13 van de 28
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
   
3.0 V6 24v type 1:  inhouden, horten en stoten
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 29 november 2012 08:14 PM
  [ # 181 ]

We rijden weer!

Na zeker een maand stilstand is de XM sinds vandaag weer op de weg. Van het luchthuis heb ik de meeste vacuümslangetjes vernieuwd, evenals het elektroventiel dat aan de kant van het schutbord zit. Het tweede ventiel (met groene stekkeraansluiting, zie foto bij bericht 178) ga ik een dezer dagen vervangen, helaas niet door een nieuw exemplaar. De elektroventielen waren namelijk allebei overleden.

Aangezien het plastic van de beide pingelsensoren gescheurd was en de stekkers ervan door de hitte vrijwel vergaan, zijn ook deze sensors vervangen. Nieuw voor de achterste bank, gebruikt voor de voorste. De viton rubberen ringen die het inlaathuis luchtdicht moeten laten aansluiten op het blok bleken zover heen dat ze ook vernieuwd moesten worden. Het kost trouwens veel tijd, moeite en geld om aan onderdelen te komen, áls het je al lukt.

Of het allemaal helpt tegen het horten en stoten? Ik hoop het, maar betwijfel het sterk, want kapotte pingelsensoren veroorzaken mijns inziens alleen maar pingelen en niet het compleet terugvallen naar stationair; de kapotte elektroventielen veroorzaken hoogstens een fractie minder koppel, en de vacuümslangetjes heb ik alleen maar voor de zekerheid vervangen en niet omdat ik scheuren in de oude heb kunnen constateren. Afijn, het houdt je van de straat en je leert je auto kennen. Ik laat van mij horen.

Kees

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 30 november 2012 01:10 AM
  [ # 182 ]

kappote pingelsensoren veroorzaken geen pingelen bij mijn weten. Ze registreren een pingelende motor en geven een waarschuwing en of nemen maatregelen door bijv over te gaan naar een noodloop.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 30 november 2012 08:45 AM
  [ # 183 ]

Je hebt naturlijk gelijk: een kapotte pingelsensor veroorzaakt geen pingelen, dus wie weet. De noodloop echter -heb ik die eigenlijk wel op een serie I?- zal naar ik vermoed niet inhouden dat de motor terugvalt naar stationair. Ik blijf dus enigszins pessimistisch t.a.v. het horten en stoten, ook mét vervangen sensoren.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 01 december 2012 03:34 AM
  [ # 184 ]

ws heb je geen noodloop hoor. Noodloop is gewoon een veiligheids programma dat de computer oppakt als bepaalde zaken buiten de marge vallen om de schade te beperken.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 december 2012 09:55 AM
  [ # 185 ]
gompy58 schreef:

kappote pingelsensoren veroorzaken geen pingelen bij mijn weten. Ze registreren een pingelende motor en geven een waarschuwing en of nemen maatregelen door bijv over te gaan naar een noodloop.

Nee. Een pingelsensor geeft bij het pingelen een signaal naar de modulator om de ontsteking te verlaten. Geen noodloop, geen waarschuwing.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 december 2012 01:35 PM
  [ # 186 ]

Kapotte pingelsensor geeft wel een foutcode af , ik meen 44 of 45.
Resulteerde bij mij in het inhouden van de turbo.
Maar had geen invloed op het stationair lopen of dat`ie afsloeg.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 01 december 2012 06:46 PM
  [ # 187 ]

Genoeg gepingeld. Het vervangen van de beide pingelsensoren plus de overige genomen maatregelen hebben mijn probleem niet opgelost: vandaag weer volop horten en stoten. Verstandige, economisch denkende mensen zouden allang… (zelf aanvullen). Ik zoek verder.

Kees

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 01 december 2012 06:51 PM
  [ # 188 ]

Kees wil je mijn uitleeskastje weer lenen?

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 01 december 2012 07:04 PM
  [ # 189 ]
Rougefurio schreef:

Verstandige, economisch denkende mensen zouden allang…

“...naar een specialist zijn gegaan”? Jouw tijd is immers ook kostbaar.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 01 december 2012 08:24 PM
  [ # 190 ]
waterman schreef:
gompy58 schreef:

kappote pingelsensoren veroorzaken geen pingelen bij mijn weten. Ze registreren een pingelende motor en geven een waarschuwing en of nemen maatregelen door bijv over te gaan naar een noodloop.

Nee. Een pingelsensor geeft bij het pingelen een signaal naar de modulator om de ontsteking te verlaten. Geen noodloop, geen waarschuwing.

helder. Merk je er als bestuurder dan eigenlijk iets van en zo ja in welke vorm?

Profiel  
 
johan1961
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-11-2012

- XM Break V6 24v automaat.
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
- ID/DS DS 19 ambulance
- ID/DS DS20 Ambulance
Gepost: 01 december 2012 10:26 PM
  [ # 191 ]

Kees;
Is het een automaat?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 02 december 2012 10:32 AM
  [ # 192 ]

RK, bedoeld wordt: verstandige mensen zouden de auto allang van de hand hebben gedaan. Aan de kundigheid van mijn garage (Renard) twijfel ik niet; het is gewoon heel moeilijk de oorzaak op te sporen. Overigens, GW: bedankt voor het aanbod, maar aangezien een (oude) Lexia de laatste keren wel contact kreeg met de computer, is het knipperkastje niet nodig.

Voor wat het waard is een theorietje: het horten en stoten gisteren vond plaats toen ik, met de XM, met een vriend mijn BX had opgehaald in Alphen a/d Rijn (jawel, een Dinitrolbehandeling). Op de terugweg reed ik voorop in de XM en hij achter mij. Op de momenten waarop de auto inhield, zag hij geen uitlaatgassen bij mij. Dat zou er dan volgens mij op kunnen of moeten wijzen dat de motor even geen benzine krijgt. Immers, als het probleem elektrisch zou zijn en het aangevoerde mengsel niet zou ontbranden, zou dat als (blauw?) uitlaatgas te zien moeten zijn. Dus toch een benzine- of injectieprobleem?

PS Johan 1961: de V6.24 serie I is er alleen met handbak.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 december 2012 11:26 AM
  [ # 193 ]

Misschien wel een brandstof probleem, maar hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een elektrische hapering.
Denkbaar is dat je een ledje of een lampje dat je kan zien als je achter het stuur zit aansluit op een punt waar spanning op moet staan in het brandstofcircuit.
Als dat uitgaat weet je waar je moet zoeken.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 02 december 2012 11:38 AM
  [ # 194 ]

Wellicht dat ik het al een keer zei in je topic,

Kan het niet zijn dat de vulpijp van je benzinetank valselucht aanzuigt? Dit komt om dat de klep binnen in de vulpijp los zit. Dit was bij mij aan de hand. Overgens wel na het tanken dat ze na een x aantal kilometers ermee stopte..

Wellicht de moeite waard om te kijken hoe de conditie van de vulpijp..

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 02 december 2012 12:20 PM
  [ # 195 ]

Bedankt voor de tips.

Profiel  
 
 
13 van de 28
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook