Hoe de lichtschakelaar van het dashboardkastje (de)monteren?
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 17 november 2012 05:18 PM

Het schakelaarelement is afgebroken, geen wonder dat het los “binnenin” lag.
Daardoor bleef het lampje branden en trok zo mijn accu leeg. 
Maar hoe verder? Hoe zit zo’n element bevestigd?
Ik probeer hem uit mijn “donorcx” te halen, kom er wel bij met mijn vingers, maar of ik nu moet draaien of trekken, daar kom ik niet achter, Ik wil natuurlijk niet al te veel kracht zetten, voor ik het weet sloop ik deze ook.

Is er iemand die mij op weg kan helpen?

Moet ik draaien, trekken, draaien en trekken, hakken?
Het moet toch niet zo moeilijk zijn, maar voor mij wel.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 november 2012 05:30 PM
  [ # 1 ]

Even voor de duidelijkheid, heb je het dashboardkastje er al uit?

Er staat me bij dat je dan alles goed kan zien en overal wel bij kan. Of ik moet het mis hebben Rolling Eyes

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 17 november 2012 06:41 PM
  [ # 2 ]

Dat hoeft niet, in de zijkant van het dashboardkastje zit een uitsparing die, als het kastje geopend is, toegang geeft tot een ronde opening waardoor je bij het element kan komen.
Je kunt het element niet zien zitten, alleen op de tast moet je hem loskrijgen.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 november 2012 06:50 PM
  [ # 3 ]

Gezien het minder dan 5 min kost om het hele kastje eruit te halen zou ik dat wel overwegen Wink

Profiel  
 
Gepost: 17 november 2012 10:18 PM
  [ # 4 ]

Hahaha echt geen 5 minuten bij een Série 1 hoor! Wink
Daar zitten boutjes onder de motorkap (ja echt, geniaal hè?) en die zijn ruk om los- maar voorál om weer vast te krijgen!
Wat dat betreft zijn ze bij de Série 2 zeker wel wijs geworden. Dit geldt trouwens eveneens voor middenconsole en deurpanelen. Wat een verademing ten opzichte van de Série 1.  confused


Maar volgens mij moet het kunnen met het kastje erin. Ik zou een los kasje moeten bekijken om te weten hoe het ook alweer ging. Of er een foto van maken, nog beter. Als ik er maandag aan denk zal ik dat doen (wel even geduld hebben).

Als schrale troost: de palletjes waarmee het ‘armatuurtje’ vast haakt breken dikwijls af, dus als dit het geval is, kun je er sowieso niets meer mee, want dan blijft het dingetje dus naar binnen schieten. Sad

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 17 november 2012 11:33 PM
  [ # 5 ]

De palletjes van het armatuurtje zijn inderdaad afgebroken, daarom hoop ik die uit de donorcx te halen en die te kunnen plaatsen.
Als het helemaal niet lukt is er ook geen man overboord, zovaak rommel ik ‘s avonds en ‘s nachts niet in mijn dashboardkastje. Maar ja, als je dan toch een donor hebt staan, dan is overzetten een oplossing.

Ik heb geduld tot maandag, alvast bedankt.

Profiel  
 
Gepost: 19 november 2012 07:23 PM
  [ # 6 ]

Heb vandaag even gekeken. Het zijn twee armpjes met een weerhaakje eraan die in twee gleufjes steken.
Dus heel voorzichtig die armpjes naar elkaar toe buigen dan floepen ze uit de gleufjes. Daarna wat friemelen en dan moet je ‘m door het gat naar buiten kunnen trekken.

Kan eventueel een foto maken, maar wellicht helpt deze beschrijving al?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 20 november 2012 05:29 PM
  [ # 7 ]

Het is gelukt. Het monteren is nu weer een verhaal apart. Na een eerste poging van 20 minuten friemelen heb ik het even opgegeven. Ik weet nu wel hoe het ongeveer zit, het gaat mij vast lukken, is het niet na poging 2, dan misschien wel na poging 32. Hier mag best een slotje op.

Jan

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook