Hallo lieve mensen ik had weer een vraagje,
Ik heb per ongeluk Euro 98 getankt, is dit slecht voor mijn bx 1989 1600 RE 75pk? Of maakt dit helemaal niks uit behalve voor mijn beurs dan..
Niets mis mee.
Mijn BX (1900 Tzi) vind ik juist heel beroerd lopen op euro 95 en tank daarom altijd euro 98.
Dan heb je je BXie per ongeluk eens fijn getrakteerd op een rijk sappie. Vindt ze lekker
Animal triste post coitum
Re: Euro 98 slecht voor een BX?
coolxmenx schreef:Hallo lieve mensen ik had weer een vraagje,
Ik heb per ongeluk Euro 98 getankt, is dit slecht voor mijn bx 1989 1600 RE 75pk? Of maakt dit helemaal niks uit behalve voor mijn beurs dan..
Ik heb in een ver verleden (in 1988) ook een BX 1600cc (BX 16 RS) gehad, en gooide altijd benzine van 98 RON in de tank, omdat dit beter was. Om 95 RON te tanken moest er iets aan de ontsteking gewijzigd worden.
Trouwens, 75 pk, ben je daar wel zeker van ? Als het typeplaatje op het kofferdeksel “BX 16 RE” is, dan heb je normaal 94 pk ! Als ik me niet vergis is 75 pk het vermogen van de 1400cc motor.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Een Nederlandse 16RE heeft 75 pk en een ongeregelde katalysator (K6 of K9 op het kenteken bewijs). De 16 (T)RS had iid een dubbele carburateur en 94 pk, maar is per augustus 1988 uit het gamma genomen in NL.
kan zeker geen kwaad, is zelfs wel beter voor zover ik weet. zeker met de oudere types.
mijnes loopt ook gewoon standaard op 98…..95 vind ie niet leuk en gaat ie sputteren.
duitse 100 octaan vind ie het lekkerst
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mischien dus een idee om 1 keer in de 10 keer zowiezo 98 te tanken?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ja kan niet stellen dat euro98 in het algemeen goed of slecht is voor een BX. Daarvoor zijn er teveel verschillende motoren gemaakt.
In het algemeen gesteld is een brandstof met een hoger oktaangetal dan vereist niet schadelijk maar ook niet zinvol. Je benadeelt dus hoogstens je beurs.
Gr,
Marten
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Mijn bx vind het heerlijk
rijd een stuk beter en reageert beter op het gas
Mijn oude Visa (Super E 1982) liep op RON95 125 km/u, en op RON98 ruim 135 km/u. Maar die motor was zowiezo raar. Als ik in wou halen moest ik de choke uittrekken…
Maar er is niet mis mee met per ongeluk RON98 tanken. Ik had zelfs het idee dat de oude 16TZi van mijn moeder er beter en sneller op liep.
Test
Totaal aantal Berichten: 2485
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Thijsvandebles schreef:Mijn oude Visa (Super E 1982) liep op RON95 125 km/u, en op RON98 ruim 135 km/u. Maar die motor was zowiezo raar. Als ik in wou halen moest ik de choke uittrekken…
Maar er is niet mis mee met per ongeluk RON98 tanken. Ik had zelfs het idee dat de oude 16TZi van mijn moeder er beter en sneller op liep.
Hoezo raar? Stond je Visa gewoon te arm.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
De vorige eigenaar van mijn 16v heeft altijd 98 getankt, ik heb nu 1x 95 erin gegooit en het loopt best, 98 zal vast beter zijn, alleen voor de beurs niet…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Simpele Ziel schreef:De vorige eigenaar van mijn 16v heeft altijd 98 getankt, ik heb nu 1x 95 erin gegooit en het loopt best, 98 zal vast beter zijn, alleen voor de beurs niet…
van 98 loopt ie zuiniger heb uitgereken zou 98 1,5 cent duurder zijn per liter dus op een tank 60 cent
Simpele Ziel schreef:De vorige eigenaar van mijn 16v heeft altijd 98 getankt, ik heb nu 1x 95 erin gegooit en het loopt best, 98 zal vast beter zijn, alleen voor de beurs niet…
een MK1 16v moet zeker op 98. Zeker met gezellig autobahn planken waar ie voor bedoeld is, zal ie lekker gaan pingelen op 95 met alle desastreuze gevolgen van dien. Je doet je naam wel eer aan met dit soort uitspraken.
ach die 18liter 95 bij de overige 98 zal zo’n kwaad niet doen…
Volgende keer gaat ze gewoon weer op 98…zoals het hoort…
Auto gekocht, getankt….shit 95, ach volgende keer beter…
En ja, 16v rijden kost geld
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Mijn bixxie is iets zuiniger met 98 maar niet genoeg om de hogere prijs te rechtvaardigen. Er gaat dus 9 vd 10 keer euro 95 in.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX