koelvloeistof lekkage bx
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 04 januari 2006 08:36 PM

Beste mensen,

Ik moest begin deze week ineens koelvloeistof gaan bijvullen. Dus metteen tot aan de rand gevuld. Maarja nou moest ik vandaag alweer bijvullen. Er lekt dus ergens koelvloeistof.

Bij de radiateur en verder onder de moterkap kon ik niets vinden. Maar onder de auto zag ik het wel ergens druppen. Het is nu donker en kan dus geen foto maken maar zal het proberen uit te leggen waar het drupt onder de wagen.

Als je voor de auto op je buik op de grond gaat liggen (bx gti 92) dan is het eerste wat opvalt de karterpan aan de onderkant, daar rechts achter vielen mij metteen 2 grote veren o.i.d. op ... en links daar van zat een soort bakje ofzo waaruit spul kwam druipen.

Ik weet niet of dit de kvs is maar dat denk ik bijna wel. Zou dit het kunnen zijn, en kan ik het oplossen?

voorbaad dank,
Douwe die hoopt zijn bx snel van dit gesnotter af te helpen

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 januari 2006 08:45 PM
  [ # 1 ]

Je zal toch echt eerst eens moeten uitzoeken waar het precies vandaan komt. Aan opmerkingen in de trand van “het zou idd KVS kunnen zijn” heb je niks….
Is je LHM nivo OK?

Profiel  
 
ericbx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 07-07-2005

Gepost: 04 januari 2006 11:21 PM
  [ # 2 ]

tot aan de rand vullen heeft geen nut dat gooit ie er zo weer uit.
gewoon vullen tot aan de markering aan de buiten kant van je radiator .
of zit er bij jou en expansie vat dan tot de max streep.

die 2 veren zijn hydrau. leidingen controleer inderdaad eerst even het niveau van je LHM tank .leg er anders even een krant oid onder dan kun je zien wat het is.

succes

mvg Eric

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 04 januari 2006 11:33 PM
  [ # 3 ]

Als ik het zo lees, heb je gewoon teveel kvs bijgevuld. ( tot de rand )
Zoals Eric al schreef gooit ie het teveel aan kvs er gewoon weer uit.
Door de toenemende temp. zet de kvs uit en kan nergens anders naartoe dan via de radiateurdop. Daar zit weer een slangetje aan dat ergens langs de motorruimte loopt en dat is waarschijnlijk wat jij als lekkage hebt gezien.
Hopelijk heb je iets aan dit verhaal.

Groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 05 januari 2006 12:28 AM
  [ # 4 ]

Ik denk niet dat hij alleen het teveel aan kvs er uit gooit want ik heb inmiddels 3x moeten bijvullen… stop lichtje inclusief kvs lampje.

kvs lekt dus waarschijnlijk echt, maar wat die lhm daar dan mee te maken heeft weet ik even niet. Maar idd ook deze brande vanochtend even. Stop + lhm waarschuwing. Net na het starten. Maar deze ging redelijk vlot weer uit.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 05 januari 2006 12:47 AM
  [ # 5 ]
Douwe schreef:

Ik denk niet dat hij alleen het teveel aan kvs er uit gooit want ik heb inmiddels 3x moeten bijvullen… stop lichtje inclusief kvs lampje.

kvs lekt dus waarschijnlijk echt, maar wat die lhm daar dan mee te maken heeft weet ik even niet. Maar idd ook deze brande vanochtend even. Stop + lhm waarschuwing. Net na het starten. Maar deze ging redelijk vlot weer uit.

Dat LHM-lampje kan gewoon door de kou komen, dan duurt het soms even voor er wat druk is opgebouwd. Dat is nl hetzelfde lampje. Zolang je niks bij hoeft te vullen….
Voor wat betreft dat lekken: gooi er nou een krantje onder, dan weet je op de cm nauwkeurig waar je naarboven moet kijken.
Misschien wel iets achter het blok wat lekt ofzo (kachelslang), je weet ‘t niet….

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 05 januari 2006 12:50 AM
  [ # 6 ]

Controleer beide niveaus zowel van de koelvloeistof als van de LHM. Die lekkende vloeistof die je zag, zou misschien ook wel eens LHM kunnen zijn.
De plek die jij aangeeft waar het eventueel zou kunnen lekken, zit aan de achterkant van het motorblok aan de bijrijders kant. Hier zit een plastic verdeelstuk op het motorblok waar de slang van de radiateur naar toe gaat. Vanuit het verdeelstuk gaat één slang naar de kachel in de auto, de andere kant is afgedopt. Verder gaat daar de koelvloeistof het motorblok in. Controleer of ie daar ergens lekt.
Verder is het van belang dat na lekkage het systeem goed ontlucht wordt, anders blijf je bijvullen want de koelvloeistof wordt ‘overboord’ gegooid door een luchtbel. Over ontluchten van het koelvloeistofcircuit is al genoeg geschreven op dit forum.

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 05 januari 2006 07:14 PM
  [ # 7 ]

Ik heb mijn koelvloeistof lek gevonden, het is namenlijk ineens zo erg geworden dat je de lek niet kon missen. In de slang die rechts op het blok gaat zat een flinke scheur, ik heb deze slang tijdelijk ingekort en heb geen lekkage meer.

lhm niveau was trouwens prima in orde.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 05 januari 2006 07:29 PM
  [ # 8 ]

hoe maak je die vage slangenklemmetjes normaal gesproken eigenlijk los? (als de mijne standaard zijn, zonder schroefje)

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 05 januari 2006 07:33 PM
  [ # 9 ]
Douwe schreef:

hoe maak je die vage slangenklemmetjes normaal gesproken eigenlijk los? (als de mijne standaard zijn, zonder schroefje)

Met een baco, daarna heel snel wegflikkeren en er fatsoenlijke opzetten want je krijgt ze nooit meer goed vast..

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 05 januari 2006 07:34 PM
  [ # 10 ]
Douwe schreef:

hoe maak je die vage slangenklemmetjes normaal gesproken eigenlijk los? (als de mijne standaard zijn, zonder schroefje)

Je ziet een dun ijzeren bandje zitten waarmee de slangklem geborgd wordt. Daar moet je een dun schroevendraaiertje onder zetten en hem zo loswrikken.Als het dunne bandje loskomt kun je de slangklem zo “openmaken”.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook