Beste mede forummers,
Ik ben voor mijn xsara uit 98 op zoek naar stalen velgen met winterbanden.Nu zie ik op verschillrnde plekken staan dat de et waarde 18 is voor mn stalen velgen in de maat185/65/14. Nu zie ik op marktplaats alleen et 24 met deze banden, voor de xsara
Wat is het nu ?
Gr ashwin
Totaal aantal Berichten: 24
- Xsara 1.6i VTR Coupe
Google is your friend:
De ET-waarde staat voor het Duitse “Einpresstiefe”, oftewel wielbolling.
Een wiel bestaat uit 2 delen, namelijk de velg waar de band op gemonteerd zit en een schijf (of spaken) die ervoor zorgt dat een min of meer stijve verbinding met het midden van het wiel, de naaf, tot stand komt en het geheel aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf zodanig geplaatst is dat het montagevlak (M in de tekening) in het centrum van de velg geplaatst is (C in de tekening), spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.
Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
Google is zeker mijn vriend, en ook al langer dan vandaag en dit verhaal begrijp ik helemaal. echter is dit mijn vraag niet.
ik lees 2 verschillende dingen:
xsara met et 18
xsara met et 24
wat ik vermoed is dat de 14 inch velgen et 24 hebben (5,5J)
en de 15 inch velgen et 18 hebben (6J ofzo?)
Maar dit is een vermoeden en ik wil graag de kennis hierover van anderen weten.
Totaal aantal Berichten: 709
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Beetje lastig als je 5,5J vergelijkt met 6J. De “J” is duim, of gewoon inch.
De hartafstand (ET waarde) hangt namelijk samen met de breedte van de velg. Een smallere velg kan iets verder naar buiten staan en mag dus een wat hogere ET waarde hebben. Een bredere velg mag iets meer naar binnen en kan dus een lagere ET waarde hebben. Een inch is ongeveer 25 mm. Het verschil tussen 5,5J en 6J is dus een halve inch en komt dus ongeveer overeen met die 6 mm verschil in ET waarde.
Overigens heb ik, toen ik mijn set winterbanden ging aanschaffen begin 2009, voor €33 ex. BTW per stuk een set geheel nieuwe stalen velgen (maatje R14, 4x108, ET 17, 5½J) bij de Citroën dealer gehaald.
Dat is dus wat er, voor een Phase II tenminste, volgens de Citroën garage op hoort.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 24
- Xsara 1.6i VTR Coupe
Wever schreef:Google is zeker mijn vriend, en ook al langer dan vandaag en dit verhaal begrijp ik helemaal. echter is dit mijn vraag niet.
wat ik vermoed is dat de 14 inch velgen et 24 hebben (5,5J)
en de 15 inch velgen et 18 hebben (6J ofzo?)
Oh wacht.. nu begrijp ik je vraag.
Geen idee
Totaal aantal Berichten: 1381
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
origineel bij mijn phase 1 zit er 5,5J ET24 op met 185/65.
mijn huidige zomerbanden en winterbanden 185/60 zitten op 15” met ET27, maar of dat 5,5J of 6J is weet ik niet.
het past in ieder geval wel
195/65/15 past zowiezo niet: band loopt aan in de wielkast voor.
@Technoloog: is dat een tikfoutje: ET17?
Je bedoelt wrs ET27?
duidelijk.
ik ben er achter dat het origineel voor mijn 14 inch wielen et 24 is. (5,5J 14 inch et 24 4x108)
Et 17 is opzich wel mogelijk. houdt in dat zijn banden verder naar “buiten” staan.
Bedankt voor het meedenken allen!
mocht je toevallig iemand zijn of kennen die stalen velgen 14 inch et 24 over heeft, verneem ik dit ook graag