Mijn XM 2.1 TD service uit 1993 wil steeds moeilijker in zijn 2de versnelling en springt er ook wel eens uit. Het zelfde geldt voor de achteruitversnelling.
De koppeling slipt niet en komt naar mijn gevoel ook goed vrij, dus dat lijkt me niet het probleem.
Waar kan dit door veroorzaakt worden, ik heb het eerder, maar erger gehad met een zelfde XM van dezelfde leeftijd. Daar heb ik toen niet verder naar gekeken omdat dat ding toch op was, maar het lijkt dus op een probleem wat meer voorkomt met dit type van deze leeftijd. Iemand suggesties?
Vast bedankt
Heb je de olie wel eens ververst? Moeilijk schakelen wil daar wel eens mee opgelost worden.
Misschien te veel speling in je schakelstangetjes?
Zou ze eens vernieuwen.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Belangrijk is het (groot) aantal kilometers dat die bak al gelopen heeft !
Oliewissel kan natuurlijk nooit kwaad ,
ik heb bij mijn vorige XM op 480.000 km twee flesjes additief voor een versnellingsbak toegevoegd ,
en ben zo nog de winter nog door geraakt tot de keuring verlopen was .
En dan met mooi weer mijn volgende 2.1TD van het jaar 2000 met 50.000 km in gebruik genomen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
350.000 km vind ik toch nog wel meevallen voor zo’n bak.
De schakelstangen lijken me idd. dan de eerst aangewezen daders. Is dat een beetje eenvoudig te doen?
je hebt meen ik idd stangetjes. Kwestie van plug en play. Oude eraf trekken en nieuwe erop drukken. Wel gewoon bij de dealer halen , netjes invetten en kogels eerst schoonmaken. enneuh… beste niet eerst alles eraf en daarna alles erop
nieuwe stangen, wereld van verschil met schakelen. Je pook heeft in vrijstand ook direct veel minder speling.
Dat klinkt goed, ga ik maar doen dan!
Onderste motorsteun nog wel goed? Als je blok teveel kantelt tijdens het in beweging komen kan hij zichzelf uit de versnelling trekken als je pech hebt
Ouwe mopperkont
Vanmiddag was het roeren geblazen. Schakelstang van pook naar voren ergens gebroken, morgen nader onderzoek. ‘t Moet niet gekker worden, citroen XM, never a dull moment!
Het bleek de bout te zijn waarmee de schakelvork aan het stuurhuis zit gemonteerd.
Daar ben ik nu dus naar aan het zoeken, met de bijbehorende lagers en dergelijke, het is helemaal weg bij mij, dus ik weet niet precies hoe het er uit ziet.
Iemand nog zoiets liggen?
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb het afgelopen voorjaar een compleet voorsubframe met daarop de door jou gezochte onderdelen aan het magazijn van de XM-club gedoneerd.
Informeer daar eens.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dank, ik heb inmiddels het onderdeel gevonden bij GAM in Cuijk. Overigens zitten bij de serie 1 XM’s die vorken niet op het subframe, maar op het stuurhuis. Door schade en schande achergekomen vanochtend, ook de specialist weet dat dus niet altijd…
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het gedoneerde subframe was ook van een serie 1.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986