Totaal aantal Berichten: 6133
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
En een beetje BX beslaat al erg snel van binnen, zeker als ze echt oud gaan worden.
Totaal aantal Berichten: 3221
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
jantje1948 schreef:Vochtvreters helpen beter dan kattengrit.
Pas daarmee erg op, als ze omkieperen komt het “natriumcarbonaat” ofwel baking soda op je plaatwerk onder de matten terecht en soda vreet staal op als pacman die bolletjes
Hou het maar bij kattengrind en every once in a while een nachtje een ventilatorkacheltje bij de achterpassagiers op de vloer…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Nog even een klein duitje in het zakje over Citrotech.
Ik ben hier al diverse malen voor kleine dingetjes binnen gewandeld. En elke keer goed en behulpzaam geholpen! Ook als ik wat vroeg voor een Visa waar ze nog minder mee doen dan een BX of Xantia.
Ik heb dan wel niks laten doen daar. Enkel wat prullen wezen halen.
Totaal aantal Berichten: 174
- BX Cannes
- BX Deauville
Nergens last van in mijn bx, maar ik parkeer m ook binnen in de nacht
Totaal aantal Berichten: 555
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Update “ijsprobleem”:
Zojuist was ik even in Trix (ieuwl…) en mij viel op dat aan de binnenkant er geen ijsvorming meer te vinden is aan de binnenkant. Het portier ging ook moeiteloos open. Dus alvast bedankt voor de tip.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Da’s natuurlijk leuk, olie bijvullen. Maar waar?! Handleiding erbij: dat moet toch deze zwarte dop op een zwart kokertje zijn?
Kan het zijn dat die klemt? Erg hard klemt? Hij wil niet zo goed los (zeg maar rustig dattie NIET los wil).
Totaal aantal Berichten: 848
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Je hebt de juiste dop en die moet los kunnen. Even met beleid eerst langzaam proberen een beetje heen en weer te draaien, beetje trekken en dan zou de dop los moeten komen. De dop heeft verder geen klemmen of andere ‘weerhaken’ (tenminste, die van mijn 1.6 TGI niet). Succes.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
HvdL schreef:Je hebt de juiste dop en die moet los kunnen. Even met beleid eerst langzaam proberen een beetje heen en weer te draaien, beetje trekken en dan zou de dop los moeten komen. De dop heeft verder geen klemmen of andere ‘weerhaken’ (tenminste, die van mijn 1.6 TGI niet). Succes.
Gut, nu voel ik me echt een stukkie minder dom.
Nou, hij beweegt inmiddels wel heen en weer (draaiend) en ietsje omhoog, maar echt los wil hij (nog) niet. Naja, nu ik zeker weet dat ik de goede heb, toch maar even trekken en doen.
Bedankt!
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Hij is los!
Eh…lichtbruine, gelige smurrie…dat hoort daar niet! Hoeveel zorgen moet ik me maken?
Totaal aantal Berichten: 2107
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Niet veel, doen ze allemaal. Sludge vorming in de dop
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 354
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
“Sludge” noemen ze dat. Dat was bij mijn BX ook. Naar ik heb begrepen is dat vrij gebruikelijk in dit type motor die ook bekend staat om z’n hoge olieverbruik.
Ik heb toen de olievuldop helemaal schoongemaakt volgens de instructies op deze (onvolprezen) site:
Bij mij ging de dop ook zeer moeilijk los. Let dus op dat je met enig beleid de dop lostrekt. Bij mij brak eerst de bevestiging aan het blok van de vulkoker af en later een van de twee slangetjes die aan de dop zitten. Heb ik moeten vervangen. Overigens heb ik bij Van Gompel in Eindhoven een nieuwe dop toen besteld en die gaat een stuk minder stroef.
En sinds het schoonmaken is de smurrie een stuk minder.
Totaal aantal Berichten: 9068
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Inderdaad. Mijn Progress had dat ook.
Dat gaasje wat je op mijn foto nog in de dop ziet zitten, zit die er bij jou nog in? Zo ja, eruit halen. En voor het mooie even de hele dop etc loshalen en schoonmaken. Dan is het schoon, en als je niet teveel korte stukken rijdt, blijft die ook wel aardig schoon.
EDIT: He, shortwave typt net wat sneller.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Tooooooooofheid. Zucht der verlichting. Nee, dat gaasje was al weg.
Totaal aantal Berichten: 3221
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
En die smurrievorming onstaat doordat de oliedamp door de veel te lange slangen te snel afkoelt, met name bij ritten met koude motor en dus extra condens, te snel neerslaat op de koude slangen.
Er zijn wel BXers die met ingepakte slangen rondrijden, maar dat vind ik nou ook weer wat te ver gaan
Gewoon regelmatig schoonmaken, en inderdaad wat vaker een langer ritje op hogere snelheid
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 678
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Exact! Mijn vorige BX had het ook en mijn huidige ook weer. Met name bij mijn huidige 19TGI was de sludgevorming echt heel erg! Misschien inherent aan de kilometerstand van nog geen 90k, dus veel kleine stukjes rijden.
Afgelopen weekend heb ik het grondig gereinigd en ook het gaasje eruit gehaald. Heb ergens gelezen dat iemand het over 1 x in de 2/3 maand had, even de dop los (als je toch moet bijvullen ) en schoonmaken.
Overigens, zit er nou roest op je schutbord? Zie foto 1
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)