Voor de LPG experts
Eric c8
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 06-06-2010

Gepost: 05 november 2012 04:36 PM

Hallo allen,

Sinds enkele weken in het bezit van een C4 Grand Picasso op LPG.
Tot zover niets aan de hand.
Sinds enkele dagen (sinds dat het koud werd s ‘nachts) wil de auto niet meteen automatisch overschakelen op LPG, maar begint te piepen en dan moet ik hem op benzine schakelen.

Als ik dan wat later opnieuw start dan schakelt hij vaak wel over.

Is er iemand die dit probleem kent of weet wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn.

Graag hoor ik het.

Groeten Eric

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 november 2012 04:57 PM
  [ # 1 ]

Welk merk LPG ligt erin?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Eric c8
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 06-06-2010

Gepost: 05 november 2012 05:37 PM
  [ # 2 ]

Ik kan het merk niet echt vinden.
Er staat op de elektronica en de inspuiting SUF-GAS.

Meer kan ik niet echt vinden. (ik zoek verder)

Profiel  
 
Eric c8
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 06-06-2010

Gepost: 05 november 2012 05:45 PM
  [ # 3 ]

Oke ik ben er uit.. (blijft lastig in spiegelbeeld de naam lezen.

Maar het is EUR-GAS (Eurogas Autogas Systemen).

Die zit er dus in.

Groeten Eric

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 november 2012 05:50 PM
  [ # 4 ]

Ok. Zo te googlen is het onderdeel van Landi Renzo. Dat zijn i.h.a. goede systemen.
Ik denk zelf dat de temperatuursensor brak is. Hij mag niet op LPG overschakelen als de motor nog te koud is.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Eric c8
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 06-06-2010

Gepost: 05 november 2012 05:52 PM
  [ # 5 ]

Hij schakelt inderdaad niet, maar geeft dan ook meteen de waarschuwing dat de tank leeg is en dat ik dan meteen handmatig op benzine moet schakelen. Terwijl de gastank niet leeg is.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 november 2012 05:55 PM
  [ # 6 ]

ff naar de universele gas boer denk ik..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wittereus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Gepost: 21 november 2012 11:28 AM
  [ # 7 ]

Mijn ervaring is dat bij lage buiten temperaturen hij opeens aangeeft dat de tank leeg is.
Zet ik hem uit en start overnieuw is hij weer vol.
Mijn kennis van koude middelen zegt dat door de lagee buiten temperatuur en het feit dat de tank aan de buitenzijde van de auto hangt de gasdruk in de tank te veel zakt bij deze temeperaturen. Hierdoor komt er niet genoeg vloeibaar LPG bij de motor en denkt hij dat hij leeg is.
Oplossing is isolatie om de tank en/of verwarming.

Groeten,

Rik.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 november 2012 11:34 AM
  [ # 8 ]

Ik heb heel wat auto’s op LPG gereden, met in- en onderbouwtanks, tijdens winterse omstandigheden met temperaturen tot -35, maar het bovenstaande verhaal zegt mij echt niets.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Eric c8
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 06-06-2010

Gepost: 21 november 2012 12:20 PM
  [ # 9 ]

Ook het temperatuur verhaal zegt mij niet zo veel, daar ik al heel wat LPG heb gereden.

Maar ik ben ondertussen bij de gas boer geweest, de auto aan de computer gehangen, maar niets gevonden.
Alle storingen die er in stonden gewist en sindsdien geen enkele keer meer last gehad.
Dus het spook is op onverklaarbare wijze verdwenen.

Mijn dank voor alle tips en adviezen.
groeten Eric

Profiel  
 
wittereus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Gepost: 22 november 2012 01:10 PM
  [ # 10 ]
waterman schreef:

Ik heb heel wat auto’s op LPG gereden, met in- en onderbouwtanks, tijdens winterse omstandigheden met temperaturen tot -35, maar het bovenstaande verhaal zegt mij echt niets.

Heb je dus met een onderbouw tank met -35 gereden?

Dan zou je bijna geen voordruk meer gehad moeten hebben zodat ook bijna geen vloeibare/gas LPG bij je motor kan komen.
Kijk maar eens op onderstaande tabel:

Als ik me niet vergis zit er bij de C4 een verdamper bij je blok? Dit moet met vloeibare LPG gevoed worden vanauit de tnak dmv de druk in de tank (ik heb geen opvoerpomp, jij?) Is deze druk significant lager dan normaal (zeg normaal is 20graden en bij -35 graden celsius is deze echt veel lager!) dan kan het dus gebeuren (wat bij mij meerdere malen gebeurde) dat er te weining vloeistof aangevoerd kan worden en dus het gas managementsysteem denkt dat de tank leeg is.

Profiel  
 
Gepost: 22 november 2012 01:34 PM
  [ # 11 ]

Maar bij een Grand Picasso hangt de tank toch helemaal niet onder de auto? Die zit gewoon in de kofferbak op de plaats van het reservewiel…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 november 2012 01:36 PM
  [ # 12 ]

Mijn ervaring is een DS met de tank binnen/kofferbak. Geloof me, binnen is het even koud als buiten. De auto stond een week stil in de vrieskou in Meribel. temp tot -20 snachts. Zaterdag ochtend toen we weg wilden startte ze gewoon op LPG..(LPG is toch butaan en propaan mensel? )

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Eric c8
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 06-06-2010

Gepost: 22 november 2012 05:41 PM
  [ # 13 ]
graddus schreef:

Maar bij een Grand Picasso hangt de tank toch helemaal niet onder de auto? Die zit gewoon in de kofferbak op de plaats van het reservewiel…

En dat is dus onder de auto, want in de kofferbak heb je die twee extra stoelen ingeklapt liggen.
Daar gaat met geen mogelijkheid een tank in passen.

Groeten Eric

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook