Hallo, de meneer met de operatiekamer is weer terug, leuk om te zien dat ook dit project niet stilgevallen is, succes
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
IDealist schreef:Vannacht veercilinders (voorzijde) laten weken in de ontvetterbak, gespoeld en gedemonteerd. Conditie lijkt mij goed, maar ik heb nooit eerder een DS uit elkaar gepeuterd. Cilnder en zuiger vertonen geen slijtagesporen.
Beelden zeggen meer dan woorden: https://www.dropbox.com/sh/8o7fyav306ocyc3/5wccagDZU0
Op de zuiger zit bovenaan een zwart taai teerachtige substantie, kan er af, maar vroeg me af wat het is, na het ontvetten bleef dit achter.
Ik ga in ek geval alle (keer)ringen vervangen en de lekzakken, hoe goed deze ook moge zijn. No risk…
Nog tips, punten om op te letten bij de beoordeling van de veercilinders? Nieuwe kosten de kop niet, maar wat goed is zal ik hergebruiken.
Gemonteerd met nieuwe keerringen moet de zuiger met lichte weerstand uit de cylinder te drukken zijn. Niet eruitvallen en geen slijtsporen hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Schoonmaken: haal Dasty in huis en leef je uit!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
waterman schreef:U roept, wij zoeken:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/218111/
over de revisie van veercilinders.
Dankjewel Waterman! Iets breder zoeken dan alleen in ds threads dus. Mooi verslag, mijn cilinder voldoen reeds aan de criteria, ofwel geen waarneembare slijtage. Toch reviseer ik de boel, althans ik vervang alle ringen. Eea pleit weer voor vermoeden km stand van het107.000.
En Boogaard: ik ga eens kijken wat voorcspulndat is.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dit:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ah kijk, duidelijk. Volgens mij zit er in mijn dorp zelfs een Wibra, zal daar eens kijken.
En daarna op zoek naar een badkuip van 5,13 meter lengte….
Hallo, de meneer met de operatiekamer is weer terug, leuk om te zien dat ook dit project niet stilgevallen is, succes
Niels
Haha, nou, ik hoop toch niet dat de inspectie (IGZ) hier over de vloer komt, want dan wacht mij een zelfde lot als dat ziekenhuis in Spijkenisse. Hoewel de samenwerking met en tussen de enige arts hier een stuk beter is…
Enne…wees niet bang voor stilval: deze patient zal hoe dan ook weer aan het verkeer deelnemen, zijnde niet op een ambulance. De vraag is hooguit ‘wanneer’. Tijd is de belangrijkste factor.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Update: vanavond begin gemaakt met verwijdering draagarmen. Ook achter geen probleem om ontluchtingsnippels en leidingwartels los te draaien. De stabilisatorstang is er tussenuit, enkele plaatjes via volgende link, niet zo spannend, meer voor eigen memoires, meer plaatjes van het proces volgen.
Vrijdag krijg ik ‘college’ bij een gewaardeerd forummer bij mij in de buurt, met veel ‘breakexpertise’. Ben benieuwd, leuk dat hij dit aanbiedt.
Morgenavond verder met demontage draagarmem.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Update: alles is los en gedemonteerd om de rechter draagarm te kunnen verwijderen, maar hij zit zo vast als een huis. In de wielkast achter is het een minder vette aamgelegenheid dus zit eea wat vaster. Heb hier al het nodige gelezen, oa het plaatsen van een hydraulische cilinder tussen de as uiteinden. Nu is de cilinder van mijn garagelift veel te groot, moet dus wat anders verzinnen of een simpel potkrikje kopen. In elk geval de boel flink in de WD40 gezet.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Meeste potkrikjes werken niet als je ze horizontaal gebruikt, als je in de regio Arnhem/Zwolle woont kan ik je wel even van dienst zijn met een pers-setje.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
O en BTW: WD40 is geen kruipolie!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heren dank voor de tips vwb kruipolie e.d..
@Niels: dank voor je aanbod, ik woon om de hoek. Maar inmiddels ben ik erachter dat het wpb weer eens een omissie bevat en de procedure eschrijft waarbij je draagarm incl bus tegelijk verwijdert. Nu ga ik eerst nog de grote moer losdraaien om de draagarm uit de bus te kunnen verwijderen. Mocht het dan nog steeds niet lukken dan meld ik mij bij je, waarvoor dank!
Vanmorgen bij een gewaardeerd forummer langsgeweest en een excursie met college over de ds break gehad. Ontzettend informatief en enorm inspirerend. Zeker goed op dit moment waarin ik voor veel keuzes en afwegingen sta. En qua filosofie en aanpak blijken we aardig op dezelfde lijn te zitten. Erg waardevol dit soort ‘lotgenoten contacten’.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ik heb onlangs een draagarm achter losgehaald. inclusief de bus.
Goedkope Potkrik kan prima, je moet dan wel de hendel onder hebben. In andere positie werken ze niet als je ze horizontaal houdt. Dan werkt ie 100%, en bij mij ging de arm er daarna zonder problemen uit.
Vanochtend voor het eerst de lokale Wibra bezocht en genoeg spullen ingekocht voor een complete voorjaarsschoonmaak.
En het zeer brede assortiment Dasty verkend. Er is nu ook een professionele variant van de reiniger, die heb ik maar gekocht, in zeen zwarte bus, een handige kleur voor in de garage…
Zie: https://www.dropbox.com/s/wbfu77rapuud2ac/IMG_7872.JPG
Deze rol zal ook van pas komen, maar voor hetzelfde geld koop je bij de Wibra 15 handdoeken….en die zijn ook best praktisch! dus nu heb ik beide. https://www.dropbox.com/s/u3m551dorxtlnay/IMG_7866.JPG
Verder heb ik de draagarm rechts nu los (na het verwijderen van de grote moer, alleen de bus moet nog, maar ik had weinig tijd tussen de Sinterklaasperikelen door…
Overzicht: https://www.dropbox.com/s/1auwa6tildegci5/IMG_7870.JPG
Het loopvlak van het buitenste lager vertoont in elk geval behoorlijke pitvorming en de draagarm zal vervangen meten worden, of de draagarm gereviseerd (tips welkom). Foto mislukt: met de semi-professionele 12 megapixel kreeg ik het er niet op, dus vanavond/ morgen maar gewoon met de smartphone, dat werkt makkelijker en beter voor deze moderne mens.
Verder nog een plaatje van de ‘ontvettingshoek’. Ik heb er maar een oude stoel bij gezet….ik kan nog even vooruit. https://www.dropbox.com/s/cp775q3rvg82r3u/IMG_7871.JPG
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ze hebben bij de Wibra ook een mooi schaal model van de DS cabrio en de peu 504
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper