Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
De stofhoes zit vast, en linksvoor is wel prachtig soepel, terwijl ik zou verwachten dat ze normaal gezien beide tegelijk slijten, en gezien de tellerstand van nog geen 30.000 km vermoed ik eigenlijk dat dit iets is wat komt omdat ik “veel” rijd met een auto die jarenlang niet/nauwelijks heeft gereden.
In ieder geval bedankt voor die foto, daar ga ik wat smeerspul in doen, hoewel ik gezien de ervaringen van andere forummers daar niet zoveel vertrouwen in heb…..
Ik heb nog een theorie, maar ik weet natuurlijk niet of het wel kan; de auto had na de Dinitrol behandeling last van een slippende V snaar, de snaar die de hd pomp aan dreef.
Toen die snaar was vervangen, heeft de pomp 1 keer heel veel lawaai gemaakt en daarna heb ik nooit meer iets gehoord, kan er ook iets in een leiding of de veerpoot zitten wat dit probleem veroorzaakt?
Dit voorval is al bijna 2 jaar geleden gebeurd (gelijk na aanschaf v/d auto) maar ik heb de auto voor altijd wel wat stug gevonden, ik kan dus niet zeggen of de auto ooit beter reed .
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
de citroen specialist bij mij wou even snel voor 600 euro mijn bx de veerpoot vervangen mijn lokale garage heeft voor 70 euro toen een veertje losgehaalt wat vast zat goed geolied en remblokken vervangen. was niet eends een citroen kenner. werkt perfect! nooit meer naar die citroen specialist geweest de afzetter
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
“Een veertje losgehaald wat vast zat en geolied”?
Ben wel benieuwd, wat was jouw probleem met je veerpoot/veerpoten?
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
nou ik weet niet presies wat het was maar in minder dan een halve dag was mn bx klaar en voor maar 10% van de prijs dus ik heb niet verder gevraagt wat hij gedaan had
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Ik denk een gebruikte veerpoot op de sloop max 50 euro en een ervaren monteur (als hij er langer als 2 uur mee zoet is hij een andere baan moet gaan zoeken) je voor minder als 200 euro klaar moet zijn.
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
dat kan ook maar een veerpoot kan ook gerepareerd worden zoals in mijn geval. ligt ook aan de monteur die monteur is een kroegmaat van mn pap en hijs een “makelijke” als hij niet een onderdeel hoeft te bestellen doet hij het niet.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Eigenlijk is het beste om een veerpoot te zoeken waarvan je weet dat deze nog goed is.
Bij een veerpoot vanaf de sloop weet je de staat niet, kans is groot dat deze ook versleten is.
Ik spreek uit ervaring, heb zelf eens veerpoten van de sloop gehaald voor destijds mijn BX 14.
Bleken deze nog bijna meer versleten dan mijn orginele. Trouwens veerpoten wisselen bij een BX is een simpel klusje. Weet nog dat ik er niet lang mee bezig ben geweest.
Kun je een BX veerpoot niet (laten) reviseren ? weet je zeker dat je weer een goede poot hebt.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Volgens de specialist waar ik geweest ben is reviseren mogelijk, maar daar hadden zij wisselende ervaringen mee .
Ik mag eerst nog 1000 km door met de spoelolie, en nu het A-type geweld in de winterslaap is zullen er met de BX wel iets meer kilometers gemaakt worden. Eerst dat maar eens afwachten
Ik praat over een paar jaar terug, maar heb meerdere veerpoten vervangen.
Toen kon je ze nog per 10 kopen voor een geeltje.
Als de veerbol maar los wil stelt het echt heel weinig voor.
het goed opkrikken was altijd het meeste werk
Als de veerbol vast zit, bx in hoogste stand dan de veerbol klein stukje los draaien.
Als ie gaat ,de boel weer op krikken en de druk eraf.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Vandaag de veerpoot gesmeerd met een industriele teflon spray, en dat heeft zeker geholpen , Timo, nogmaals dank voor het plaatsen van die foto, anders had ik het niet geweten…...
Nu eens zien hoe lang dit effect heeft
Nog een paar vragen, moet je veerpoten altijd tegelijk vervangen/reviseren?
En zijn de veerpoten links en rechts gelijk?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Graag gedaan.
En och, dan spuit je eens in de maand wat teflon spray er in, als het werkt is het prima toch?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Dat is natuurlijk een prima optie, maar dan moet dit natuurlijk wel ongeveer zo lang werken
De auto was na 1 nacht nu voor ook duidelijk meer ingezakt dan anders
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Het is maar klein leed, maar ik krijg de klep in het dashboard aan de passagierskant niet meer open, hard slaan, zacht slaan ,niet slaan, hij blijft dicht, is daar een foefje voor?
Wat de vering betreft, 1 keer per maand de voorpootje’s inspuiten houd ze mooi soepel, volgende week dinsdag gaat na ruim 1500 km de spoelolie er weer uit, en uiteraard LHM er in
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Is er niemand die mij kan vertellen hoe ik die onwillige klep open kan krijgen? Zou liever geen geweld gebruiken…..
Kan je m niet met een schroeven draaier open proberen te wippen? Mij lijkt dat het ‘draaisysteem’ kapot is.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk