Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Ik wou idd hetzelfde zeggen als japv en Timo. Zelfs de meest betrouwbare 1.9d is ooit een nieuw riemmetje her en der nodig. De andere zaken die je opnoemt hebben niks met het motorblok te maken. Als je op onderhoud gaat bezuinigen krijg je geen enkele Xant (of andere auto) op een respectabele kilometerstand.
Ik heb een 1.8i 16v op g3 gehad. 370k probleemloos! En volgens mij still going strong. M’n TCT staat op 230 zonder centje pijn. Natuurlijk krijgt ie netjes z’n beurtjes en onderhoud. Ik verwacht dat deze ook nog wel een tonnetje mee kan.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Nee, maar er is mij gevraagd waarom mijn Xantia maar 241.000 gereden heeft dat komt om dat de motor door onbekende reden vastliep, vandaar wil ik graag weten welke motor het beste is.
Rob
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Hij sloeg toch op een gegeven moment alleen niet meer aan? Omdat je nu opeens zegt dat die was vastgelopen..
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Als de motor is vastgelopen slaat ie niet meer aan…...,ehhh da’s waar….
Met z’n vieren in je Eendje.
Niet aan slaan en vastlopen is toch het zelfde…?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Rob, lees je pm even.
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004
- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Heel houden van de motor begint bij de bestuurder. Nooit hoog belasten, als de olie niet op temperatuur is (120°C) , dat is ca. 20 min na start. Dus als je met een koude motor de snelweg op gaat, de motor niet boven 3200 rpm laten komen en rustig het gaspedaal indrukken. Mijn auto is een HDI 90 met nu 410.000 km. Na de wijziging in van 120 tot 130 km in NL,is mijn auto alleen zuiniger geworden (1:17. 6 km/100). O)p de snelweg rijdt ik 3250 rpm, ongeveer 136 km/h volgens mijn gps)
Geen haar op mijn hoofd om er aan te denken, dat ik deze auto verkoop. En ik rijdt 1000 km per week. Mijn koswten, incl brandstof en verzekering liggen op €0,21/km en mijn baas betaalt € 0,32/km. Wie lacht er?
Watersport / zeezeilen /energietechniek
Toen de motor nog werkte gaf in veel gas dat had ik dus beter niet kunnen doen.
410.000km lijkt mij een behoorlijke prestatie. Wat voor onderhoud heeft een auto nog meer nodig om dit te berieken?
Ik zou zeggen:
Onderhoudsschema,- en adviezen netjes aanhouden
Niet besparen op onderhoud (wel op onderhoudskosten )
Koude motor niet op z’n donder geven
Geluk hebben (of geen pech hebben)
Bij de aankoop van mijn Xantia waren er geen onderhoudsboekjes, het enige wat ik kon vinden was dat de distributieriem in 2001 bij 123.000km vervangen was.
Een auto zonder onderhoudshistorie en ambities om er heel veel km’s mee te gaan rijden gaan niet zo goed samen denk ik.
Bedankt voor deze tip.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Je weet het nooit natuurlijk. Zelfs met goed onderhoud, is nu toch ook mijn xantia weer stilgevallen. Nee niet de motor, die kan nog heel lang mee volgens mij..
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004
- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Mijn auto krijgt minimaal onderhoud. Van origine ben ik scheepswerktuigkundige en weet duss wel iets van Diesels.
Elke 20.000 km verse olie en filters.
Verder mag niemand gaan uitvinden, waarom die motor zo goed is.
Het, voor mijn gevoel, normale onderhoud was een nieuwe uitlaat na 340.000 km, een nieuwe koppeling na 320.000 km, een nieuwe lage druk brandstofpomp bij 320.000 km, 2 voorste veerbollen na 390.000 km en verder een distributieriem bij 160.000 km en één bij 320.000 km.
Watersport / zeezeilen /energietechniek
Bij welke km stand zijn de achter veerbollen aan vervanging toe?