2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Euro 98 slecht voor een BX?
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 04 januari 2006 09:21 PM
  [ # 16 ]

Was het vroeger niet zoiets van 2x op 95 = 1x op 98?

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 januari 2006 09:25 PM
  [ # 17 ]
Simpele Ziel schreef:

Was het vroeger niet zoiets van 2x op 95 = 1x op 98?

Hooguit om het Lood. of de Loodvervanger. Je loopt nu stuk op het oktaangetal dat met 95 te laag is voor een 16v motor. Metro2005 heeft een motor waar 95 in mag. DAt is een duidelijk verschil. De 98 is een high performance motor die ontworpen is op 98. Een 16v type 2 mag wel 95 hebben, maar heeft dankzij de pingelsensor wel profijt bij 98.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 04 januari 2006 09:25 PM
  [ # 18 ]

Duidelijk.. komende week de tank bijvullen met 98 dus..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 04 januari 2006 09:26 PM
  [ # 19 ]
Alcyone schreef:
Thijsvandebles schreef:

Mijn oude Visa (Super E 1982) liep op RON95 125 km/u, en op RON98 ruim 135 km/u. Maar die motor was zowiezo raar. Als ik in wou halen moest ik de choke uittrekken…

Maar er is niet mis mee met per ongeluk RON98 tanken. Ik had zelfs het idee dat de oude 16TZi van mijn moeder er beter en sneller op liep.

Hoezo raar? Stond je Visa gewoon te arm.

Ja dat ook. Maar de carb was echt gaar. Als je vol gas gaf sloeg ie af. Maar bouwde je geleidelijk vol gas op ging het prima.  Ik kon er prima mee rijden. S’morgens eerste paar kilometer in zijn vrij aanrollen bij een kruispunt, met de linkervoet remmen, en met de rechtervoet gas erop houden, anders sloeg ie af. Wat eem kar was dat zeg…Ongeveer 40.000 km mee gereden op die manier.

Test

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 04 januari 2006 09:30 PM
  [ # 20 ]

Volgens het instructie boekje kunnen alle modellen op zowel 95 als 98 zolang het maar loodvrij is..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 06 januari 2006 03:30 AM
  [ # 21 ]
Thijsvandebles schreef:
Alcyone schreef:
Thijsvandebles schreef:

Mijn oude Visa (Super E 1982) liep op RON95 125 km/u, en op RON98 ruim 135 km/u. Maar die motor was zowiezo raar. Als ik in wou halen moest ik de choke uittrekken…

Maar er is niet mis mee met per ongeluk RON98 tanken. Ik had zelfs het idee dat de oude 16TZi van mijn moeder er beter en sneller op liep.

Hoezo raar? Stond je Visa gewoon te arm.

Ja dat ook. Maar de carb was echt gaar. Als je vol gas gaf sloeg ie af. Maar bouwde je geleidelijk vol gas op ging het prima.  Ik kon er prima mee rijden. S’morgens eerste paar kilometer in zijn vrij aanrollen bij een kruispunt, met de linkervoet remmen, en met de rechtervoet gas erop houden, anders sloeg ie af. Wat eem kar was dat zeg…Ongeveer 40.000 km mee gereden op die manier.

Je acceleratiesproeier zat gewoon verstopt. Ik heb ook een tijdje met dat rare Visaatje van jou gestuurd en dat leek verdacht sterk op het perikel waar mijn oude Visaatje ook mee kampte. Maandelijks moest de carb open, De balg van de acceleratiepomp was waarschijnlijk aan het verstaffen -> er kwamen rubber vlokjes uit de accelleratiesproeier.
Nu is dit ietwat offtopic, maar ik kon het niet laten me hier eventjes tegenaan te bemoeien Wink

Ontopic is bijna alles al gezegd over het verschil tussen 95 en 98 Research Octane Number (of gewoon octaangetal). Dat zegt overigens niets over het percentage octaan in de benzine, het hoeft er niet eens in te zitten. Het zegt ons dat de brandstof zich gedraagt als een mengsel met 95 of 98% iso-octaan en dat vertelt ons iets over de klopvastheid. Dwz naarmate een brandstof meer klopvast is (hoger RON) geeft dat minder aanleiding tot kloppen of pingelen (spontane zelfontbranding voordat de bougie het mengsel ontsteekt). Motoren met een hoge compressie zijn hiervoor gevoelig en moeten dus een brandstof met hoog RON stoken.
LPG heeft overigens een klopvastheid van 103 tot 104,5 RON.

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook