1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
piepende krukaspoelie
unknown4u
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 30 juli 2005 01:54 AM

Bij mijn C5 Hdi prestige uit 2001 is het net of de krukaspoelie een geluid geeft als een nest met mussen wanneer je de motor uitzet. Ook kun je dit verschijnsel laten optreden wanneer je speelt met het gaspedaal.

Als controle heb ik alle spanrollen etc gecontroleerd en ook de spanning van de poly -v-riem gecontroleerd.
ik heb hier niets geks aan kunnen vinden.

Rest mij eigenlijk nog het volgende item te vervangen en dat is of de poelie van de krukas die in rubber is gegoten of de poelie met de halve manen er in.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring?

PS het is niet de koppelingsplaat die de geluiden veroorzaakt.

Dank
Richard

Xantia 1.9 Dx 441.000 km C5 ligne prestige HDI 192.000 km

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 01 augustus 2005 12:17 AM
  [ # 1 ]

Laat maar heel snel de poelie vervangen, de schade kan behoorlijk oplopen als je het niet snel vervangt

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 01 augustus 2005 12:42 AM
  [ # 2 ]

dubbelvliegwiel

een krukaspoulie die stuk gaat hoor je ook als de motor gewoon loopt.
is het niet het dubbele vliegwiel??
deze maakt meesal geluid bij het afzetten.(kan niet echt kwaad)

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
unknown4u
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 06 augustus 2005 08:52 PM
  [ # 3 ]

Ik ga volgende week de poelie bestellen. Nu hebben ze mij ook verteld dat er versterkte poelies zijn??

Kan het zijn dat de poelie van een jumper HDI sterker is?

Xantia 1.9 Dx 441.000 km C5 ligne prestige HDI 192.000 km

Profiel  
 
BX-GTI-16V
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-2005

Gepost: 02 september 2005 01:04 PM
  [ # 4 ]

Heb ik ook maar het is niet de krukaspoelie maar het vliegwiel, daar zit namelijk een demper in en bij het uitzetten van de motor beweegt die zo sterk dat er een piepend geluid optreed.

Profiel  
 
unknown4u
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 20 september 2005 01:19 AM
  [ # 5 ]

Het heeft even geduurd maar de poelie is vervangen maar het geluid is gebleven.

Dus ik ga er vanuit dat BX-GTI-16V gelijk heeft.

Xantia 1.9 Dx 441.000 km C5 ligne prestige HDI 192.000 km

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 september 2005 03:27 AM
  [ # 6 ]

Dit verschijnsel komt mij bekend voor, heb ook iets dergelijks gehad met mijn Xantia 1.9D, daar was het de verende spanrol van de multi-snaar. De rol zelf was nog goed, het veermechanischme was uitgelubberd, de veer zelf veroorzaakte het piepende geluid. Ik heb het een erg geniepig probleem gevonden, alle rollen had ik al nagekeken, opnieuw ingevet, maar het geluid bleef, tot ik de verende rol verving.

Ik heb even gekeken op de Masterbase DVD, in een C5 HDI zit zo te zien ook een verende spanrol.
Er zijn meerdere uitvoeringen van de onderstaande rol voor een C5 HDI, afhankelijk van de uitvoering, bouwjaar, etc.
Ik heb er gewoon eentje uitgepikt en hier als voorbeeld neergezet.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 20 september 2005 10:11 AM
  [ # 7 ]

Is het niet gewoon de snaar die slipt?

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 september 2005 10:47 PM
  [ # 8 ]
metro2005 schreef:

Is het niet gewoon de snaar die slipt?

De multieriem zelf is nogal lang en maakt aardig wat bochten, die slipt echt niet zomaar.

Vaststellen waar het geluid vandaan komt is niet makkelijk, bij mij leek het ook van onder te komen, van de onderste looprol, uiteindelijk was het dus de verende spanrol, welke boven zit.

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 26 september 2005 10:19 PM
  [ # 9 ]

Dag,

die oldenhage heeft m.i. wel verstand van zaken. Vandaag is dus de krukaspoelie van mijn C5 HDI 2001 (197000 km) vervangen Crying or Very sad . Een héééél enkele keer (niet vaker als 4 keer) hoorde ik de afgelopen week die bekende “mussen” onder de motorkap; gisterenavond, in de laatste bocht vóór mijn oprit, was er opeens een ratelend metaalachtig geluid vanuit de rechterkant van het motorcompartiment (vanuit bestuurderskant gezien). Motorkap open: geur van verbrand rubber, maar aan de multiriem was niets te zien. In het schijnsel van de zaklamp was er wél wat zéér fijn metaalslijpsel te zien in de buurt van de rollen. Vanochtend tóch nog het lef gehad om in aangepast tempo naar de garage te rijden (10 kilometer), maar dat had ik beter niet kunnen doen: vrijwel meteen viel de stuurbekrachtiging uit (deed mij weer denken aan het rijden in mijn BX 1.9 D zonder stuurbekrachtiging), en even later gaf de computer de storing aan dat de accu onvoldoende werd opgeladen. Maar wat erger was: bij aankomst bij de garage kwam er flink wat rook onder de motorkap vandaan, maar er was gelukkig géén verdere schade aangericht. Poelie is blijkbaar in rubber gegoten, ik vond snippers rubber op mijn oprit, en dat heeft dus ook de geur van verbrand rubber opgeleverd.
Advies: ga snel tot actie (c.q. deskundige controle) over als je “mussen” hoort onder de motorkap !! Wink

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 29 september 2005 02:01 PM
  [ # 10 ]

even hier op aanhaken, bij mij is ook mijn krukas poeli kapot gelopen maar dat ding bestaat uit 2 delen, en uit dit maak ik uit dat daar rubber tussen zit ???????????

zie topic:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165474

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 29 september 2005 10:30 PM
  [ # 11 ]

Dag Harry,

daar heb ik dus écht geen verstand van. Ik weet een Acadiane en een 2CV te restaureren, maar wat er allemaal onder de motorkap van een C5 zit….....dat laat ik aan de monteur over Very Happy . In ieder geval zit er ergens in de buurt van de krukaspoelie rubber, want ik vond op de plek waar het rechter voorwiel op de oprit staat een soort “rubbergranulaat”, en het stonk naar verbrand rubber, en de rook die op die ochtend vanonder de motorkap kwam, was duidelijk de rook van verbrand rubber. Misschien weet oldenhage deze vraag te beantwoorden ??

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 30 september 2005 01:19 PM
  [ # 12 ]

in ieder geval bedankt , ik heb een nieuwe bestel , en zit inderdaad rubber tussen de 2 delen van de krukas poelie, dus ik weet het antwoordt al

mzzl harry

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
Frenchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 04 januari 2006 08:00 PM
  [ # 13 ]
Michael schreef:

275 euri

Wat zijn euri alweer.

De Nederlanders zijn nog vele malen erger dan de Fransen die denken dat ze alles op zijn frans moeten schrijven en uitspreken.

De Euro is in het enkelvoud = EURO
en in het meervoud OOK !!!!!

Zo spreken de nederlanders ook over een Citroèn i.p.v. over een Citroën.
Probeer eens te luisteren hoe de fransen het zelf uitspreken.

Nederlandstalige groetjes uit Frankrijk,
Frenchie

C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 04 januari 2006 08:03 PM
  [ # 14 ]
Michael schreef:

Vanmiddag reed ik op de A12 en toen begon er opeens iets te rammelen rechts voor. Het rammelen varieerde met het toerental.  Ik dacht eerst dat er iets bij de wielen aanliep. Direct de afslag Bunnik genomen en gaan kijken. Als stilstaand met draaiende motor ging het rammelen door. Niets aanlopen dus. Het kwam bij de motor vandaan. Dat was wel even schrikken.
Gelukkig wist ik dat vlakbij de Citroëndealer Mekenkamp zat en ze konden me direct helpen. De diagnose was snel gesteld: tot mijn opluchting was niet de motor maar de krukaspoulie kapot. Die bestaat uit twee delen (zoals al eerder vermeld) om trillingen te voorkomen. Die twee delen rammelden tegen elkaar. Volgens de monteur had ik verdomd veel mazzel want als die poulie uit elkaar vliegt, gaat de distributieriem, en daarmee de motor er aan.
Binnen een uur was ik weer weg, 275 euri armer, maar een veel stillere C5 rijker. Blijkbaar kun je het dus aan horen komen, als je weet waar je op moet letten. Dus: als je een schavend geluid begint te horen, check dan even je krukaspoulie Wink

dit is geen dealer Wink maar wel beter dat je er nu achter kom Very Happy

Profiel  
 
unknown4u
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 19 januari 2006 01:36 PM
  [ # 15 ]

Bij welke tellerstand tradt het op? dat je de poulie hebt vernieuwd?
gewoon even uit nieuwsgierigheid.

Xantia 1.9 Dx 441.000 km C5 ligne prestige HDI 192.000 km

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook