Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Geweldig, van harte!
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Ziet er goed uit! Lijkt me in elk geval een dankbaar project.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Een ‘‘Schuurvondst’’ is een leuk onderwerp, elke keer weer, wie en wat het ook is.
Ook wij vinden dat van anderen prachtig en helemaal van jezelf om dat te melden.
We hebben bijna 60 uur na plaatsing van het verhaal, meer dan 300 lezers zien passeren.
We vinden dat beide, Johan en Kees heel bijzonder en bedanken en ieder voor de belangstelling.
Op deze pagina gaan we weer verder met de VISA GTI 115, want daar is weer veel over te melden.
Alles over de CHRONO zetten we voortaan op 14 TRS / CHRONO.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Mannen, wat ziet dit er geweldig uit!
Nu ben ik razend nieuws gierig van wie, en welke dit is.
Succes met het verder opbouwen.
Mooi hoor!
Allez France
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Trackdays…
Op het Peugeot 205 GTI forum kwam ik een topic tegen dat er in het verleden, heel
veel 205 GTI 1.6 motoren overleden tijdens trackdays op het circuit van Zandvoort.
Met allemaal dezelfde klacht, op dat circuit zijn een aantal snelle rechtse bochten
met als mooiste en snelste het ‘‘scheivlak’’ achter op het circuit, als je dat durft
kan je daar echt heel hard door hen. Het gevolg is dat ondanks een halve liter extra olie
de olie onder het filter wordt weg geslingerd met als gevolg schade aan de drijfstanglagers.
Ook ik was 23 Maart j.l. met de VISA GTI 115 op het circuit van Zandvoort met gele Koni’s
nieuwe slicks spoorverbreding enz. dus ook heel erg hard door het scheivlak, een sensatie.
Het gevolg was, aan het eind van de dag dat er een geluid in de motor zat dat er s’morgens
niet in zat, maar was nauwelijks waarneembaar.
Direct was mijn conclusie een uitgelopen drijfstanglager, maar de motor liep nog als een spoortrein.
Het geluid bleef als hij warm was en heb er nog lang mee gereden, ook op het circuit in
Frankrijk reed de VISA alsof er niets aan de hand was. Daarna nog een lange tocht door dat land
en weer naar huis. Het besluit was tijdens de vakantie we gaan een andere motor bouwen.
Een BX 1.6 motor wordt aangeschaft en deze gaan we eerst reviseren, de krukas gaat naar de balanceur
en de delen worden besteld maaaar.! na weken blijkt dat er niet aan nieuwe zuigers en bussen te komen is.
Dan maar vast de VISA GTI 115 motor uitbouwen en na demontage blijkt dat er toch een drijfstanglager
is uitgelopen die het geluid veroorzaakte. Onbegrijpelijk, normaal draait alles na een kwartier in
elkaar door het gebruik van olie en veel molycote is het altijd blijven draaien.
We hebben nu alle nieuwe delen weer binnen, behalve het carter olieslingerschot dat is
besteld en kunnen nu weer aan de motoropbouw beginnen. Ook nu kan ik niet wachten…
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Kees,
Ik neem aan dat je van alles geprobeerd hebt, ook al eens op 205gti.nl geinformeerd en/of bij Bols en Kooijman, tegenwoordig Bols motoren.
Lijkt me toch dat dat te krijgen is, op ebay.uk worden wel zgn. Wossner zuigers aangeboden, alleen zonder bussen, overigens niet voor een gering bedrag.
Succes
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Hoi Olaf,
Bedankt voor je attentie…
Dat weet ik en heb dat ook gezien, maar je kan moeilijk als je iets uit
handen geeft aan iemand met de beste bedoelingen daar de regie in gaan voeren.
Ik heb ondertussen de originele GTI 115 motor gedemonteerd en daar heb ik
zuigers uit gehaald alsof iemand anders ze er eergisteren heeft ingestopt zo
mooi zijn ze nog. Het wordt dus een rondje zuigerveren.
Ik neem deze stap omdat het mij uitgesloten leek dat je met een uitgelopen
lager zo lang kon rondrijden en dus dacht dat er een kantelende zuiger het geluid gaf.
Na 25 jaar planken met een Alpine A110 1300 kwam dit dus niet voor, dus 1-0 voor Renault.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Is het niet mogelijk om een modificatie. Aan te brengen waardoor de olie in zo’n lange snelle bocht wel blijft komen waar ie hoort Kees?
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Als het een “cleon” motor was , prima motortjes
De latere R5 GT-Turbo’s hadden toch ook een blokje dat daar op gebaseerd was? op een gegeven moment ging het ding dan olie zuipen, maar daar had het motortje an-sich geen schuld aan.
@ Graddus, daar komt dus een carterpan met slingerschotten voor in de plaats, schreef Kees eerder
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
In de carterpan komen nu inderdaad slingerschotten.
Dit ondereel is in bestelling en hoop dat ook eerdaags te ontvangen.
Dat ziet er heel mooi uit en dan kan dat niet meer gebeuren.
Als je de motor nu bekijkt zit de oliepomp ten opzichte van de bocht
aan de verkeerde kant van het blok ,anders zou deze zelf als keerschot dienen.
Dat doet hij nu wel voor een snelle linkse bocht en die zijn er vrijwel nooit.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Volgens mij kun je als toevoeging daarop ook nog een Turbo CT carterpan + oliepomp plaatsen. Die hebben volgens mij een lagere pick-up. Deze modificatie is wel eens toegepast bij de bekende Mi16/16V motoren die ook dit probleem hebben.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
PK.
Bedankt voor de tip.
Kijk eens op trackdayparts.nl Peugeot 205 GTI.
Dan kom je het onderdeel tegen dat ik heb besteld.
Dat ziet er zo goed uit, daar verheug ik me nu al op.
En zal het probleem van het Scheivlak direct oplossen.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gisteren middag de gebalanceerde krukas gemonteerd in het carter.
Daarna de bussen er in en ook de zuigers er weer in.
Ook zijn alle lagers en keer ringen vernieuwd.
Ook het vliegwiel zit er al weer op.
Ik ging voldaan naar huis, alles ging gesmeerd.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Visa GTI 115 schreef:PK.
Bedankt voor de tip.
Kijk eens op trackdayparts.nl Peugeot 205 GTI.
Dan kom je het onderdeel tegen dat ik heb besteld.
Dat ziet er zo goed uit, daar verheug ik me nu al op.
En zal het probleem van het Scheivlak direct oplossen.
Trackdayparts ken ik. Zelf ook overwogen om een slingerschot in mijn 16V Carter te monteren, maar die gaat het circuit amper of nooit zien dus heb ik besloten om het niet te doen.
Goede keuze, gaat vast goedkomen met dat blok
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
PK.
Ga het circuit ook maar niet op, want het werkt verslavend.
Ik doe dat nu al meer dan 30 jaar voor de lol, eerst met de
Panhard 24 CT, daarna met de Alpine A110 en dan nu met de VISA GTI 115.
Het is ook voor het eerst dat ik motorschade heb opgelopen.
Normaal gesproken gaat er weinig stuk.
Het ‘weer’ zit niet mee, het project staat daarom even stil i.v.m geen
verwarming. Wel gisteren alles met de momentsleutel vastgezet.
Omdat ik alleen sleutel lukt dat door het blok met een ratelband aan de
werkbank te verankeren. Ik wil ook eerst het carter met de slingerschotten
er onder zetten, daarna zullen we hem weer rechtop zetten en kan de kop er weer op.
Ook zijn we nog in afwachting van het slingerschot, dat mogelijk moet worden
vastgelast in de carterpan.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.