Stotteren CX Athena
corné325i
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 22-06-2010

Gepost: 23 november 2012 01:12 PM

Mijn vader heeft een CX athena 2.0 van 82 op LPG hier hebben we eigenlijk al sinds het begin af aan het volgende probleem mee, zowel op benzine als op LPG stottert ie onder het rijden.
Dit is het ergste met koude motor en met constante snelheid.
Met optrekken stottert ie ook maar stukken minder.

Ik dacht zelf eerst aan de carburateur, maar dan zou hij het alleen op benzine moeten hebben en niet op gas..

Het volgende is zoiezo al vervangen:
- rotor + verdelerkap
- bougie + bougiekabels.

bij aanschaf gedaan door de citroen dealer:
- grote beurt, dus alle vloeistoffen en filters.
- brandstofpomp (onderop tegen het onderblok) zijn de pakkingen van vervangen ivm lekkage
- distributieriem + waterpomp
- contactpunten en volgens mij ook de condensator.
- nog een hoop andere dingen stuurkogels, uitlaat enz enz maar dit kan hier zoiezo niks mee te maken hebben

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 november 2012 05:25 PM
  [ # 1 ]

Raar probleem. Lijkt elektrisch…Bobine stekkertjes enz zijn ook netjes schoon?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 23 november 2012 05:51 PM
  [ # 2 ]
corné325i schreef:

- contactpunten en volgens mij ook de condensator.


100% Zeker weten van die condensator? Wordt dikwijls vergeten namelijk. Wink
En de kleppen, zijn die goed gesteld?
Maken alle stekkertjes op de bobine goed contact, geen vocht/groene aanslag daarop? (Edit: sorry dit zei Boogaard77 al)
Maakt het ontstekingshuis goede massa? En de stekkers daarop?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 23 november 2012 09:09 PM
  [ # 3 ]

Lijkt mij een valse lucht probleem. Check de pakkingen van de carburateur en het inlaatspruitstuk.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 24 november 2012 03:49 PM
  [ # 4 ]

Als de auto op zowel LPG als Benzine stottert moet je het zoeken in de ontsteking.
Op LPG zou ik zeker die contactpunten eraf gooien en vervangen door een electronisch exemplaar.
Veel betere vonk en je hoeft nooit meer iets af te stellen.

Vervang die wel in combinatie met de juiste bobine. Tip: check of er nu wel de juiste bobine gemonteerd zit. Het kan namelijk best zo zijn dat er een exemplaar van een later type gemonteerd zit voor elektronische ontsteking.

Verder inderdaad eerst beginnen met kleppen stellen en dat soort zaken.

Overigens zijn nieuwe bougiekabels geen garantie voor niet schokken. Ik had laatst een setje kabels die door de kabel heen naar het motorblok vonkten. Je hoorde het gewoon knetteren onder de motorkap en in het donker zag je de vonken dan ook. Ook dit zou je nog eens kunnen checken.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook