Heeft iemand de maten van de krukaskeerring en de nokkenaskeerring aan de distributiezijde voor mij paraat? Het gaat om een turbodiesel 1. Omdat ik de riemen en rollen ga vervangen wil ik de keerringen ook vervangen. Ik kan ze niet vinden op de site.
Tevens vind ik het vreemd dat als ik de merktekens op vliegwiel goed heb staan, de merktekens van de nokkenaspoelie niet goed staan.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oké, daar gaan we:
- Krukas: 75 x 90 x 11,5
- Nokkenas: 48 x 72 x 10
- Oliepomp: 54 x 72 x 10
Over die merktekens: ik neem aan dat je ‘krukaspoulie’ bedoelt in plaats van “vliegwiel”.
Timing teken je beter niet af op het vliegwiel, altijd op de krukaspoulie. Dan zie je ook wat de andere poulies doen.
Er staat een merkteken gegraveerd op de krukaspoulie. Die moet omlaag staan, tegenover het boutje aldaar. Hieronder zie je de positie bij 1e zuiger in BDP:
Succes!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Leo, hartelijk dank!
Volgens mijn wphb moet je eerst de merktekens op het vliegwiel goed zetten, zie foto 1. Op de krukaspoelie staat bij mij geen merkteken. Die kan ik er natuurlijk snel genoeg op zetten.
Wat mij dus verbaast is dat als de krukas goed staat (foto 1), de merktekens van de nokkenas niet goed staan (foto 2). De auto loopt trouwens prima, dus wie maalt er om.
Andere vraag, hoe moet de krukaspoelie er af, of moet je de keerring er overheen schuiven?
En de oude keerring, haal je die er uit door hem lek te steken en hem er dan met een klein imbussleuteltje o.i.d. uit te trekken?






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Oude keering haal je er het beste uit door er in het midden
een of twee klein gaatjes in te boren , en er een parker schroef in te draaien .
Waar je dan naar hartelust kan aan trekken zonder kans dat je de loopvlakken beschadigd .
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik pak een schroevendraaier en zet deze aan de buitenkant van de keerring schuin naar het midden.
Dan een goedgerichte klap en hij deukt aan de buitenkant in.
Dan pak je hem er zo uit.
Zorg wel dat je het loopvlak niet raakt.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dat laatste lijntje EN een goede klap is geen al te beste combinatie
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ze kunnen ook errug vast zitten… Moed, beleid en trouw, en lekker vloeken als t niet meteen lukt
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Haha wallter, ik vind het ook bijzonder als ik het zelf teruglees.
Maar het klinkt enger dan het is
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Ach, bij sleutelen aan een cx weet je dat het vaak tegen zit. Moet je van te voren rekening mee houden.
Nog even over de krukaspoelie, moet die er af of kan hij er niet af??
Niet eraf
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
cxj schreef:Wat mij dus verbaast is dat als de krukas goed staat (foto 1), de merktekens van de nokkenas niet goed staan (foto 2). De auto loopt trouwens prima, dus wie maalt er om.
Ik heb weleens vernomen dat in sommige WPH een verkeerde beschrijving/afbeelding van timing van de CX diesel staat. En ik meende toch echt dat er een teken op de krukas staat, maar goed… blijkbaar niet.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Edit! Zojuist toch even gekeken (ook voor eigen gemoedsrust, want ik werd toch niet seniel???)
Er staat werkelijk een merktekentje op de krukas. Even schoon schuren en deze opzoeken, beetje verf erop.
Werkt nauwkeuriger dan het inkeepje op het vliegwiel.
Heb er een foto van gemaakt, zo ziet hij eruit:
Edit 2: de foto die ik eerder postte van de correcte timing betreft niet de situatie bij zuiger #1 in BDP, maar we hadden deze motor zo gedraaid, dat de merktekens tegenover duidelijke punten stonden. In BDP 1 staat namelijk één merkteken tussen twee boutjes in en dat is heel onnauwkeurig refereren. Vandaar.
Maar maakt voor de afstelling uiteraard niet uit.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Tja, daar heb je wel een bril bij nodig. Nou moet ik bij mijn auto ook maar eens beginnen te schuren.
Stel dat je er één tandje naast zit, loopt hij dan heel beroerd? Heb (nog) geen ervaring met een dieseldistributie














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
cxj schreef:
Stel dat je er één tandje naast zit, loopt hij dan heel beroerd?
Ja. En hij gaat stuk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als je er zo over twijfelt kun je dan niet beter iemand vragen en zelf kijken/meehelpen en het over 60000 km zelf doen?
Als je in de buurt van groningen woont : kom maar langs.
En zo niet zit er vast een garage bij je in de buurt die je wil helpen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Ik red me wel, dat is het punt niet. Wil echter wel zoveel mogelijk info voor ik er aan begin. Mij lijkt dat als je goed voorbereid bent en logisch nadenkt er niet zoveel mis kan gaan.