4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Pieter’s eerste BX (16 TGI)
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 30 november 2012 07:25 PM
  [ # 46 ]

En een beetje BX beslaat al erg snel van binnen, zeker als ze echt oud gaan worden.

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 30 november 2012 08:17 PM
  [ # 47 ]
jantje1948 schreef:

Vochtvreters helpen beter dan kattengrit.

Pas daarmee erg op, als ze omkieperen komt het “natriumcarbonaat” ofwel baking soda op je plaatwerk onder de matten terecht en soda vreet staal op als pacman die bolletjes Wink

Hou het maar bij kattengrind en every once in a while een nachtje een ventilatorkacheltje bij de achterpassagiers op de vloer…

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 01 december 2012 07:47 PM
  [ # 48 ]

Nog even een klein duitje in het zakje over Citrotech.

Ik ben hier al diverse malen voor kleine dingetjes binnen gewandeld. En elke keer goed en behulpzaam geholpen! Ook als ik wat vroeg voor een Visa waar ze nog minder mee doen dan een BX of Xantia.

Ik heb dan wel niks laten doen daar. Enkel wat prullen wezen halen.

 

Profiel  
 
Jeger
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009

- BX Cannes
- BX Deauville
Gepost: 01 december 2012 08:21 PM
  [ # 49 ]

Nergens last van in mijn bx, maar ik parkeer m ook binnen in de nacht Wink

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 03 december 2012 07:33 AM
  [ # 50 ]

Update “ijsprobleem”:

Zojuist was ik even in Trix (ieuwl…) en mij viel op dat aan de binnenkant er geen ijsvorming meer te vinden is aan de binnenkant. Het portier ging ook moeiteloos open. Dus alvast bedankt voor de tip.

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 04 december 2012 03:35 PM
  [ # 51 ]

Da’s natuurlijk leuk, olie bijvullen. Maar waar?! Handleiding erbij: dat moet toch deze zwarte dop op een zwart kokertje zijn?
Kan het zijn dat die klemt? Erg hard klemt? Hij wil niet zo goed los (zeg maar rustig dattie NIET los wil).

Afbeelding Bijlagen
CIMG2407.jpgCIMG2410.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
Gepost: 04 december 2012 03:45 PM
  [ # 52 ]

Je hebt de juiste dop en die moet los kunnen. Even met beleid eerst langzaam proberen een beetje heen en weer te draaien, beetje trekken en dan zou de dop los moeten komen. De dop heeft verder geen klemmen of andere ‘weerhaken’ (tenminste, die van mijn 1.6 TGI niet). Succes.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 04 december 2012 03:49 PM
  [ # 53 ]
HvdL schreef:

Je hebt de juiste dop en die moet los kunnen. Even met beleid eerst langzaam proberen een beetje heen en weer te draaien, beetje trekken en dan zou de dop los moeten komen. De dop heeft verder geen klemmen of andere ‘weerhaken’ (tenminste, die van mijn 1.6 TGI niet). Succes.

Gut, nu voel ik me echt een stukkie minder dom.

Nou, hij beweegt inmiddels wel heen en weer (draaiend) en ietsje omhoog, maar echt los wil hij (nog) niet. Naja, nu ik zeker weet dat ik de goede heb, toch maar even trekken en doen.

Bedankt!

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 04 december 2012 03:59 PM
  [ # 54 ]

Hij is los!

Eh…lichtbruine, gelige smurrie…dat hoort daar niet! Hoeveel zorgen moet ik me maken?

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 04 december 2012 04:19 PM
  [ # 55 ]

Niet veel, doen ze allemaal. Sludge vorming in de dop

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
shortwave
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Gepost: 04 december 2012 04:23 PM
  [ # 56 ]

“Sludge” noemen ze dat. Dat was bij mijn BX ook. Naar ik heb begrepen is dat vrij gebruikelijk in dit type motor die ook bekend staat om z’n hoge olieverbruik.

Ik heb toen de olievuldop helemaal schoongemaakt volgens de instructies op deze (onvolprezen) site:

Site van Roel Tiemersma

Bij mij ging de dop ook zeer moeilijk los. Let dus op dat je met enig beleid de dop lostrekt. Bij mij brak eerst de bevestiging aan het blok van de vulkoker af en later een van de twee slangetjes die aan de dop zitten. Heb ik moeten vervangen. Overigens heb ik bij Van Gompel in Eindhoven een nieuwe dop toen besteld en die gaat een stuk minder stroef.

En sinds het schoonmaken is de smurrie een stuk minder.

Afbeelding Bijlagen
SludgeSmall.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 04 december 2012 04:24 PM
  [ # 57 ]

Inderdaad. Mijn Progress had dat ook.

Dat gaasje wat je op mijn foto nog in de dop ziet zitten, zit die er bij jou nog in? Zo ja, eruit halen. En voor het mooie even de hele dop etc loshalen en schoonmaken. Dan is het schoon, en als je niet teveel korte stukken rijdt, blijft die ook wel aardig schoon.

EDIT: He, shortwave typt net wat sneller. Wink

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 04 december 2012 04:41 PM
  [ # 58 ]

Tooooooooofheid. Zucht der verlichting. Nee, dat gaasje was al weg.

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 04 december 2012 07:14 PM
  [ # 59 ]

En die smurrievorming onstaat doordat de oliedamp door de veel te lange slangen te snel afkoelt, met name bij ritten met koude motor en dus extra condens, te snel neerslaat op de koude slangen.

Er zijn wel BXers die met ingepakte slangen rondrijden, maar dat vind ik nou ook weer wat te ver gaan confused
Gewoon regelmatig schoonmaken, en inderdaad wat vaker een langer ritje op hogere snelheid Wink

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 04 december 2012 10:03 PM
  [ # 60 ]

Exact! Mijn vorige BX had het ook en mijn huidige ook weer. Met name bij mijn huidige 19TGI was de sludgevorming echt heel erg! Misschien inherent aan de kilometerstand van nog geen 90k, dus veel kleine stukjes rijden.
Afgelopen weekend heb ik het grondig gereinigd en ook het gaasje eruit gehaald. Heb ergens gelezen dat iemand het over 1 x in de 2/3 maand had, even de dop los (als je toch moet bijvullen Very Happy) en schoonmaken.

Overigens, zit er nou roest op je schutbord? Zie foto 1

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
 
4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook