Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Twan heeft nog meerdere auto’s ter beschikking, ik heb exact dezelfde symptonen bij m’n BX en ‘maar’ 1 auto.
Als je zaterdag trouwens met de Break komt Twan (al kan ik me voorstellen dat dat niet bepaald de voorkeur heeft), kan ik kijken of ik hem uitgelezen krijg met mijn uitleeskastje. Daar kan ik mijn GTI wel mee uitlezen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ik kan gelukkig terugvallen op de acadiane ja, de trs komt nog niet buiten met dit weer.
Hoop toch wel dat het snel opgelost is want ik wil toch wel tot de zomer met deze auto blijven rijden. Als ie het doet rijdt het zalig!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
In combinatie met een zeer onregelmatig stationair lopende motor had ik dezelfde symptomen bij een vorige auto van mij met KE Jetronic en veel kilometers (190E). Bij mij was het toen de potentiometer die op de luchtmassameter (eig. luchthoeveelheidsmeter) zat aangesloten en de stand hiervan omzette in een elektrisch signaal. Deze potmeter was versleten en gaf verkeerde waarden door aan de computer, waardoor het mengsel niet goed was en hij soms stilviel. Was ook heel leuk toen ik ‘m in z’n 1 liet rollen op een parkeerterrein: gaf ie soms ineens uit zichzelf volgas…
Verder kan ook de stappenmotor vuil zijn, die de luchttoevoer bij stationair toerental regelt, ook afhankelijk van het gevraagde vermogen van de extra verbruikers. Vuil = beweegt niet goed = gaat niet snel genoeg open = stilvallen wanneer toerental ineens naar stationair zakt, bijv. bij het stoplicht.
Dat uitlezen lijkt me echt heel basic. Volgens mij kun je daar alleen fouten mee opsporen als een onderdeel helemaal defect is, waardoor ie geen of inplausibele elektrische signalen doorgeeft.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Dat is nou juist het vreemde, de auto loopt prima en keurig stabiel stationair. Alleen de koude start en als je net het gas aantikt geeft problemen.
@timo we zullen eens kijken, afgelopen zaterdag ook probleemloos in bunnik geraakt
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Bosch LE Jetronic toch?
Ik vind zulke schema’s altijd zeer verhelderend:
http://www.boltuning.nl/blad3tech.htm
Zie ook de probleemoplossing eronder.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Twan238 schreef:@timo we zullen eens kijken, afgelopen zaterdag ook probleemloos in bunnik geraakt
Bunnik? Dan was je hier om de hoek! Ik kijk vanuit mijn woonkamer tegen Bunnik aan
En dat heb ik ook, stationair opzich prima, maar het starten en bij het gasgeven gaat het (soms) fout.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Bunnik ja, daar ben ik een andere 19tzi break op wezen halen ( die met dezelfde kleur als jouw GTI ).
Mijn verbruik is trouwens ook redelijk dramatisch, zo rond de 1 op 9…
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik zou er een paar euro’s en wat tijd tegenaan gooien, dan is ie zo weer op orde. Mijn handen jeuken…
Euro’s dan in de vorm van een sensor bijvoorbeeld .
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Zojuist gekocht, vanavond eerste test resultaten
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Wij wachten in spanning af…
Ik neem aan dat je bougiekabels en zo al hebt gecontroleerd?
Stel nou dat er een bougie- of bobinekabel vlak langs een metalen deel loopt. Dan zou het kunnen zijn dat bij vochtig weer de kabel doorslaat. En als je gas geeft kantelt het blok waardoor de kabel ook dichter tegen het metaal zou kunnen komen.
Soms kan je in het donker de overslag zien.
Dus gauw even naar buiten…
Ik denk maar even mee…
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
kan het niet zijn dat je iets van troep in de tank hebt ?
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Je kan ook even aan de kabels voelen.
Als je een lel krijgt heb je een doorslaande kabel te pakken.
Wel even AED in de buurt houden
banaanepit schreef:kan het niet zijn dat je iets van troep in de tank hebt ?
Dat heet benzine hoor!
Even zonder gekheid… Zou dat niet bij vol vermogen een probleem moeten geven? (verstopt filter)
En hij krijgt volgens mij eerder te veel dan te weinig peut
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
H@ns schreef:Ik neem aan dat je bougiekabels en zo al hebt gecontroleerd?
Stel nou dat er een bougie- of bobinekabel vlak langs een metalen deel loopt. Dan zou het kunnen zijn dat bij vochtig weer de kabel doorslaat. En als je gas geeft kantelt het blok waardoor de kabel ook dichter tegen het metaal zou kunnen komen.
Soms kan je in het donker de overslag zien.
Dus gauw even naar buiten…
Ik denk maar even mee…
Heel goed Hans,
De kabels heb ik gecheckt en weer netjes laten lopen ( kruisden elkaar eerst ). Dat stotteren onderin de toeren doet hij eigenlijk altijd dus dat kan tijdstip afstelling zijn. Verder heb ik net de Lmm van de grijze break gejat en dat maakt geen verschil, de nieuwe temp sensor trouwens ook niet.
Ik heb wel het idee dat de auto te rijk loopt want het meurt echt vreselijk als de auto eenmaal loopt.
Iets anders:
Zit er verschil tussen het uitlezen van een tu en een xu? ik krijg namelijk toch regelmatig na een beroerde start het motormanagement lampje te zien.
@baananepit filter is nieuw en vermogen zat, twee weken terug nog de 0-100 tussen de 9-9,5 seconde geklokt
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en