Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Alcyone schreef:Ben je weer eens in de buurt, dan maken we dat ding gewoon weer eens schoon en gaan alles lekker opnieuw afstellen.
De contacpunten heb ik vervangen in de zomer van 2003, ik heb toen ook het statische ontstekingstijdstip afgesteld en het vervroegingsmechanisme schoongemaakt.
Als je een goed blok hebt wat goed is ingereden, lekker los dus, dan schijnt een G motor een waar toerenmonster te worden met een simpele aanpassing. Vooral de G11 kan door het statische ontstekingstijdstip bizar vroeg te zetten ervoor zorgen dat met lage toeren het ding amper wil lopen, maar voorbij de 4000 rustig doorfietst tot 9000! We hebben het over een top van 190 met 1130 cc!
Ik zit te denken over een manier om de verdeler te kunnen verdraaien met een bowdenkabel. Ik ga het natuurlijk niet uitvoeren want er is een potentieele koper voor m’n GS.
190 km/u met een 1130cc GS? Wind mee, berg af, zon in de rug, en dan misschien
Citroen!
Ik kom er net achter dat de kilometerstand niet 145.000 is maar 245.000…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Ik kom er net achter dat de kilometerstand niet 145.000 is maar 245.000…
geeft dat?
rocco schreef:XBXG schreef:Ik kom er net achter dat de kilometerstand niet 145.000 is maar 245.000…
geeft dat?
Nee, maar het is wel iets wat ik niet had verwacht. Als je “45.000” ziet staan bij een GS, dan zal daar meestal wel een 1 voor horen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:rocco schreef:XBXG schreef:Ik kom er net achter dat de kilometerstand niet 145.000 is maar 245.000…
geeft dat?
Nee, maar het is wel iets wat ik niet had verwacht. Als je “45.000” ziet staan bij een GS, dan zal daar meestal wel een 1 voor horen.
Ow ik dacht dat dinges uh… ” die mee was om te kijken” dat al zei toen je ‘m kocht dat er vast een 2 voor moest.
km zegt toch niks de staat van de auto zegt wat
citroenc2 schreef:km zegt toch niks de staat van de auto zegt wat
Daar gaat het me ook helemaal niet om.
Het is gewoon dat ik verwachtte dat er een 1 voor moest, maar dat het een 2 blijkt te zijn. Das alles.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005
- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
In deze toerendiscussie mis ik een beetje het feit dat de GS X3 de sportversie van de G-types moest worden, en dus een set-up heeft om pittig op te trekken. In dit geval dus de grootste (1299cc) motor en korte 4-versnellingsbak. Dat heeft automatisch tot gevolg dat je met hogere toeren rijdt bij normale snelheden, en dus een iets lagere top en hoger verbruik hebt. Een GSA Pallas heeft weliswaar dezelfde motor, maar een lange 5-bak, en die maakt dus minder toeren.
Wouter, gefeliciteerd met de aankoop! Ik weet in elk geval dat de auto afgelopen zomer goed behandeld is, heb er zelf nog het een en ander aan helpen sleutelen. Veel plezier ermee!
Nog een vraagje: hoe ben je achter dat eerste cijfer van de kmstand gekomen? Is dat op te vragen bij de RDW of zo?
swiersma schreef:In deze toerendiscussie mis ik een beetje het feit dat de GS X3 de sportversie van de G-types moest worden, en dus een set-up heeft om pittig op te trekken. In dit geval dus de grootste (1299cc) motor en korte 4-versnellingsbak. Dat heeft automatisch tot gevolg dat je met hogere toeren rijdt bij normale snelheden, en dus een iets lagere top en hoger verbruik hebt. Een GSA Pallas heeft weliswaar dezelfde motor, maar een lange 5-bak, en die maakt dus minder toeren.
Wouter, gefeliciteerd met de aankoop! Ik weet in elk geval dat de auto afgelopen zomer goed behandeld is, heb er zelf nog het een en ander aan helpen sleutelen. Veel plezier ermee!
Nog een vraagje: hoe ben je achter dat eerste cijfer van de kmstand gekomen? Is dat op te vragen bij de RDW of zo?
Hoi Sybolt,
De eigenaar vóór Yme was Alex (Alcyone, ook op dit forum). Hij vond vandaag wat oude papieren van 2000. Toen was de GS in onderhoud bij Garage Bonhoff. Op een van de papieren stond toen dat de kilometerstand 230.000 was.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
DriverD schreef:190 km/u met een 1130cc GS? Wind mee, berg af, zon in de rug, en dan misschien
En heel belangrijk: kroeg in zicht!!!
Zo, even een update’tje:
De GS startte al vrij lastig toen het een beetje koud ging worden. De laatste 2 weken is er helemaal niet meer mee gereden. Alles wees in de richting van een verdeelkap die op het einde van zijn Latijn was. Vandaag was ik toevallig (nou ja, niet heel toevallig ) in Delft, alwaar ik langs garage Van Bemmelen kwam. Aldaar heb ik een Ducellier-verdeelkap gescoord, die meteen maar is gemonteerd door mij bij aankomst thuis.
Wat schetst mijn verbazing: de rotor is anders (andere diameter van het stokje waarmee ie op de behuizing vastzit). Ik heb dus de oude rotor laten zitten, want die zag er nog goed uit. De verdeelkap zelf is wel vervangen, en dat was wel nodig ook.
Okay: starten die hap
Niet dus. Accu zo goed als leeggestart en zelfs met starthulp van de BX hielp het niet. De bougies zijn goed, de bougiekabels zijn gloednieuw. Waar kan het dan aan liggen?
Ik kon er niet uitkomen en heb dan maar in d bittere kou de vrienden van de ANWB gebeld. Binnen 15 minuten kwam er een jonge vent aan die zeer vriendelijk was. Zijn gezicht begon al te glimmen toen hij de GS zag.
Hij bleek namelijk ooit zelf een GS te hebben gehad. Een rot ding dat ie had gekregen. Hij had veel sleutelervaring, en begon dus met goede moed aan de X3.
Helaas bleek dat ie niet vonkte, en dat de contactpuntjes moesten worden gesteld. Dat heeft de aardige jongen dus maar meteen gedaan, en binnen de kortste keren liep de GS weer.
Meteen maar een half uurtje gereden om de accu weer op te laden.
Dat betekent dus…
... dat ik met de GS naar de wintermeeting kan komen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Kijk dat probleem heb je niet met elektronische ontsteking, slijtende contactpunten.
Mooi dat ze weer rijdt… Wat was er nou met die vuurwerkschade?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
XBXG schreef:Zo, even een update’tje:
De GS startte al vrij lastig toen het een beetje koud ging worden. De laatste 2 weken is er helemaal niet meer mee gereden. Alles wees in de richting van een verdeelkap die op het einde van zijn Latijn was. Vandaag was ik toevallig (nou ja, niet heel toevallig ) in Delft, alwaar ik langs garage Van Bemmelen kwam. Aldaar heb ik een Ducellier-verdeelkap gescoord, die meteen maar is gemonteerd door mij bij aankomst thuis.
Wat schetst mijn verbazing: de rotor is anders (andere diameter van het stokje waarmee ie op de behuizing vastzit). Ik heb dus de oude rotor laten zitten, want die zag er nog goed uit. De verdeelkap zelf is wel vervangen, en dat was wel nodig ook.
Okay: starten die hap
Niet dus. Accu zo goed als leeggestart en zelfs met starthulp van de BX hielp het niet. De bougies zijn goed, de bougiekabels zijn gloednieuw. Waar kan het dan aan liggen?
Ik kon er niet uitkomen en heb dan maar in d bittere kou de vrienden van de ANWB gebeld. Binnen 15 minuten kwam er een jonge vent aan die zeer vriendelijk was. Zijn gezicht begon al te glimmen toen hij de GS zag.
Hij bleek namelijk ooit zelf een GS te hebben gehad. Een rot ding dat ie had gekregen. Hij had veel sleutelervaring, en begon dus met goede moed aan de X3.Helaas bleek dat ie niet vonkte, en dat de contactpuntjes moesten worden gesteld. Dat heeft de aardige jongen dus maar meteen gedaan, en binnen de kortste keren liep de GS weer.
Meteen maar een half uurtje gereden om de accu weer op te laden.Dat betekent dus…
Dat je moet invetsren in een goede originele electronische ontsteking van een latere GSA!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
waterman771 schreef:
Dat je moet invetsren in een goede originele electronische ontsteking van een latere GSA!
Dat heb ik er ook in zitten, zelfs op LPG, nooit problemen meer.
Wat een positief verhaal over die ANWB-er, super! Ik heb een keer een ANWB-er onder de kap gehad. Nou… ik heb hem veel uit kunnen leggen!
Uiteindelijk vertelde hij mij zijn (totaal verkeerde) conclusie en vertrok met de woorden dat dit wel erg moeilijk was allemaal, hier hadden ze geen ervaring mee….
Ik ben thuisgekomen en kwam binnen 20 minuten achter het werkelijke probleem.
Maar goed Wouter, veel plezierige kilometers toegewenst maar weer!!! Want het rijden in een GS is toch wel opper-heerlijk!
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 21-12-2004
- ID/DS DS 23 Pallas
Re: Even voorstellen: GS X3 uit 1979 [updated]
XBXG schreef:Hallo GS- en GSA-vrienden,
<knip>
Wat mij verder opvalt, is dat dit géén exportmodel is. De X3 heeft dus geen knipperlichten op de voorschermen. Ik heb dus het idee dat het een GS is die voor de Franse of Belgische markt bedoeld was en al heel snel in NL geraakt is.
Op het achterraam staat namelijk “MOTEUR 1300”. Dat zal toch nooit op een origineel Nederlandse X3 gestaan hebben??
<knip>
Nou weet ik het niet meer zeker, maar volgens mij hadden GS-en nooit zijknipperlichtjes, die kan ik me alleen van de GSA herinneren. Mijn GS kent ze ook niet en de GSA kreeg ze in eerste instantie volgens mij alleen wanneer je er een trekhaak bij bestelde (maar daar ben ik niet helemaal zeker van).
Die sticker is ook niet echt vreemd, ik heb een GSA gehad met daarop de Franse tekst “5 vitesses”. En een GS met een sticker “Controle Electrique Citroen 1975” of zoiets. Niet echt bijzonder voor die tijd volgens mij.
Ice, Den Haag
DS 21/3 Pallas, Alfa 145 1.9 JTD