Hoe lang moet je voorgloeien bij de C5 HDi? Wanneer ik ‘s morgens mijn auto wil starten brand het voorgloeilampje circa 1 seconde en dan gaat ie al uit. Is dat normaal :
C5 HDi 110pk Break Ligne Prestige Automaat 293.000km + DS21 Pallas 1968
Hoe dat precies zit bij een HDI…weet ik niet….WEL weet ik dat ik bij mijn oudere diesels altijd even een paar tellen wachtte, nadat het voorgloei-lampje uit was gegaan voordat ik hem ging starten.
(of 2X voorgloeien…zeker in de winter)
Ik neem aan dat er bij een HDI ook een relais zit…die de voorgloeitijd regelt ?
Bij de oudere PSA-diesels hoor je dan altijd een *tik* onder de motorkap…en dan pas word het voorgloeien gestopt.
Zijn er nog meer C5 HDi-rijders op dit forum, die mij kunnen vertellen hoelang hun voorgloeilampje brand?
C5 HDi 110pk Break Ligne Prestige Automaat 293.000km + DS21 Pallas 1968
En de HDi v/d C5 is nog wat nieuwer dus ...
Is dat dan ook zo een commonrail Diesel, waarbij de brandstof in meerdere stappen en hogere drukken word ingespoten. Fiat noemt deze techniek Multijet.
Ik start altijd direct door, het voorgloeilampje gaat nauwelijks aan. Alleen in de winter, als het koud is, merk ik een korte voorgloeitijd. Bij mijn vorige auto een Xantia HDI hoefde ik ook niet voor te gloeien
jos schreef:Ik start altijd direct door, het voorgloeilampje gaat nauwelijks aan. Alleen in de winter, als het koud is, merk ik een korte voorgloeitijd. Bij mijn vorige auto een Xantia HDI hoefde ik ook niet voor te gloeien
Logisch. HDI diesels zijn direct ingespoten. Door het ontbreken van een wervelkamer vind er minder afkoeling plaats tijdens de compressieslag (ofwel: na de compressie is de lucht nog heter) waardoor er minderof niet hoeft te worden voorgegloeid bij een koude start. BIj een koude start in de zomer is voorlgloeien overbodig. Pas in de winter heb je het echt nodig.
Bij oudere diesels met wervelkamer moet er idd wel gegloeid worden met een koude start. Met warme motor kun je wel zonder meer het gloeien overslaan.
Trouwens: als je langer moet gloeien dan het indicatielampje aangeeft (@Bram) is er toch iets niet helemaal goed met het voorgloeicircuit of met de gloeispiralen. Al is het wel zo dat je op zo’n manier he vervangen van de gloeispiralen nog wel even kan uitstellen.
Groet,
Marten
Nog nooit gezien
Heb haar gisteren opgehaald, ik verbaasde me ook al over het niet branden van het voorgloeilampje. Vanochtend, na een nacht buiten gestaan te hebben, brande het ook niet.
Voortgang = goed.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Snoek
Snik, ik had een snoek. Heb haar weggedaan afgelopen jaar. Versnellingsbak zat vast en bodem begon slecht te worden. Was een hele mooie DS20 in de kleur Bleu Andalou (AC623), halfautomaat.
Zodra ik weer een DS heb ben jij een van de eerste die het hoort. Er komt er vast en zeker weer eentje, zodra ik weer geld heb.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Re: Snoek
Bas schreef:Snik, ik had een snoek.
Niet huilen…..je blijkt ook nog een BX te hebben en dat maakt veel goed….of niet soms.
tijd, geld en plaats
Niet iedereen heeft de tijd, het geld en de plaats voor 3 auto’s. Mijn eerste eigen Citroën was mijn DS20, daarna kwam als dagelijkse auto mijn BX. Die BX is weer verkocht toen ik een lease auto kreeg en daar ben ik ondertussen zo ver mee dat ik nu een C5 break heb.
Ik woon in Nijmegen in een normale woonwijk met 1 garage waarin de auto van mijn vrouw staat (onze prive auto). En als je net een paar jaar geleden een huis gekocht hebt is het geld ook een beetje op.
Ooit komt die tijd weer dat ik er tijd, geld en plaats voor heb. Tot die tijd geniet ik wel van mijn lease Citroëns.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Re: Snoek
M&M schreef:Bram schreef:je blijkt ook nog een BX te hebben en dat maakt veel goed….of niet soms.
Da’s ook geschiedenis , zie onderschrift
ops: (niet gezien)
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
ZX1.4i schreef:Is dat dan ook zo een commonrail Diesel, waarbij de brandstof in meerdere stappen en hogere drukken word ingespoten. Fiat noemt deze techniek Multijet.
Klopt. Common rail wordt momenteel vrijwel universeel toegepast bij direct ingespoten diesels. Alleen Volkswagen experimenteert (en past deze ook in productie toe) met een alternatief type hogedrukpomp. Nadeel vind ik wel de grotere afhankelijkheid van elektronica. Niet omdat het niet goed zou werken hoor… Maar nadat ik een overstroming in Zuid Duitsland heb doorstaan met mijn trouwe rode dame met ouderwetse diesel zweer ik erbij. En alles wat elektrisch is kan nu eenmaal niet goed tegen vochtigheid. Maar ik heb het nu dan ook wel over een extreem geval.
Als ik in onze Picasso HDI stap steek in de sleutel in ‘t slot en draai gelijk de motor aan! Geen enkel probleem mee! Ik heb zelfs geen voorgloeilampje gezien op onze Picasso!
smitssan schreef:Bedankt allemaal voor de info. Niks mis met mijn C5 dus.
Bas, ik zie dat jij een DS hebt. Heb je al eens op mijn website gekeken? Ik ben bezig met het maken van een database van Snoeken die in Nederland rond rijden.
Smitssan, ik heb je over je site een pb-tje gestuurd met een vraag.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Voorgloeien heb ik alleen tijdens de wintersport gezien. De buitentemperatuur meter gaf toen ook -14 aan. C4 1.6 16v HDI 90pk