Niks starten. Eerst alle ontluchtingspunten alle lucht eruit laten: waterpomp, achterop de kop en de radiateur. Nu staat je halve systeem vol lucht.
Als ie vlak geparkeerd is kun je zonder je motor te laten draaien bijna alle lucht kwijt raken. Als je dat hebt gedaan ga je een stukje rijden en loop je daarna de punten nog eens langs.
Er gat normaal iets meer dan 10 liter in een leeg systeem.
CX GTi Turbo 2 - All Black



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
We komen er wel zit nu zo’n 8 liter in. Ik krijg alleen die nippel op het blok niet los want dit ding is kapotgedraaid- steeksleutel heeft geen grip. Wat nu? Starten, ontluchten, bijvullen?
Way out in the water, see it swimming.
Die op de waterpomp zit hoger dan die achterop de kop.
Evt nog met een goede waterpomptang proberen en anders idd maar gewoon met draaiende motor proberen.
CX GTi Turbo 2 - All Black



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Evan, bedankt voor alle tips! Het is gelukt allemaal. Bijvullen met alle ontluchtingspunten nog dicht, was inderdaad niet het allerslimste, maar goed: aldoende leert men Er zit nu mooi helderblauwe koelvloeistof van de Brezan in. Zaterdagmiddag direct een stukje wezen rijden om te kijken of de rode kerstverlichting uit bleef. Dat was gelukkig zo! Dus even door de Friese weilanden.
Toen ik trouwens wilde starten na de koelvloeistofwissel, zette ik de boel op contact en alle lampjes gingen branden. Maar toen ik de sleutel doordraaide en wilde starten hoorde ik een tik en hop: alle lampjes uit! Bij de accu alle stekkers even goed aangedrukt, en daarna startte de auto wel gewoon. Wat voor stekkertje kan zulks veroorzaken?
Anyway, het volgende project is olie + oliefilter vervangen. Daar ga ik mij dus deze week over inlezen En natuurlijk kleine dingen als de blower en lampjes. Maar dat doe ik na de 24e (bollen vullen met het forum), want dan ga ik de auto voor wat langere tijd stallen denk ik. Heb ik mooi de tijd om die kleine prutsdingetjes te doen.
Wat rijdt het fantastisch! Ik kan echt de smile niet van m’n kop krijgen als ik met dat ding rondrij en met Creedance Clearwater Revival - Lookin’ Out My Backdoor op de speakers Ik ben blij met de auto!
Way out in the water, see it swimming.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Super om te horen dat het gelukt is Niels!
Inderdaad beter afvullen met de nippels open (stond dat niet in de handleiding in LCeR? excuses dan daarvoor).
Die stekkers zitten in het zwarte ‘stekkerblokje’ vlakbij de accu, aan de + pool vast. Eén hele grote brede zwarte stekker, niet te missen, en er zitten meestal nog in elk geval één of twee andere aansluitingen op vast, met vrije ruimte voor nog 2 stekkers voor aansluiting dimlichtrelais bijvoorbeeld.
In elk geval alles was in de buurt van de pluspool vast zit, is belangrijk voor de primaire functies, meestal geschakeld via het contactslot.
P.s. Ook heel leuk te lezen dat je blij wordt van het rijden met je nieuwe CX. Zo hoort het ook! Komt uiteraard ook door de voldoening van het ‘zelf sleutelen’
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Edit: [nerdmodus] misschien wel correcter om de topictitel te wijzigen in ‘Espadon’? [/nerdmodus]
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
De ramen gelapt, olie gepeild en een laatste koelwatercheck gedaan: alles ziet er goed uit! Morgen voor het eerst een lange rit. ik ga naar Abbenes en terug. Om 09:00 ben ik ingedeeld voor de bollencheck en LHM verversing - ik heb het natuurlijk over de fantastische actie van het forum! Dan wordt madame technisch weer een stukje sterker Hopelijk zie ik nog wat forummers morgen - ik heb er zin in! Om 06:30 gaat hier de sleutel in het contactslot in ieder geval
Way out in the water, see it swimming.
Ha Niels, ik sta ook bij de groep van 9.00 uur. Tot morgenvroeg dan maar, ik ben benieuwd naar je Enerverende Espadon.



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Leuk jaco! Over 13 uren staan we aan een bakkie en een groene oliebol
Way out in the water, see it swimming.
Leuk, tot morgen!
veel plezier morgen met zijn allen, ik moet helaas werken
CX GTi Turbo 2 - All Black
Nelis Infra schreef:Leuk jaco! Over 13 uren staan we aan een bakkie en een groene oliebol
Dat hoeft niet persee een groene te zijn



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Dat was wel een ervaring! Met 25 meter zicht om 06:00 vanuit friesland naar Abbennes in een cx De gouden wet gold ook dit keer weer! Degene die van het verst moet komen, staat als eerste voor de deur: om 08:40 landden wij in Abbennes. Mijn cx was de eerste die aan de beurt was en om kwart over tien snorde madame met vers groen bloed en vijf nieuw op druk gebrachte bollen tevreden van de brug af. Bollen waren inderdaad ‘leeg’ en dat merk ik nu ook! Wat veert de auto nu weer geweldig zeg
Na een paar groene oliebollen en een frikadel, verkoos ook ik het hazenpad en om 15:30 rolde mijn auto de loods weer in. Super terugreis gehad, alles doet het perfect aan/in de auto.
Ik wil mijn dank uitspreken voor dit forum en de geweldige dag. Zonder het forum had ik waarschijnlijk nooit een cx gereden en geen kennis gemaakt met gelijkgestemden. Ik vond het een topdag en ik ben - nu ik eigen rijdend materiaal heb - zeker vaker van de partij! Wat een geweldig forum hebben we toch.
Way out in the water, see it swimming.
Hé Niels, het was leuk je weer even te spreken. Jouw enthousiasme werkt aanstekelijk.
Lekker hè, dat je wagen nu veert zoals het hoort! Mijn terugreis was ook een waar genot.
En heb je nou die polishing-set nog gekocht?



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Haha lolbroek die van mij is niet moeders mooiste, maar rijdt als een trein! Veul belangrijker!
Way out in the water, see it swimming.