Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
wat je eigenlijk ook gelijk moet doen is de O-ringen die de radiateur met de kachelkraan verbinden meepakken, dit scheelt lekkage risico’s in de toekomst
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Felice schreef:Je kunt het vocht ook even ‘proeven’. KVS is zoet.
Ligt er water op/in je portierrubber aan de onderkant? Dat is bij mij namelijk het geval. Vervolgens loopt het water op het rubber ‘over’ en valt het naar binnen.
Dat water op de portierrubbers komt waarschijnlijk achter je deurbekleding vandaan.
Haal het paneel maar weg, zie je waarschijnlijk gaten in de folie waardoor het water naar binnen loopt.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Twan238 schreef:wat je eigenlijk ook gelijk moet doen is de O-ringen die de radiateur met de kachelkraan verbinden meepakken, dit scheelt lekkage risico’s in de toekomst
In de Deadville lekte de radiateur ook bij aanschaf. Heb toen ook getracht twee standaard O-ringen in de kraan te zetten, maar lekken dat het deed! Drama. Ringen eruit en de verbinding kraan/radiateur goed in elkaar gezet en vervolgens geen druppel meer gezien. Kan ook…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Bedankt voor alle info. Hopelijk kan ik dinsdag beginnen met de klus…
HvdL schreef:Twan238 schreef:wat je eigenlijk ook gelijk moet doen is de O-ringen die de radiateur met de kachelkraan verbinden meepakken, dit scheelt lekkage risico’s in de toekomst
In de Deadville lekte de radiateur ook bij aanschaf. Heb toen ook getracht twee standaard O-ringen in de kraan te zetten, maar lekken dat het deed! Drama. Ringen eruit en de verbinding kraan/radiateur goed in elkaar gezet en vervolgens geen druppel meer gezien. Kan ook…
En evt afkitten met siliconenkit (niet teveel kit gebruiken! )
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
HvdL schreef:In de Deadville lekte de radiateur ook bij aanschaf. Heb toen ook getracht twee standaard O-ringen in de kraan te zetten, maar lekken dat het deed! Drama. Ringen eruit en de verbinding kraan/radiateur goed in elkaar gezet en vervolgens geen druppel meer gezien. Kan ook…
Het lek heb ik inmiddels gelokaliseerd. Die zit daar waar de kachelkraan het schutbord ingaat richting de motor, dus de verbinding tussen kraan en aan- en afvoerslangen, meen ik. Op de foto hieronder (van site Tiemersma) zit het lek dus vlak boven de rand van de vloerbedekking.
Maakt dat nog uit voor de “te vervangen” onderdelen?? De kraan zelf functioneert nog goed namelijk (niet stroef ofzo.)
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Het lek zit precies op de doorgang door het schutbord? Eigenaardig. Als ik het me goed herinner, zitten de pijpjes die door het schutbord heen gaan vast aan de kachelkraan. Aan de andere kant van het schutbord zitten er twee slangen op. Je zou het ding eruit kunnen halen (als je de site van Tiemersma hebt doogeploegd, weet je ongeveer hoe het moet) om vervolgens te kijken of het te repareren is. Zo niet, andere kraan scoren via het forum. Maar: let goed op waar het vocht vandaan komt voordat je de boel uit elkaar haalt. Weet je zeker dat de KVS niet via de buitenkant van de pijpjes van de kachelkraan naar het schutbord loopt?
Als het lek precies bij het rubber in het schutbord zit, ben ik wel benieuwd hoe het heeft kunnen ontstaan. Ooit kapotgevroren? Te veel geweld bij eerder (de)montage? Lijkt me niet voor de hand liggen.
Succes!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het komt weleens voor dat de slangenklemmen te vast worden gedraaid waardoor het plastic breekt. Of er dan kvs binnen in de auto komt vraag ik me af, maar het zou kunnen.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Maar wijzen die pijpjes in de motorruimte niet naar beneden? Dan kan er alleen KVS binnenkomen als die troep onder druk langs de slang/pijp naar het schutbord spuit. Aan de andere kant, als je de slangklemmen te vast draait, weet je natuurlijk nooit precies waar de barsten ontstaan.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
HvdL schreef:Aan de andere kant van het schutbord zitten er twee slangen op. Je zou het ding eruit kunnen halen (als je de site van Tiemersma hebt doogeploegd, weet je ongeveer hoe het moet) om vervolgens te kijken of het te repareren is. Zo niet, andere kraan scoren via het forum. Maar: let goed op waar het vocht vandaan komt voordat je de boel uit elkaar haalt. Weet je zeker dat de KVS niet via de buitenkant van de pijpjes van de kachelkraan naar het schutbord loopt?
Als het lek precies bij het rubber in het schutbord zit, ben ik wel benieuwd hoe het heeft kunnen ontstaan. Ooit kapotgevroren? Te veel geweld bij eerder (de)montage? Lijkt me niet voor de hand liggen.
Succes!
Dank je. De slangen aan de andere kant van het schutbord heb ik gecontroleerd. Daar is het droog. Die slangklemmen lijken er al flink lang te zitten. Dat zijn er van ‘t soort zonder schroefje. Ik neem aan dat je die wel met een tangetje los kan krijgen, zonder de slang te beschadigen? Anders ben ik straks nog verder van huis.
De KVS lijkt ook niet van de buitenkant erlangs te komen. Het vocht zit op en in de holtes van die rubbere rand (vatting) waarmee de pijpjes in het schutbord geklemd zitten. En met name bij het rijden komt het eruit (bij druk erop.)
Ieder geval: een extra kraan kan geen kwaad, dus als iemand nog een heeft liggen? Ik houd me aanbevolen!
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Oké, ik zou zeggen PM naar Vermond, die lijkt een schier onuitputtelijke voorraad BX-onderdelen te hebben. Mijn extra kranen zijn inmiddels op. Boven de kraan is alles dus droog?
De slangklemmen zonder schroefje kun je inderdaad met een punttangetje of een telefoontang (punttang met bocht) lospeuteren. Is soms een k*tkarweitje. Het valt verder wel mee, maar het is een rottige plek. Vergeet niet de koelvloeistof op te vangen als je de kraan eraf haalt (Je kunt ook eerst een deel aftappen), anders zit je de komende tijd zeker nog met een natte vloer.
Tapijt goed reinigen, eventueel eerst uit de auto halen, anders droogt die bende echt nooit op! Uiteindelijk loopt die rommel naar de ECU onder de bijrijdersstoel en dan corroderen daar de stekkers (waarschijnlijk zit er ook een vooraan onder de stoel, die ligt bovendien in een soort gootje en die is dus het eerst aan de beurt als het op rotten aankomt).
Hebben we nog meer waarschuwingen? Houd het hoofd koel, anders kost het je allerlei plastic lipjes en dergelijke. Regel een buigbare/flexibele ‘dopsleutel’ voor het losdraaien van de achterste boutjes in de kachelkraan. Scheel een hoop gelazer. En lees/kijk Tiemersma’s site goed door voor de ‘verborgen’ bout (schuin achter de kachelkraan, als ik me goed herinner). Ik had de laptop ernaast toen ik het voor het eerst deed.
Nogmaals succes!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Dank voor de aanwijzingen HvdL, was precies even wat ik moest horen. Dus ik kan met gepaste trots melden dat ik vandaag de kraan met succes vervangen heb. Die flexibele dopschroevendraaien was inderdaad onontbeerlijk Heb het systeem eerst helemaal afgetapt. Die KVS mocht namelijk nodig vervangen (bruine kleur.) Was daarna nog wel een gepriegel onder het dashboard, maar alles werkt goed weer. De bediening van de kachel is wel iets stroever geworden. Daarna twee ritjes gemaakt en met zaklamp gecontroleerd op lekken, maar alles is droog gebleven. Ook onder de kap.
En zie hieronder de kraan die eruit is gekomen. Bovensten pijpje is gewoon gebarsten en afgebroken, precies waar die het schutbord ingaat.
Ik vraag me wel af hoe dat is gekomen?
En nu mag ik weer verder klussen, want ik ben nu niet meer zeker of de radioator fan goed werkt. Twee keer sloeg het oranje temperatuur lampje aan. En ik hoorde maar geen fan. Later sloeg de fan wel even aan bij het parkeren. In de gaten huden dus.
Kan het trouwens zijn dat er toch nog lucht in het KVS-systeem zit? Het lampje voor het KVS-niveau is niet meer gaan branden na het afvullen, maar ik heb ‘m daarbij niet echt laten “bloeden.”
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dan moet je dat eerst doen: goed ontluchten! Een XU is een draak om te ontluchten, maar noodzakelijk is het wel. Lucht koelt niet.
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Art schreef:HvdL schreef:Twan238 schreef:wat je eigenlijk ook gelijk moet doen is de O-ringen die de radiateur met de kachelkraan verbinden meepakken, dit scheelt lekkage risico’s in de toekomst
In de Deadville lekte de radiateur ook bij aanschaf. Heb toen ook getracht twee standaard O-ringen in de kraan te zetten, maar lekken dat het deed! Drama. Ringen eruit en de verbinding kraan/radiateur goed in elkaar gezet en vervolgens geen druppel meer gezien. Kan ook…
En evt afkitten met siliconenkit (niet teveel kit gebruiken! )
Ik vermoed dat de O-ringen vn de Xm kachelradiator exact de zelfde zijn als die van de Bx.. De laatste is niet meer leverbaar.
Ik heb trouwens via een aircobedrijf 2 O-ringen gehaalt die perfect paste. Geen lekages meer gezien.
Maar het is indd een vervelende karwei voor onder andere je rug..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Hilko16TZI schreef:Dan moet je dat eerst doen: goed ontluchten! Een XU is een draak om te ontluchten, maar noodzakelijk is het wel. Lucht koelt niet.
En dat is het zeker!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)