Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dat hangt allemaal van het jaar af. Die van mij kan ik op die manier uitzetten. Bijn Mijn ‘98 2.1td werkte dat niet. Met de afstandsbediening werkte het soms. Dus stekker los en klaar.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
johan1961 schreef:Maar als je startcode al 1111 is? En je toch de code moet gebruiken?
Als je de code wijzigt in 0000 dan zou hij dus zonder code moeten starten?
Welke code het is hangt van o.a. van het bouwjaar en het type paneeltje af. Volgens mij zijn er totaal zo’n 7 combinaties mogelijk. Verder heb je nog het onderscheid tussen starten zonder code intoetsen en garagecode.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-11-2012
- XM Break V6 24v automaat.
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
- ID/DS DS 19 ambulance
- ID/DS DS20 Ambulance
wimb schreef:johan1961 schreef:Maar als je startcode al 1111 is? En je toch de code moet gebruiken?
Als je de code wijzigt in 0000 dan zou hij dus zonder code moeten starten?Welke code het is hangt van o.a. van het bouwjaar en het type paneeltje af. Volgens mij zijn er totaal zo’n 7 combinaties mogelijk. Verder heb je nog het onderscheid tussen starten zonder code intoetsen en garagecode.
Dank u, dan laat ik het voorlopig maar zo, heel erg lastig is het nou ook weer niet…
En ik vind het een prachtige wagen, en ik ben vast de enige niet
Dus iets van beveiliging kan eigenlijk ook geen kwaad.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
wimb schreef:JanSr schreef:...niet meer langs het codevraagstuk wordt geleid.
... totdat er een hikje in de voedingspanning is en de ECU besluit de voorlaatste code te gebruiken.
Ik ben het wel met je eens dat er te veel verschillende codepaneeltjes met codevarianten zijn. Sinds kort weet ik dat je ook de paneeltjes met die C-toets een neutrale code kunt geven.
Dat besluit die ECU niet. De opstartsequence in de ECU wordt door een aangesloten toetsenbordje langs de codetest geleid.
Geen toetsenbordje, geen codetest.
Dus ook niet “toevallig” bij voedingshikken of blikseminslag.
Ik heb dit verhaal in 1990 uitgelegd gekregen door de garagechef van Citroen Hilversum.
Mijn Type I XM V6 had tal van kuren, zo ook soms startproblemen met of zonder zapper, die bleken te liggen aan het toetsenbordje.
Met “gewoon weglaten” was dat probleem tenminste over.
Het was vanaf dat moment het eerste wat ik met al mijn toetsenbord Citroens deed.
Nog noooooit problemen mee gehad.
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Lieve mensen,
Voordat (nouja, daarvoor is het al te laat) dit topic verzandt in een eindeloze discussie over een startcode: Deze betreffende XM startte al jaren NIET meer d.m.w. het intoetsen van een code. De vorige eigenaar vond dit onhandig en de code is dus reeds járen geleden op zijn verzoek geannuleerd en werd nimmer gebruikt. De oude code is onbekend maar de auto start gewoon af en toe niet en dan ‘ineens’ weer wel. Punt.
Dit probleem had de vorige eigenaar ook en nooit is de oorzaak gevonden hoewel langngngng naar gezocht.*
Ik heb hiernaast op het pad trouwens precies zo’n zelfde type staan (automaat, 1990) en die heeft exact hetzelfde euvel. Soms wel, soms niet, en waarom??? De vorige eigenaar werd hier horendol van en heeft hem mij gegeven omdat dat beter voor zijn bloeddruk was.
Voor wat betreft de XM uit dit topic:
Ik kan zeggen dat het zeker niet de ontstekingsmodule is (die is nieuw, origineel van Bosch) en niet de benzinepomp, startmotor of accu. BDP-sensor zelf is ook zeer onwaarschijnlijk.
Te zoeken valt nog in de bekabeling vanaf het contactslot, maar het zou heel goed kunnen dat ook hier allang naar gekeken is in al die jaren (ik ken niet 100% de gehele onderhoudshistorie)
Succes!
Léo
* Algehele oorzaak moet uiteraard gezocht worden -zoals we allemaal wel weten- in de buitengewoon zwakke combinatie van slechte kabelbomen en brakke kwaliteit stekkers en relais die op de meest onhandige plaatsen gesitueerd zijn. Samengevat: het elektrisch systeem en de bedrading in het bijzonder.
Ik denk dat de enige methode om hier voor eens & altijd vanaf te zijn bij deze XM’s het vervangen van de gehele kabelboom is (althans op z’n minst die van het motormanagement) met het originele schema als voorbeeld en dan geheel nieuw maken van nieuwe kwaliteitskabels en stekkers (dus NIET origineel Citroën!).
Alles dat je op slopers vindt is net zo brak en rommelen in de originele kabelboom is zinloos gebleken (been there…)
Hierin gaat ontzettend veel arbeid zitten en dat wil niemand betalen. En dan nog… geen garantie dat er dan niet weer iets anders hapert dat je niet hebt aangepakt.
Een vastberaden, doorgewinterde hobbyist zou het probleem echter uiteindelijk moeten kunnen tackelen en wellicht is het iemand ook ooit gelukt. Maar je moet een hele lange adem hebben en veel (vrije) tijd.
On the upside: áls deze auto loopt is het een monster en gaat ‘ie als een speer. De motor loopt en liep altijd geweldig.
De beloning van je inzet is dan ook hoog, maar dat is bij elke XM eigenlijk wel zo natuurlijk.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D