Ben de Hoog schreef:Bedankt MPostma voor je uitgebreide uitleg. Je genoemde wegliggingskenmerken heb ik niet. Geeft me goede hoop dat het minder erg is dan ik denk. Maar wat s nu eigenlijk het “type 3”? Wat zijn de veranderingen tov “type 2”?
Type 3 is stil geintroduceerd vanaf modeljaar 1990, dus halverwege 1989. Daarmee zijn bijv. de rookglazen achterlichten gekomen, en de type-aanduidingen die toen in NL verplicht met “T” begonnen, niet gerelateerd aan het hebben van een turbo. Dus TE of TD (erg kaal), TGx (minder kaal), TZx (meest luxe) (en de x= I of D)
Er zijn eigenlijk amper technische verschillen, al is het achtersubframe naar verluid iets anders waardoor de achterwielen ietsje scheef horen te staan.
Vanaf de loop van 1990 zijn de meeste hydraulische leidingen gecoat maar dat hangt dus niet samen met de overgang van 2 naar 3.
Ben de Hoog schreef:
Wederom blij met dit forum. Talloze forums worden gesloten door wanorde en negatieve personen. Hier gaat het zoals het bedoelt is.
Tja, nooit van BXNL gehoord?
Ich bin ein Breaker
Gekke vraag misschien, en eigenlijk strikt formeel gesproken off-topic, maar kan ik de beschreven test voor de ADALS ook voor de Xantia gebruiken?
Heb nl het gevoel dat die van mij ook niet mee okseltjefris zijn: vorige week reed ik met een aanhanger en ik had het idee dat die iets teveel macht had over mijn auto. Daarnaast kraakt de auto bij het hoogte corrigeren (na uitstappen) en heb ik het idee dat ie niet echt meer enthousiast uit de veren wil komen.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik ga alle golfjes na in het bochten werk met mijn 195 heb ik veel grip en durf hem wel een bochtje in te gooien… tevens heb ik kauwgum banden voor (toyo)
pas als ik een rotonde snel neem (met min 60 merk ik dat hij beetje licht word)
ps je probeert wel is wat uit
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
EW schreef:Gekke vraag misschien, en eigenlijk strikt formeel gesproken off-topic, maar kan ik de beschreven test voor de ADALS ook voor de Xantia gebruiken?
Heb nl het gevoel dat die van mij ook niet mee okseltjefris zijn: vorige week reed ik met een aanhanger en ik had het idee dat die iets teveel macht had over mijn auto. Daarnaast kraakt de auto bij het hoogte corrigeren (na uitstappen) en heb ik het idee dat ie niet echt meer enthousiast uit de veren wil komen.
ADALS van een xantia zijn hetzelfde als van een bx, dus na ongeveer 10 jaar ofzo beginnen die ook wel te slijten.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mijn ADALS worden morgen 16
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:mijn ADALS worden morgen 16
nooit vervangen?
Dan is er nog hoop voor mijn 12 jaar jonge adaltjes (geen idee of het bij nog de originele zijn, staat nog wel op mijn to-fix lijst in elk geval)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik ken ADALS van bijna 20.. Maar die zijn niet echt okselfris meer
ik heb 2 jaren mee gereden met een BX GTi (beetje aangepast) op zandvoort, heb ALLES in mijn klasse er uit gereden in de bochten lag tie als een blok op de weg
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
stoterstangen90 schreef:heeft dat mannetje er niet gewoon een stel tweedehands armen onder geschroefd, die ook niet goed blijken?
Ik had eenzelfde akkefietje na vervanging; dit bleek grotendeels te komen doordat de speling op de lagers niet goed was afgesteld omdat het beroemde vulringetje was weggelaten.
Overigens zijn ze daarna nogmaals vervangen, mét afstelling van de speling, en staan ze nogsteeds niet helemaal recht. Ook kan het zijn dat de bout teveel is ingesleten in het oog v/h subframe en daardoor wat ruimte gekregen heeft.
Maar goed, het ging over Xantia’s. Je ziet af en toe oude Xantia’s (eerdere modellen) rijden met scheve pootjes. Zelfde verhaal als een BX, alleen duurt het wat langer vanwege de iets andere constructie.
De levensduur van adallen van een BX hangt sterk af van de belasting. Bij de ene auto 10 jaar, bij de ander 5. De eerste BX die ik kocht was 7 jaar oud en had kapotte adallen, met 2 ton op de teller.
Ich bin ein Breaker
soms staan ze idd een beetje zo als bij een duits merk,
maar als alles goed vervangen is, zijn de armen spelings vrij.
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
ik weet een goed adres waar je voor een leuke prijs je draagarmlagers kan vervangen.
www.DuckServiceRoden.nl
De wielen van mijn bx stonden erg scheef onder de auto, mijn broer (DuckService Roden) heeft ze vervangen en ze staan er nu weer mooi recht onder!
Vooral gespecialiseerd in 2cv’s maar momenteel werk hij ook erg veel met bx-en
De Hegru in Veldhoven is nog steeds legendarisch wat dat betreft… 90 euro per kant, klaar terwijl u wacht
Harm schreef:De Hegru in Veldhoven is nog steeds legendarisch wat dat betreft… 90 euro per kant, klaar terwijl u wacht
Wel grappig hoor, 16 jaar oude ADALlen. Meestal is het een combinatie waarbij leeftijd de grootste rol speelt, daarna belasting en kms. Bij de Toulouse is er een vervangen bij 14 jaar en 153.000 km. Bij de turbodiesel bij ong. 270.000 km en 9 jaar.
Tsja, wegligging of niet, ik vind het heerlijk, echter heb ik wel erg weinig grip(in alle 4 de richtingen).
Komt goed, wordt aan gewerkt
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI