaag enz. Sinds de keuring in september 2000 km gereden. De auto rijdt fijn. Er is echter een probleem dat ik graag aan jullie voorleg.
Het laden van de accu verloopt niet regelmatig. De ene keer is er niets aan de hand en staat de wijzer van de voltmeter direct in het witte vlak. Andere keren duurt het een aantal kilometers eer het laden begint en een enkele keer pas na 60 of 70 km rijden. Ook is de plaats van de naald van de meter vrijwel nooit dezelfde. Onderin het witte vlak is normaal, maar bij het inschakelen van enkele gebruikers zakt de naald in het grijze vlak. Ik denk zelf aancorrosie in aansluitingen en massapunten. Of borstels inde dynamo die het niet meer lekker doen.
Voor ik de zaak demonteer vraag ik of jullie dit probleem herkennen en oplossingen hebben.
groet
Rinus
Rinus





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Welkom terug Rinus,
die meter bij mij werkte in het begin ook soms niet bleef gewoon inderin staan en werkt soms spontaan weer, dit bleek uiteindelijk een slecht contact op de printbaan van het dashbord te zijn.
Verder heb jij waarschijnlijk nog een mechanische externe regelaar bij je accu hangen werkt deze nog goed ? en maakt het ding goed contact ? en controleer ook even de contacten bij de dynamo zelf.
En natuurlijk kunnen ook de borstels van de dynamo versleten zijn.
Succes,
Mark
ps we willen natuurlijk wel foto’s zien
CX 2000 pallas ‘78
Bedankt voor je reactie.
Bij mij is het waarschijnlijk niet te zoeken in het metertje of de printbaan. Wanneer de naald in de meter laag blijft is de spanning op de accu+/- 12.5 volt bij draaiende motor. Als de naald op z’n normale plaats zit meet ik 13.5 volt op de accu. De regelaar ziet er goed uit, maar ja hoe meet je het functioneren?
gr
rinus
Rinus

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik had afgelopen voorjaar min of meer hetzelfde, bleek uiteindelijk niet aan het metertje te liggen maar aan een brakke stekkerverbinding tussen dynamo en accu. Was alleen wat jammer dat ik daar pas achter kwam toen de accu leeg was…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De oude systemen gaan meestal pas wat doen bij 1500 rpm of meer. dus stationair klopt het wel als je meter daalt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
In de laatste CX en Route staat een heel verhaal over laadstroom, dynamo’s en wat al niet meer. Als je die niet hebt wil ik ‘m wel even kopiëren. Stuur maar een PB. En succes!
Beste mensen,
Inmiddels zijn de laadproblemen voorbij. De dynamo is gereviseerd en het spulletje werkt goed.
Hierbij een nieuwe vraag: Mijn Cx is een 2200 benzine van 1976. Deze auto’s hebben alleen maar een lampje dat rood oplicht als de koelvloeistof te heet wordt. Ik voel me daar nooit zeker bij en net zoals bij mijn DS-en in het verleden heb ik een temperatuurmeter ingebouwd. Via de Franse e-bay scoorde ik een mooie temperatuurmeter zoals die kan zitten in een 2400 van rond ‘78, voor weinig. En op de Duitse E-bay een sensor met temperatuurafhankelijk weerstand (een soort NTC), origineel voor Citroen.
Eerst een proefopstelling gemaakt met een pannetje water op een campingbrander. De meter reageert prachtig en de wijzer zit mooi aan het begin van rood als het water kookt.
Meter ingebouwd in auto, zie foto en toen de oude sensor nabij de waterpomp verwijderd om de nieuwe in te kunnen schroeven. Tot mijn verbazing bleek de schroefdraad van de nieuwe sensor de groot, nl 18 x 150. De oude is 16 x 150 oid.
Kan het zijn dat ik een temp. sensor heb gekocht van een nieuwer/ander type Cx/Citroen?
Wie kan mij helpen aan een adres waar ik de juiste sensor kan kopen?
groet
Rinus
Rinus






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik weet niet of er plaats voor is , maar je zou het gat vor de sensor kunnen optappen .
Verder ivm met metertjes in dames op leeftijd ,
altijd goed controleren of het metertje wel juist aangeeft !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen