1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
XM start soms wel en soms niet!
adrie59
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 28-11-2012

Gepost: 01 december 2012 02:01 PM

Beste Forumleden,

Mijn XM V6 uit 1990 heeft het volgende vervelende probleem. Soms start de auto gewoon zoals het hoort (zonder de code in te geven)en soms start ie niet. na ca. 3 dagen niet proberen te starten lukt het daarna weer wel. de auto blijft dan een aantal keren achter elkaar gewoon starten, maar dan houdt het plotseling weer op en krijg ik hem niet meer gestart. De benzinepomp werkt, de startmotor komt goed rond. Wel geprobeerd de bobine rechtstreeks op de accu aan te sluiten, maar dat geeft ook geen resultaat.

Volgens de garage die de auto altijd in onderhoud heeft gehad bij de vorige eigenaar, is de startonderbreker verwijderd, maar dit betwijfel ik. De code is bij mij onbekend omdat de vorige eigenaar overleden is en de familieleden mij de code niet konden geven.

Is iemand bekend met dit probleem?.. Zou het toch iets met de code te maken kunnen hebben?.. Alle suggesties zijn van harte welkom!

Groetjes,
Adrie

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 01 december 2012 07:07 PM
  [ # 1 ]

BDP sensor al vervangen?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 december 2012 09:18 PM
  [ # 2 ]

Die sensor is of stuk of goed. Die doet het niet soms wel of soms niet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 december 2012 09:24 PM
  [ # 3 ]

Eerst maar eens uitlezen.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 december 2012 02:14 AM
  [ # 4 ]

“Die doet het niet soms wel of soms niet”.

Dat was best wel een moeilijke zin!  Laughing

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 02 december 2012 08:09 AM
  [ # 5 ]

Als de code is uitgeschakeld kun je normaliter starten als de auto met de afstandsbediening is afgesloten. Is de auto zonder afstandsbediening gesloten zal de auto niet starten. Heb je de auto geopend moet je binnen (ik meen) een minuut starten anders gaat de blokkering er weer op. Wat je zou kunnen doen is kijken of er iemand binnen dit forum of anders de XM-club een code-kastje heeft met bekende code.

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
Eric'sXM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 14-01-2008

Gepost: 02 december 2012 09:10 AM
  [ # 6 ]

Mijn 1e XM uit 1991 had dit ook en daarbij was het euvel corrosie aan een kabelaansluiting. Kan me helaas niet meer herinneren waar precies maar ik denk dat het schoonmaken van de reguliere aansluitingen kan helpen.

succes

C5, voorheen XM 2000, XM 1991, CX 1978

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 02 december 2012 10:14 AM
  [ # 7 ]

De BDP sensor moet goede massa maken aan het blok en daar wil wel eens corrosie tussen komen.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 december 2012 11:22 AM
  [ # 8 ]

Zodra de motor een keertje loopt is het handig om het stekkertje van het code paneeltje (bij lopende motor) los te trekken.
Dan start hij in elk geval zonder code.
En dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt, want het doet mij ook denken aan starten zonder code als je de afstandsbediening gebruikt.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 02 december 2012 07:50 PM
  [ # 9 ]

Lostrekken van elektronica tijdens bedrijf is en blijft een eersteklas beunmethode. confused
Als de auto start kun je een nieuwe code invoeren die je wel weet. En als dat dan 0000 of 1111 is, dan kun je elk volgende keer starten zonder de code in te geven. Zie hiervoor verder het instructieboekje.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 december 2012 08:05 PM
  [ # 10 ]

Nou Wim, ik weet niet hoeveel types jij bij de hand hebt gehad, maar mijn ervaring met die codepaneeltjes is zeer wisselend.
De meeste die ik in handen had deden het niet volgens het boekje.
Wat je ook intoetste en welke combinatie je ook probeerde, code bleef code.
Dus ook: geen code is geen code.
Heb je een lopende XM zonder code dan is dit toch echt te veiligste weg.
Anders wordt het ECU’s zoeken met een code.

Het lostrekken heeft namelijk als charmant effect dat de ECU niet meer langs het codevraagstuk wordt geleid.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 02 december 2012 10:28 PM
  [ # 11 ]
JanSr schreef:

...niet meer langs het codevraagstuk wordt geleid.

... totdat er een hikje in de voedingspanning is en de ECU besluit de voorlaatste code te gebruiken.
Ik ben het wel met je eens dat er te veel verschillende codepaneeltjes met codevarianten zijn. Sinds kort weet ik dat je ook de paneeltjes met die C-toets een neutrale code kunt geven.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 03 december 2012 02:38 AM
  [ # 12 ]

een hikje zoals bijv spanningsloos worden door het lostrekken van de accu pool omdat er wat aan de auto gedaan moet worden?

Ik heb het ook niet zo op beunmethodes… op de eoa andere manier word je er altijd een keer door gebeten en meestal als je het echt niet kunt gebruiken…

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 03 december 2012 03:21 AM
  [ # 13 ]

Je schrijft dat de startmotor goed rond gaat, maar ik neem aan dat er bij het niet starten gewoon niets gebeurt toch ? Ik heb hetzelfde euvel met mijn V6 (automaat) gehad als ie heet was, soms heb ik Fr met de caravan erachter een uur moeten wachten totdat ie weer sjoege gaf. Ik ben er nooit achter gekomen wat precies het euvel was, maar veel suggesties deden een zwak contaktslot en/of de bekabeling daarvan verdenken….

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 03 december 2012 09:02 PM
  [ # 14 ]

Paneeltje los trekken is een beun oplossing maar werkt naar mijn ervaring wel altijd. Heb je wel vonk en benzine?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
johan1961
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-11-2012

- XM Break V6 24v automaat.
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
- ID/DS DS 19 ambulance
- ID/DS DS20 Ambulance
Gepost: 03 december 2012 09:06 PM
  [ # 15 ]
wimb schreef:

Lostrekken van elektronica tijdens bedrijf is en blijft een eersteklas beunmethode. confused
Als de auto start kun je een nieuwe code invoeren die je wel weet. En als dat dan 0000 of 1111 is, dan kun je elk volgende keer starten zonder de code in te geven. Zie hiervoor verder het instructieboekje.

Maar als je startcode al 1111 is? En je toch de code moet gebruiken?
Als je de code wijzigt in 0000 dan zou hij dus zonder code moeten starten? Laughing

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook