Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 03-11-2012
- Xsara 1.6i VTR Coupe
Zo dan .. laat ik me meteen maar eens voorstellen als nieuwbakken Xsara berijder.
Vandaag mijn Xsara opgehaald. En meteen maar een uitgebreide proefrit gemaakt. Dochter naar Zwolle gebracht
De dealer had het (bij de koop bedongen) meerwerk keurig voor elkaar: Nieuwe APK, + alles wat er dan uit zou komen gerepareerd. Nieuwe grote beurt incl synth olie en filters, etc. En nieuwe distributieriem (die er anders heel snel aan zat te komen). Daarbij meteen waterpomp. v-snaar en bougies vervangen. En nieuwe accu erin.
Hatsefats ! Helemaal klaar voor de winter dus.
Proefrit van ruim 200 km ging boven verwachting. Rijdt heerlijk, trekt vlot op, stuurt heerlijk, vering is perfect. De rit terug in het donker liet alleen een drietal kapotte dashboardlampjes zien (sigarenaansteker, dashboardkastje en rechterknopje ruitbediening). Dat valt allemaal te fixen.
Nog even uitvissen hoe ik die sigarenaansteker en knop raambediening eruit kan frommelen.. iemand nog een goed advies ?
Hierbij nog een foto van de desbetreffende bolide. Met net aan 124.000 op de teller vind ik ‘m er goed uit zien voor een 2000’er.
Ben niet zo gek van de wieldoppen. Maar dat komt ook nog wel goed. Beetje huisje bij het schuurtje houden nu. Komt nog een dure maand aan.
Hoop jullie nog vaak te spreken hier.
Groetjes,
Paul
Mooie wagen,veel plezier ermee en die paar dingen kun je zelf wel verhelpen mischien helpt het plaatje je, het frame om de schakelaars zit geklikt zet tussen de rand een klein schroeven draaiertje,dan komt deze los voorzichtig in deze tijd van het jaar, ivm koude weer het is beter in de zomer als het warmer is en dan is het kunststof wat flexibeler minder kans op breuk..hetzelfde geldt voor aanstekker
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ruitbediening zit bij een 2000’er wat hoger op het dash maar zou er inderdaad zo uit moeten klikken. Gebruik bij twijfel een oud bankpasje of iets dergelijks om dit soort paneeltjes krasvrij los te klikken.
Overigens vind ik deze wieldoppen helemaal niet lelijk, integendeel. Ik denk niet dat er mooiere doppen te vinden zijn voor een Xsara. Neemt niet weg dat lichtmetaal er nog wel een stukje spogtiever uit ziet
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 03-11-2012
- Xsara 1.6i VTR Coupe
Hee mannen, bedankt voor de goede suggesties en jullie aandacht. Erg leuk.
Even een update over de vorderingen tot nu.
Vanmiddag een dagje vrij dus heerlijk aan het klussen geslagen aan de Xsara en het volgende gedaan:
1. Vervangen lampje dashboardkastje. Tenminste, het lampje bleek in orde. Maar de penveer die de schakelaar van het dashboardkastje bediende bleek geen goed contact meer te maken. Even uitgerekt met de stroom eraf. Stroom er weer op en tralala .. werken.
2. Toen de verlichting van de sigarenaansteker. Deze bleek eigenlijk heel simpel te verwijderen. Het steeklampje eruit pielen was wat meer moeite. Maar twee miniscule nokjes later en het lampje was eruit. Gelukkig nog zo’n steeklampje liggen. Werken.
3. Daarna de verlichting van de rechter schakelaar ruitbediening. Deze was nog eenvoudiger te verwijderen. Zelfs de schakelaar uit elkaar halen was geen probleem maarrrrr..
Het steeklampje wat verstopt zit achter het groene hokje waar ie inzit is er eentje die niet bij meneer Citroën of andere automaterialenzaken te vinden is. Ja, normale steeklampjes in overvloed. Maar deze is nét een slagje kleiner en heeft twee langere draadjes die onderaan uit zijn ‘schulpje komen en om de nokjes zijn gedraaid (zie foto)
Als iémand weet waar ik die lampjes kan vinden, ik hou me aanbevolen. Geen idee hoe ze heten trouwens.
4. Tussendoor nog even nieuwe wieldoppen erop gezet. Op de kop getikt notabene voor 12 euro de vier bij de Lidl. Zien erg prima uit. Beter dan de vorige iig.
5. Daarna inbouw radio (een erg gave JVC KD-R731BT: variabele kleurendisplay, iphone-support, bluetooth, the whole shebang). Goed, de Blaupunkt eruit, easypeasy. Daarna microfoon voor handsfree en iphone5 kabeltje door dashboard gelust (waarom hebben die iphonekabels niet gewoon in het zwart ?) Daarna antenne erin (na eerst een verloopje te hebben gehaald *zucht*)
Dan nu het probleem
De radio werkt prima, zo leek het aanvankelijk. Hij gaat aan bij contact aan en uit als contact uit is. Prima. Maar als je dan na een minuutje of twee de auto start istie opeens weer zijn instellingen kwijt en springt naar de demo modus.
Dan zou je zeggen: draai de rode en gele draad van het isoblok om. Geprobeerd en no dice. Zelfde probleem. Zelfs geprobeerd de rode te koppelen aan de gele én de rode, via een bruggetje wat standaard aan de kabel zit. Wilde ook niet werken. Om gék van te worden !
Ik begin te geloven dat het probleem in de gele kabel ligt, die heel even geen stroom geeft als de auto wordt gestart.
Ik zit er inmiddels over te denken om een draadje te trekken vanaf de sigarenaansteker naar de gele draad van de radio. Deze heeft namelijk wél constant prik. Iemand nog een andere suggestie ?
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009
- BX Cannes
- BX Deauville
Het eenvoudigste is gewoon even meten met n multimeter op welke kabel nog spanning staat wanneer t contact eraf is. En dan even zoeken op welke pool van de isostekker deze aangesloten moet worden.
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 03-11-2012
- Xsara 1.6i VTR Coupe
Inderdaad doorgelust van de constante + van de achterzijde sigarenaansteker
Raar dat het zo moet.. Maar het werkt ! Nog ideeën over dat steeklampje ?
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009
- BX Cannes
- BX Deauville
Als het niet bij de dealer te verkrijgen is zou ik het zo niet weten. Wellicht dat in peugeots deze schakelaar ook geleverd is en dat je via de peugeot dealer iets kan vinden. Lijkt me specifiek psa dit.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gefeliciteerd met de Xsara
Veel plezier ermee.
Nog even over de wieldoppen.
Deze wieldoppen zijn van een Xsara type 2, voor 15” velgen dus.
Dus iemand heeft de standaard 14” velgen van deze Xsara type 1 al eens verwisseld voor 15” velgen.
Een andere originele wieldop voor een Xsara type 2 is deze:
Deze zaten vaak op de coupé, degene die je nu heb vaak op een berline of break. Maar dat verschild nog wel eens.
Deze zaten volgens mij ook op de latere Berlingo’s.
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 03-11-2012
- Xsara 1.6i VTR Coupe
Nou, d’r zitten inmiddels alweer andere wieldoppen op
Stukken beter deze.
En zolang er nog geen LMV’s op komen voldoet dit voorlopig prima.