Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004
- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Is er een richtlijn voor hoelang een krukaspoelie meegaat?
De mijne zit er nu 220.000 km in. Ik heb begrepen, dat die dingen wel eens uit elkaar knaleen en dan heel wat schade aanrichten.
Mijn Xantia HDI 90 heeft nu 403.000 km op de teller en ik wil nog wel even verder.
Watersport / zeezeilen /energietechniek
NIet dat ik weet. Maar als de rubbere tussen laag er slecht uitziet en je moet toch al iets vervangen zou ik die vervangen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
De dealer vervangt deze in princiepe standaard bij elke D-riem wissel, zoals voorgeschreven.
Mijn ervaring met de 1.9TD en huidige HDI is, dat ze na c.a. 120K wel hun beste tijd gehad hebben, je kan geluk hebben, maar ook vreselijk veel pech.
Een TD of HDI hebben heel andere poelies, die van een TD gaat een autoleven lang mee, die van een HDI zou ik bij 200K zeker vervangen, daar zitten veren etc in en dat gegarandeerd kapot en dan sta je stil met een hoop herrie. Een TD heeft gewoon een laag rubber ertussen zitten en die gaan gewoon lang mee, bij mij al 430K
Goede raad is voorraad
Ik heb een TD gehad, echt niet dat deze een auto leven mee gaat, zie onderstaande foto’s van de poellie uit mijn TD, na 100K, dit is een originele. De scheurtjes zijn minder goed zichtbaar, maar wel duidelijk het rubber dat naar buiten komt.
Deze kwam uit mijn huidige HDI met 150K op de klok, de constructie van de originele (links) is anders dan die van de TD en 16V XU. De scheurtjes zijn slecht te zien, maar de enorme speling was goed voelbaar met de hand.
Die eerste poelie is een beetje pech hebben, dit heb ik iig nog niet eerder gezien en ik heb toch wel een aantal diesels gezien, die van mij is 431k ver en ziet het hetzelfde uit zonder dat er een stukje rubber is uitgekomen, ik denk een produktie foutje ofzo.
Bij die van de HDI waar die 3 palletjes inzitten die gaan tussen de 150K en 200K echt kapot en dan kun je niet meer verder. En die hoort ook een beetje beweegbaar te zijn omdat ie de klappen op moet vangen, schijnbaar is een HDI blok daar heel gevoelig voor.
Je ziet trouwens wel een groot verschil tussen de poelies, de HDI heeft echt veren erin zitten om klappen op te vangen terwijl de TD poelie maar een klein stukje rubber ertussen heeft om alleen kleine trillingen tegen te gaan.
Goede raad is voorraad
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik heb wel vaker defecte gehad met XM’s. Kern zit dan niet meer vast aan de rand en dat klinkt als een slippende riem. Stuk of 4 nu al.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Mijn ervaring is exact hetzelfde, bij XM’s, Xantia’s en Peugeot’s, bij elke D-riem wissel na 100K zit de buitenste ring al los, of zitten er scheuren in het rubber.
De gevolgen zijn bekend als de buitenste ring los komt en de multi-riem in de D-riem komt.