1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Krukaskeerring en nokkenaskeerring distributiezijde turbodiesel / Merktekens ?
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 24 november 2012 02:21 PM

Heeft iemand de maten van de krukaskeerring en de nokkenaskeerring aan de distributiezijde voor mij paraat? Het gaat om een turbodiesel 1. Omdat ik de riemen en rollen ga vervangen wil ik de keerringen ook vervangen. Ik kan ze niet vinden op de site. long face
Tevens vind ik het vreemd dat als ik de merktekens op vliegwiel goed heb staan, de merktekens van de nokkenaspoelie niet goed staan.  big surprise

Afbeelding Bijlagen
forum 1.jpgforum 2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Gepost: 24 november 2012 05:58 PM
  [ # 1 ]

Oké, daar gaan we:

- Krukas: 75 x 90 x 11,5
- Nokkenas: 48 x 72 x 10
- Oliepomp: 54 x 72 x 10

Over die merktekens: ik neem aan dat je ‘krukaspoulie’ bedoelt in plaats van “vliegwiel”.
Timing teken je beter niet af op het vliegwiel, altijd op de krukaspoulie. Dan zie je ook wat de andere poulies doen.

Er staat een merkteken gegraveerd op de krukaspoulie. Die moet omlaag staan, tegenover het boutje aldaar. Hieronder zie je de positie bij 1e zuiger in BDP:


Succes!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 24 november 2012 09:05 PM
  [ # 2 ]

Leo, hartelijk dank!
Volgens mijn wphb moet je eerst de merktekens op het vliegwiel goed zetten, zie foto 1. Op de krukaspoelie staat bij mij geen merkteken. Die kan ik er natuurlijk snel genoeg op zetten.
Wat mij dus verbaast is dat als de krukas goed staat (foto 1), de merktekens van de nokkenas niet goed staan (foto 2). De auto loopt trouwens prima, dus wie maalt er om.

Andere vraag, hoe moet de krukaspoelie er af, of moet je de keerring er overheen schuiven?
En de oude keerring, haal je die er uit door hem lek te steken en hem er dan met een klein imbussleuteltje o.i.d. uit te trekken?

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 24 november 2012 09:12 PM
  [ # 3 ]

Oude keering haal je er het beste uit door er in het midden

een of twee klein gaatjes in te boren , en er een parker schroef in te draaien .

Waar je dan naar hartelust kan aan trekken zonder kans dat je de loopvlakken beschadigd .

Succes , Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 24 november 2012 09:28 PM
  [ # 4 ]

Ik pak een schroevendraaier en zet deze aan de buitenkant van de keerring schuin naar het midden.
Dan een goedgerichte klap en hij deukt aan de buitenkant in.
Dan pak je hem er zo uit.
Zorg wel dat je het loopvlak niet raakt.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 24 november 2012 09:30 PM
  [ # 5 ]

Dat laatste lijntje EN een goede klap is geen al te beste combinatie cheese

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 24 november 2012 09:39 PM
  [ # 6 ]

Ze kunnen ook errug vast zitten… Moed, beleid en trouw, en lekker vloeken als t niet meteen lukt devil

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 24 november 2012 09:42 PM
  [ # 7 ]

Haha wallter, ik vind het ook bijzonder als ik het zelf teruglees.
Maar het klinkt enger dan het is Laughing

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 24 november 2012 09:45 PM
  [ # 8 ]

Ach, bij sleutelen aan een cx weet je dat het vaak tegen zit. Moet je van te voren rekening mee houden.
Nog even over de krukaspoelie, moet die er af of kan hij er niet af??

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 24 november 2012 09:53 PM
  [ # 9 ]

Niet eraf

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Gepost: 25 november 2012 12:12 PM
  [ # 10 ]
cxj schreef:

Wat mij dus verbaast is dat als de krukas goed staat (foto 1), de merktekens van de nokkenas niet goed staan (foto 2). De auto loopt trouwens prima, dus wie maalt er om.

Ik heb weleens vernomen dat in sommige WPH een verkeerde beschrijving/afbeelding van timing van de CX diesel staat. En ik meende toch echt dat er een teken op de krukas staat, maar goed… blijkbaar niet.  huh

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Gepost: 26 november 2012 04:10 PM
  [ # 11 ]

Edit! Zojuist toch even gekeken (ook voor eigen gemoedsrust, want ik werd toch niet seniel???)
Er staat werkelijk een merktekentje op de krukas. Even schoon schuren en deze opzoeken, beetje verf erop.
Werkt nauwkeuriger dan het inkeepje op het vliegwiel.

Heb er een foto van gemaakt, zo ziet hij eruit:



Edit 2: de foto die ik eerder postte van de correcte timing betreft niet de situatie bij zuiger #1 in BDP, maar we hadden deze motor zo gedraaid, dat de merktekens tegenover duidelijke punten stonden. In BDP 1 staat namelijk één merkteken tussen twee boutjes in en dat is heel onnauwkeurig refereren. Vandaar.
Maar maakt voor de afstelling uiteraard niet uit.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 26 november 2012 04:38 PM
  [ # 12 ]

Tja, daar heb je wel een bril bij nodig. Nou moet ik bij mijn auto ook maar eens beginnen te schuren.
Stel dat je er één tandje naast zit, loopt hij dan heel beroerd? Heb (nog) geen ervaring met een dieseldistributie

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 november 2012 04:43 PM
  [ # 13 ]
cxj schreef:

Stel dat je er één tandje naast zit, loopt hij dan heel beroerd?

Ja. En hij gaat stuk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 26 november 2012 04:46 PM
  [ # 14 ]

Als je er zo over twijfelt kun je dan niet beter iemand vragen en zelf kijken/meehelpen en het over 60000 km zelf doen?
Als je in de buurt van groningen woont : kom maar langs.
En zo niet zit er vast een garage bij je in de buurt die je wil helpen.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 26 november 2012 04:53 PM
  [ # 15 ]

Ik red me wel, dat is het punt niet. Wil echter wel zoveel mogelijk info voor ik er aan begin. Mij lijkt dat als je goed voorbereid bent en logisch nadenkt er niet zoveel mis kan gaan.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook