Vanuit Seoel (!) alles prima te zien vanaf iPad!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
even linkjes van gemaakt. Fotofuckit is een shitsite. Tevens is het af te raden om spaties in de albumnamen te gebruiken..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank Bogaard! Tot op heden ging het altijd goed met die shitbucket. De link naar het album loopt op mijn macbook nog altijd vast.
Maar goed, met de linkjes kun je ea zien.
De verbouwing vd garage betrof tevens een afdak en een smeerput annex brug. De put lag er al tbv diverse pompen en filter van een ex-koikarpervijver van 90 m3 inhoud. Die is net voor onze sleuteloverdracht dichtgestort, op de put na.
De brug heeft een ideale hoogte voor wielophangingswerk, als put moet ik in het midden nog een stuk uitdiepen, zodat ik rechtop onder de auto kan staan. Dat doe ik volgend jaar. Niet heel moeilijk, zandbodem van een stuwwal, +60 m NAP en +28m boven het grondwaterpeil…
Vandaag de straalkast van mijn buurman aangeboden gekregen. Is er een van zo’n 1.000 liter, met prof stofafzuiging, verlichting, grit en parels. De achterschermen passen er geheel in, dus dat lijkt me wel wat, nog afgezien van alle talloze kleinere onderdelen. Die gaan eerst door de ontvetterspoelbak en daarna is er veel te stralen. Ik heb een aparte ruimte waar ik deze kan plaatsen. Wordt een weekendklus.
Inmiddels het motorcompartiment zo’ beetje leeg en het motorblok er uit. Dat ging allemaal soepel. Ik merk dat ik bij de demontage liever mijn boerenverstand benut dan het WPB.
Tot op heden heb ik elke moer en bout kunnen lossen, mede dankzij het feit dat het gehele motorcompartiment baggervet is. Niet van de LHM of motorolie, maar van het smeervet. Deze auto is op alle doorsmeerpunten echt rijkelijk gesmeerd! Echt kilo’s kan ik overal vanaf krabben.
Ik ga de historie nog natrekken, althans poging tot. Hij is hier bij de lokale Citroendealer in onderhoud geweest en sinds 2003 geschorst. Waarschijnlijk vanwege afkeur wegens ‘scherpe uitstekende delen’, want de deurplaten hing los bij gebrek aan onderkasten…Meer weet ik niet, ik begin eens bij die dealer. De aangegeven km-stand is 7300. De vraag is hoe vaak de klok rond is geweest.
Bij een Peugeot 504 kan ik door ervaring meestal wel zien hoe vaak de klok rond is geweest. Zijn er voor de DS een beetje redelijke indicatoren die daarover iets zeggen? Als ik kijk naar de conditie van het interieur, op de verteerde bekleding na, dan zijn bijv de stoelen niet doorgezeten en de mechanismen nog vrij strak. Idem voor pedaalrubbers (kunnen vervangen zijn) en andere zaken waarmee je veel contact hebt.
Verder ben ik in nog geen enkel deel van de ophanging en stuurinrichting speling tegengekomen. Ook de wielnaven rondom lopen perfect en zonder speling. Op een 504 zie je dat niet vaak. Ook alle kogelhoezen en lekzakken zijn netjes, geen droogtescheuren (toch zal ik alles waar ik straks lastig bij kan zondermeer vernieuwen).
Het motorblok en bak zijn trouwens ook keurig droog en alles wat eraan hangt ziet er goed uit. De waterpomp is vernieuwd, dat kun je zien.
Nu ik de algehele conditie van de techniek heb kunnen beschouwen denk ik dat deze auto met nieuw plaatwerk gewoon weer door de apk was gekomen. Maar goed, ik wil de auto goed leren kennen, en dan is een totaal restauratie een prima middel…
Nu wilde ik vanavond de linker veercilinder verwijderen, maar ik krijg nu voor het eerst iets niet los: het tussenstuk onder de veerbol zit zo vast als een huis op de cilinder. Al een enorme tang op gehad, maar geen resultaat. Tips?? Of gewoon doorzagen en een nieuwe cilinder kopen? Verhitten vind ik geen optie, daar is de auto te brandgevaarlijk voor….
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met een luchtbeitel en een hulp die de cylinder vasthoudt met een tang
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Met een luchtbeitel en een hulp die de cylinder vasthoudt met een tang
Ok, heb je iets meer uitleg? Luchtbeitel heb ik (dankbaar gereedschap!). Is de massatraagheid van de veercilinder+tang+hulp voldoende om de hoogfrequente klappen van de luchtbeitel op te vangen? En hoe plaats ik de beitel? In een uitgehakte uitsparing, kortom tussenstuk opofferen ten gunste vd cilinder?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep dat laatste. Misschien kan de cylinder uit de auto met het verlengstuk erop maar dat weet ik niet zeker. Dan kan je em in de bankschroef zetten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nee, dat heb ik al geprobeerd, zonder tussenstuk past het net (rechts).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok. Grote tang op de cylinder en met de beitel dwars op het verlengstuk. .
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ok. Grote tang op de cylinder en met de beitel dwars op het verlengstuk. .
De praktijk bleek toch minder weerbarstig dan de theorie. Met een grote pijpsleutel die zichzelf vastzet bij het draaien, een grote tik met een zware hamer (na vooraf wat laten ‘schrikken’ van de schroefdraad). Daarmee ging hij los. Daarna cilinder eruit, lagerhuis met fusees verwijderd en tot slot de halve voortrein verwijderd. Uurtje werk, verliep allemaal weer soepel dus.
Tot dusverre een genot om aan te sleutelen zo’n DS.
Zal dit weekend link naar stap voor stap fotoreportage (op Dropbox) plaatsen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Als beloofd hierbij een link naar mijn Dropboxfolder m.b.t. de demontage van het motorcompartiment. Veel foto’s zijn voor eigen geheugenondersteuning, dus de journalistieke waarde is niet van elke foto even groot. Ik schiet de plaatjes met mijn gsm (een ZWARTE smartphone…en die schrijft de plaatjes meteen weg naar Dropbox). Alleen jammer dat ik geen tekst bij de foto’s kan plaatsen. Verzin ik nog wat op.
https://www.dropbox.com/sh/o9h36m6pjbfxnwj/PN-gfaP3yC
Op foto nr 2 zie je de oplossing die ik heb verzonnen om de aandrijfassen los te draaien. De volgorde van het WPB is zodanig dat ik de reminstallatie inclusief handrem al onklaar had gemaakt voordat ik de 6 moeren M17 op beide assen los had…
Met een kogeltrekker is dat probleem simpel op te lossen. Wellicht iets voor de rubriek tips&tricks;?
Vandaag druk geweest met herinrichten van mijn werkruimte waar de straalkast komt te staan. Dat is nogal een gevaarte van zeker 1.000 liter, met alles erop en eraan. Mijn buurman heeft jarenlang bromfietsen en onderdelen gerestaureerd. Grit- en glasparelstralen. Hij stopt hiermee en ik mag alles overnemen, dat komt perfect gelegen. Zelfs m’n achterschermen passen er in hun geheel in…
Oja, ik heb besloten om de LPG-tank niet terug te plaatsen. Het is sowieso de vraag of ik na de restauratie op LPG ga rijden (niet origineel…) en als ik dat ga doen, dan met een fraaier weg te werken tank.
De AG-tank die ik nu heb gaat dus weg, inhoud 70 liter, incl. slangen en bevestigingsbeugels en bouten. Ik zet hem in de daarvoor bedoelde rubriek, t.e.a.b..
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Die nette vloer kan veel vetter
SPAM schreef:Die nette vloer kan veel vetter
Haha, ja dat is hij hier en daar ook al geweest. Het fijne van zo’n gladde epoxyvloer is doekje met ontvettererover en weer schoon. En ik kan niet werken temidden van een puinhoop..
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Vannacht veercilinders (voorzijde) laten weken in de ontvetterbak, gespoeld en gedemonteerd. Conditie lijkt mij goed, maar ik heb nooit eerder een DS uit elkaar gepeuterd. Cilnder en zuiger vertonen geen slijtagesporen.
Beelden zeggen meer dan woorden: https://www.dropbox.com/sh/8o7fyav306ocyc3/5wccagDZU0
Op de zuiger zit bovenaan een zwart taai teerachtige substantie, kan er af, maar vroeg me af wat het is, na het ontvetten bleef dit achter.
Ik ga in ek geval alle (keer)ringen vervangen en de lekzakken, hoe goed deze ook moge zijn. No risk…
Nog tips, punten om op te letten bij de beoordeling van de veercilinders? Nieuwe kosten de kop niet, maar wat goed is zal ik hergebruiken.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Update:
(Overigens graag antwoord op mijn laatste vraag in vorige reactie als iemand advies heeft, anders open ik er een apart topic voor, maar volgens mij is dat niet de bedoeling…)
Afgelopen week niet heel veel kunnen doen, veel lange werkdagen t/m de avond.
Wat verder gedaan:
-voorraadvat verwijderd
-hydrauliekledingen in het motorcompartkment verwijderd
-remaccu verwijderd
-div beugels en steunen verwijderd
-div spul in de ontvetterbak gespoeld en gereinigd tbv opslag (daarna stralen en lakken).
Ik heb nog geen tijd gehad voor uitzoeken historie van de auto maar op basis van wat mij nu bekend is, danwel obv waarnemingen:
-auto is Franse auto van 6-‘74
-in 2-‘96 geimporteerd in NL
-meteen LPG ingebouwd (installatie is van begin ‘96)
-banden (Michelin XAS) zijn van 1998. Vermoedelijk de eerste set na import. Deze banden hebben nog 6 mm profiel en zijn gelijkmatig afgesleten en bevatten nog geen droogtescheuren.
-dat laatste past bij de vaststelling dat de auto in 2003 uit de vaart is genomen (APK vervallen).
-Ik heb bij de demontage geen APK-afkeurpunten kunnen vinden op defect koplampstelmechaniek en verlichting na, de auto was technisch ook geheel functioneel. Geen lekkages.
-alle olien en vetten op peil en schoon. Geen water bij de olie en andersom.
-LHM helder en schoon. Nergens vieze depots.
-alle wiellagers en ophangingskogels zijn spelingvrij en alle rubbers en lekzakken zonder droogtescheuren en lekvrij.
-in het interieur weinig gebruikssporen aan dashboard en bedieningsorganen, alleen bekleding vergaan (Franse zon?
-stoelen niet doorgezeten
-er is nergens aan de auto gelast
-er zitten nergens roestgaten in de auto, wel zijn de ruitsponningen achter slecht
-dakrand roestvrij
-auto heeft wel een kleine schade voorzijde (afdruk trekhaakkogel in voorsnep)
-tik tegen achterbumper gehad waarbij rechter achterscherm op de ophangpunten is losgechoten.
-de 4 portieren waren aan de onderzijde vergaan
Voorlopige hypothese:
De auto is met weinig km’s (ik denk minder dan een ton, zo’n 80k) uit een droge streek van Franrkijk naar NL geimporteerd in de economische hoogtijdagen waarin het hip was er een klassieker naast te hebben.
Er is meteen LPG ingebouwd, zoals in de meeste import DS’en. Verde rheeft de auto meteen na import een uitgebreide Dinitrolbehandeling ondergaan, prfessioneel uitgevoerd. Auto heeft uitvoerige beurt gehad. Auto is door een provinciegenoot gereden en heeft regulier onderhoud en beurten gehad bij lokale Citroendealer. Er is ca. 10-15k max per jaar mee gereden. Kort na de eeuwwisseling raakt de auto betrokken bij een kleine kop-staartbotsing. De deuren waren al slecht en men heeft besloten de auto weg te zetten en plaatwerk te verzamelen voor een grote opknapbeurt aan carrosserie. Intussen liep de APK af en bleef de auto staan.
Daarna is het onduidelijk. Wellicht is de ID na een paar jaar toch ingeruild op een nettere ID/Ds met APK bij de handelaar waar ik deze vond. Daar heeft hij lang gestaan, onbekend, onbemind. Intussen daalde de prijs. Hier begint mijn zoektocht, ik heb vorig jaar niet veel info gehad bij aankoop, vond ik toen nog niet zo interessant.
Vraag die zich nu verder aandient: hoe ga ik verder om met de mega-vette bende op het chassis? Het is zwart van vet, vuil en op de originele lak zit een dikke lag waxoil o.i.d.. Zandstralen lijkt mij schieten met een kanon op een mug. Wel wil ik de koets helemaal schoon hebben met als doel inspectie (zeker weten dat hij roestvrij is/ wordt en z.n behandeling/ herstel dmv laswerk waar nodig (einde vd longerons achter bijv.) Geduldig schoonkrabben, ontvetten z.n. herstel en dan opnieuw tegen roest behandelen?
Plaatje van wat ik bedoel:
https://www.dropbox.com/s/7y1mwussu8hdq1s/IMAG0227.jpg
Had ik maar een kasverotte auto, dan waren de keuzes eenvoudiger!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
U roept, wij zoeken:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/218111/
over de revisie van veercilinders.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste