Heren (en evt. dames),
Anderhalve week geleden mijn auto opgehaald van een onderhoudsbeurt, waar ook wat kleine reparatie’s zijn gedaan (hand/achterrem gesteld + uitlijnen auto)
Sinds dien rook ik een geur van verbrand rubber rond de auto, en als ik stil stond met draaiende motor, ook in het interieur. Maakte ik me een beetje zorgen over.
Zojuist even mee terug geweest naar de garage (Citroen/Ford dealer). Dit bleek dus, naast een lekke koppakking die ze bij de onderhoudsbeurt geconstateerd hadden, door een lekke klepdekselpakking te komen, die olie op de uitlaat lekte, waardoor de stank ontstond. Hij rookt hierdoor ook als je de motorkap open doet (had ik bij aankoop al gezien, maar we dachten dat dat de afwatering van de airco was die vlak bij de uitlaat zat).
Maarrrr, wat nu?
- 2 lekkages op de koppakking, eentje tussen cilinder 1 en distributie + eentje rechts van cilinder 4. Hier lekt koelvloeistof naar buiten, heb geen blauwe rook, en voor zover bekend ook geen mayo in de vuldop
- klepdekselpakking lekt, achterkant van de plastic cover zit behoorlijk onder met olie + de stank is niet echt prettig.
Nu kan hij met die klepdekselpakking gewoon oud worden lijkt me, maar de koppakking baart mij wat meer zorgen, stel dat er koelvloeistof in de olie komt of andersom?
Ik doe ‘m eigenlijk liever niet weg, mijn ZX. Zo snel vind ik geen ZX met airco, elektrische buitenspiegel en alles d’r op en d’r aan. Hij rijd verder ook prima.
Wat zouden jullie doen? Laten vervangen bij een garage (of een handige harry van hier die zich nu aangesproken voelt? uiteraard tegen betaling). Of gewoon zo laten en de auto oprijden, wat ik eigenlijk zonde vind van deze prachtbak (mijn eerste eigen auto, en mijn eerste positieve ervaring met Citroen)
Stiekem ben ik al aan het kijken naar een ZX met dezelfde motor en minder km’s als eventuele donor… Mocht dat uiteindelijk goedkoper zijn dan bovengenoemde te laten repareren
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
een koppakking van deze motor is op zichzelf niet zo lastig voor iemand die weet wat hij doet. Het risico waar je echter helaas wel rekening mee moet houden zijn de kopbouten. Exact weet ik het niet meer maar het metaal van het blok en het metaal van de bouten reageren op elkaar. Als je pech hebt breken de bouten bij het demonteren. In dat geval is kun je de pech hebben dat ze er gewoon niet meer uit te krijgen zijn en is het einde oefening.
Dat is iig wat mij is overkomen en wat het einde van mijn zx 18i 8v betekende.
Dat klepdeksel is geen probleem dat gaat gewoon mee in de koppakking reparatie. Doorrijden met een lekke koppaking zal je uiteindelijk doen stranden. Soms al heel snel, soms wat later.
Dat donor verhaal heb ik ook geprobeerd. Probleem is dat een zx eigenlijk de kosten niet of nauwelijks meer waard is om een motorswap te rechtvaardigen. Een donor mag eigenlijk maar weinig kosten, max zo’n 500. Dan moet de arbeid nog gebeuren, je moet dat ding gaan halen, etc etc. garantie zul je ws niet krijgen en de realiteit is dat een zx in de prijsklasse van 4-500 euro eigenlijk ook altijd wel rommel is…
Mijn mening is dat je je gewoon moet voorbereiden op een andere auto.
Ik weet zelf wel aardig hoe het moet, ik heb alleen 2 linkerhanden, m.a.w. de theorie was ik op school altijd de beste in, maar als het op sleutelen aan kwam ben ik nooit veel verder gekomen dan remblokjes vervangen en een trekhaak monteren
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
gompy58 schreef:Het risico waar je echter helaas wel rekening mee moet houden zijn de kopbouten. Exact weet ik het niet meer maar het metaal van het blok en het metaal van de bouten reageren op elkaar. Als je pech hebt breken de bouten bij het demonteren. In dat geval is kun je de pech hebben dat ze er gewoon niet meer uit te krijgen zijn en is het einde oefening.
Valt wel mee, jij heb met je ZX pech gehad dat ze afbraken, waarschijnlijk omdat ze bij een eerdere koppakkingwissel niet vervangen zijn en/of veel te hard aangedraaid.
@FastFred, een ZX met airco is zeldzaam, vooral de luxe Aura uitvoering.
Een handje hulp van mijn kant is geen probleem, als je in de buurt van Rotterdam woont.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb ze helaas vaker zien breken. Vroeger, toen ZX’en en Xantia’s nog nieuw waren moesten bij de 1800 8v motoren (vooral bij lpg auto’s) de koppen er nog al eens af. Dan gebeurde het vrij regelmatig dat de kopbouten braken, gewoon bij het losdraaien. Let wel, we hebben het hier over nieuwe auto’s die vaak niet meer dan 40- of 60.000 km gedraaid hadden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Viel het toen op dat de kopbouten droog waren, dus niet ingevet voor montage ?
Ik weet dat er XUD9 motoren zijn, waar dat gebeurd is, welke ook niet goed aangedraaid zijn af fabriek, gelukkig te los. En zo een blok kocht ik dus voor mijn Xantia 1.9D
Een LPG XU blok heb ik nooit voor me gehad voor een koppakking, wel TU motoren, dat gaat wel goed.
Bij dergelijk lage km-standen heb ik nog geen koppakking gedaan, ook wel logisch, ik ben in 2004 actief begonnen met sleutelen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met XUD9’s hebben we nooit gezeik gehad. Niet nieuw, en later ook niet. Heel soms een lekke koppakking, meestal omdat de koelfan het niet deed. Het verhaal over de te losse kopbouten ken ik niet, terwijl ik toch erg veel van die dingen heb moeten onderhouden. Droge kopbouten zijn mij in ieder geval nooit opgevallen. Volgend jaar 20 jaar in ‘t vak
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het 99er Berlingo blok had te losse bouten, het is zeldzaam, schijnt een kleine serie in 99 te zijn geweest met dit probleem.
Actief sleutelen aan auto’s nu 8 jaar, ben begonnen op mijn 19e met vakantiebaantjes in fabrieken, sleutelen aan grote machines. Daar werd ik in het diepe gegooid door een stelletje 55-plussers, wat nou zo op school geleerd
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De praktijk is anders een prima school. Uiteindelijk is de theorie puur ter ondersteuning
ZX1.4i schreef:gompy58 schreef:Het risico waar je echter helaas wel rekening mee moet houden zijn de kopbouten. Exact weet ik het niet meer maar het metaal van het blok en het metaal van de bouten reageren op elkaar. Als je pech hebt breken de bouten bij het demonteren. In dat geval is kun je de pech hebben dat ze er gewoon niet meer uit te krijgen zijn en is het einde oefening.
@FastFred, een ZX met airco is zeldzaam, vooral de luxe Aura uitvoering.
Een handje hulp van mijn kant is geen probleem, als je in de buurt van Rotterdam woont.
Hmm, dikke 170km….
Ik heb via een ander forum wat erg goede tips gekregen, betreffende kachelradiator en koppakking. Om zeker te zijn van de diagnose die de garage gemaakt heeft. Betreffende kachelradiator, heb ik mijn twijfels bij, nu ik de verwarming altijd aan heb staan, ruik ik die lucht niet meer.
Koelvloeistof ruikt en smaakt ‘zoetig’. Ik weet niet meer wie de tip gaf, maar veeg inderdaad eens met je vinger onderlangs je voorruit (zeg maar daar waar de uitstroomopening in je dashboard tegenaan blaast) en proef vervolgens aan je vinger. Als dit zoetig is, wordt er (verdampte) koelvloeistof meegeblazen is inderdaad je kachelrad lek.
Andere manier om te ondervinden of je een lekkende kachelrad hebt is om even te voelen aan je tapijt/vloerbedekking bij de middenconsole. Als het tapijt daar vochtig en/of vettig aanvoelt, weer even ‘proeven’.
Om een uitwendig lekkende koppakking uit te sluiten, zou je even een tijdje in de gaten moeten houden of je verse lekkages ziet onder je motorkap (en dan met name bedacht zijn op rode of groenblauwe vloeistof (afhankelijk van welke koelvloeistof er in je systeem zit). De foto’s die je eerder hebt gepost duiden namelijk niet op recente lekkage, maar meer op stof en vuil dat in de loop der tijd is blijven kleven aan de vloeibare pakking die ooit eens is gebruikt en naar buiten is geperst bij het aandraaien van de bouten.
Nog een tip om te bepalen of het je koppakking (inwendige lekkage) is: trek je oliepeilstok eruit (niet afvegen!) en houd er een vlammetje onder (aansteker ofzo). Als het nu begint te knetteren, heb je vocht in je olie (= koelvloeistof) en is het je koppakking. Knettert het niet, dan kun je de koppakking eigenlijk wel uitsluiten.
In de quote hierboven gaat het om deze foto’s, door mij gemaakt
Rode (koel?) vloeistof net links van cilinder 1, tussen cilinder 1 en distributie. De zwarte buis rechts is de inlaat van cilinder 1
Zelfde plek, vanuit een andere hoek, zwarte buis rechtsboven is weer de inlaat van cilinder 1. Omdat het rode wat hier zit nogal oud lijkt, is er twijfel of dit nu koelvloeistof is of vloeibare pakking die er tussen uit geperst is
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
ZX1.4i schreef:gompy58 schreef:Het risico waar je echter helaas wel rekening mee moet houden zijn de kopbouten. Exact weet ik het niet meer maar het metaal van het blok en het metaal van de bouten reageren op elkaar. Als je pech hebt breken de bouten bij het demonteren. In dat geval is kun je de pech hebben dat ze er gewoon niet meer uit te krijgen zijn en is het einde oefening.
Valt wel mee, jij heb met je ZX pech gehad dat ze afbraken, waarschijnlijk omdat ze bij een eerdere koppakkingwissel niet vervangen zijn en/of veel te hard aangedraaid.
.
In mijn geval was het nog de ori koppakking en stond er een 175-200k op de klok. Misschien dat eea te maken heeft met het waarom van de falende koppakking. In mijn geval zou het gaan om 2 lekkende injectoren die de boel hadden aangetast. De reactie tussen staal en alu heeft iig ook meegewerkt aan het breken.
Wat waterman zegt, het is echt niet zo’s zeldzame gebeurtenis bij een 1800 8klepper.
Een lekke koppakking schijnt bij de 1.8 (XU) in ieder geval minder vaak voor te komen dan bij TU motoren. Bij de XU is het juist het kleppendeksel pakking dat vaker voorkomt
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
gompy58 schreef:In mijn geval zou het gaan om 2 lekkende injectoren die de boel hadden aangetast.
Leg eens uit ? liep de benzine dan in de ruimte van de kopboutgaten, of bleef liggen op een warm blok ?
In de ruimte van de kopboutgaten zou toch niet moeten kunnen? De koppakking zorgt er toch juist voor dat dat niet kan gebeuren? Zou wel heel toevallig zijn
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Kan ook niet, en bezine is een vluchtig goedje, vandaar mijn vraag hoe kan een lekkende injector een afgebroken kopbout veroorzaken ?
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gompy schrijft ook: “zou het gaan om”. Ofwel, dat was niet zijn mening.
Overigens vind ik de foto’s niet meteen aanleiding geven om van een lekke koppakking te spreken.