Via dit subforum hoop ik wat meer mensen te bereiken met kennis van de ZX, er loopt al een ander topic bij de hulptroepen sectie onder ‘Mechanisch’
Het is dan toch echt zo ver.
Zojuist voor het eerst sinds de nieuwe olie + filter ( ~2 weken terug) het olie gepeild. Dikke mayonaise langs de gehele oliepeilstok en in de olievuldop.
De koppakking is nu dus bevestigd lek, hij lekt niet alleen koelvloeistof naar buiten, maar dus ook in de oliekanalen
Mensen die dit kunnen vervangen/mij er mee helpen/dit voor mij willen doen? Garage/Citroen dealer zal er wel de hoofdprijs voor vragen, dus ik hoop eigenlijk dat hier iemand rond hangt die dit vaker gedaan heeft
Voor de duidelijkheid:
Auto: 1996 Aura E2 met airco met 268.000 km
Motor: 1.8 8v XU
Te vervangen: koppakking, klepdekselpakking
Verder: wat is er nodig? Uiteraard een nieuwe koppakking en klepdekselpakking. Maar ik heb ondertussen begrepen dat je dan ook de kopbouten moet vervangen, die mag je blijkbaar niet her gebruiken anders heb je kans dat ze breken? Verder wordt her en der aangeraden ook inlaat/uitlaat spruitstuk pakking mee te pakken?
Bij deze dus een animo-check voor mensen die dit samen met mij willen doen
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Ik zou ‘m gewoon op de sloop drukken. Voor rond de 500 euro koop je een andere ZX, zelfs met minder kilometers.
Ik weet natuurlijk niet of je heel erg gehecht bent aan je auto maar ZX’en zijn echt geen drol waard, dus om bij zo’n ding nou nog een koppakking te gaan vervangen…
Ik raak nogal snel gehecht aan dingen inderdaad. Verder is de auto nog perfect. Het enigste dat ‘m mankeert is koppakking, klepdeksel en mogelijk de bekende kachelradiator, maar dat is nog niet 100% zeker. En ZX’en met airco vind je niet zo gauw, tja, die 2.0 16v ZX heeft ook airco. Die nu al een tijdje te koop staat op diverse autoverkoop site’s (volgens mij staat ie nu op Autotrader ofzo) via gaspedaal.nl is ie wel te vinden
En als ik een andere ZX koop weet ik ook niet wat ermee aan de hand is, die kan ook een lekke kachelradiator hebben of een slechte koppakking, of is er misschien nog wel slechter aan toe dan mijn ZX
Ik heb nu gewoon alle luxe die ik in een eerste auto wil hebben, en het kost me tot nu toe zo goed als niks aan onderhoud/verzekering/belasting
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
fred om te beginen, meld de plaats waar je woont, dit helpt, met 100%. want als jij in groningen woont en ik reageer helpt het niet. ver schil is dan al 500km. het zijn vaak klussen die een hele dag in beslag nemen.of langer, want de jouwe heeft al 280 gelopen, en zullen de klep seals, ook vervangen moeten worden, te bemerken aan olie verbruik, en dan kan je vaak ook even de kleppen slijpen, voor een nog betere afdichting, dus meer power en minder verbruik. en dan dee kosten paking set+kopbouten kost plm 140euro. in de set zitten ook de pakingen van dingen die eraf moeten om de kop te verwijderen, inlaat/uitlaat-spruitstuk, zenders etc etc. dan nog de olieén en vloeistoffen en reinigings middelen,bougies, 160,-euro. dan zit je al op zo,n 300euro,en dan weten we niet eens of de kop nog gevlakt moet worden,(waarschijnlijk wel)100euro en kaal aanleveren. je ziet er komt nog al wat bij kijken om het te vervangen.en dan moert je auto dus voor de rest nog wel in goede condittie zijn,anders word het een bodemloze put. want heb je de 1e kopeling nog? hoe is de uitlaat, een tip je hebt in elke provincie van die doe het zelf garage’s, ga daar eens vragen aan de jongens of ze je willen helpen. en je een schappelijke prijs kunnen bieden, doordat ze de onderdelen vaak goedkoper inkopen zakt ook de prijs.
Oja, locatie is misschien wel handig. Ik woon in Vragender, half uurtje vanaf Doetinchem richting de grens met Duitsland, het verre oosten dus Ik vind het eventueel ook niet erg om zelf te moeten rijden, dan neem ik de onderdelen die ik dan ergens bestel gewoon mee
Wat je daar zowat allemaal opnoemt is zo goed als een koprevisie als ik het zo lees?
Wat je daar allemaal opnoemt is handig om te weten. De auto is verder nog gewoon goed, ik heb momenteel even een issue met de airco, die wil niet meer inschakelen, het relais klikt niet meer als ik ‘m inschakel, ben gister nog niet verder gekomen dan de zekeringen checken…
Koppeling is de originele volgens mij ja, hij pakt wat laat op, maar verder is het prima te doen
De uitlaat is vanaf katalysator t/m eindstuk zo goed als nieuw, geen roest, geen lekkage’s. Bougie’s hoefden niet vervangen te worden bij de laatste beurt, dus dat lijkt me nu ook niet nodig
Wat ik wel apart vind trouwens. Toen ik ‘m na het onderhoud ophaalde, kwamen ze met de melding dat de koppakking niet goed meer was, gezien de koelvloeistof sporen langs het blok. Ik heb de afgelopen 9000km zowat iedere week bij compleet koude motor (nacht stilstaan) het olie gecheckt, verbruik was absoluut helemaal niks en altijd op max streepje. Nadat ik ‘m opgehaald heb, rook ik verbrande olie in het interieur (klepdekselpakking lek, olie lekte op uitlaat). Dit heeft ie echter altijd al gedaan, maar ik rook het pas na het onderhoud. Het vreemde is, in die 9000km heb ik dat nog niet 1 keer geroken, ook bij het oliepeilen heb ik nog geen enkele keer mayonaise aan de peilstok en olievuldop gezien. Nu dus ineens wel. Bij de garage (Ford/Citroen dealer) hebben ze er Helix 5W40 ingemikt.
Ik heb het boekje in de auto liggen, maar volgens mij moest dat 10W40 zijn?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
5W40 is zeker te dun!
Moet inderdaad minstens 10W40 zijn maar 15W40 mag ook (meen ik) in elk geval wel bij de TU motor.
Ik denk overigens ook dat je er niet op moet rekenen dat dit in een middagje gedaan is. Maar ik neem aan dat er ook nog wel mee te rijden is, dus desnoods breng je de auto bij de Handige Harry en haal je hem op als het weer klaar is. Dan heeft Harry ook tijd om het te kunnen maken en geen stress als er iets tegenzit en hoef je niet in één dag weer terug.
Ik ben ook van mening dat het wel heel gemakkelijk is om de auto meteen maar ‘op de sloop te drukken’ als ze verder nog goed is. Op die manier zijn er al veel goede auto’s verloren gegaan tijdens de ‘sloopregeling’. Hoezo duurzaamheid? Denk ik dan.
Alsof een andere auto niets kost…
Maar ja… voor de spreadsheetfans en rekenmeesters (en die rukken in grote getale op) is een ZX al total-loss als de kachel ermee kapt!
Op zich wel te verklaren, maar een liefhebber laat zich daar natuurlijk niet door afschrikken.
Ik ben in elk geval van mening dat je haast niet betrouwbaarder en goedkoper kunt rijden én nog comfortabel en (in jouw geval zeker) luxe ook, als met een ZX.
Succes en ik hoop dat ‘ie er weer bovenop komt!
La Léo
P.S. Als de kop gewoon onbeschadigd is (niet ingevreten, geen diepe krassen) en de motor is niet heet gelopen (kop is niet krom), hoeft hij echt niet persé gevlakt te worden. Klepseals zou ik echter altijd meepakken (zitten toch al in de koppakkingset).
Meteen even de klepjes opnieuw inslijpen en dan kun je er weer lang tegenaan.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Zo ken ik er nog eentje. Collega die zich laatst een ‘99 Volvo C70 T5 gekocht heeft. Die zei mij doodleuk dat m’n ZX al total loss zou zijn als de tank leeg is. hahaha
Maar dat maakt me geen drol uit. Ik denk niet dat je met een andere auto meer comfort en luxe kunt krijgen voor zo weinig geld
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Lekker laten zwetsen, hij komt vanzelf wel aan de beurt hoor.
En Volvo-onderdelen zijn beslist niet heel goedkoop!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Wat is heet gelopen? Het metertje is nooit voorbij de 90 gekomen in de tijd dat ik ‘m nu heb, of bedoel je dat niet?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik bedoel: te heet geworden, dus dat het rode lampje brandt, watertemp ver boven de 110 graden, dat werk. Want dan is er wel een risico dat de kop ietsje krom getrokken kan zijn. Meestal ook pas als dit vaker voorgekomen is overigens, gebeurt heus niet direct.
Dus in jouw geval: waarschijnlijk niets aan de hand met die kop, tenzij er straks corrosieputten of diepe krassen zichtbaar zijn op het pasvlak.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Dus je hebt een ZX met een lekke koppakking die je wil repareren omdat de auto airco heeft, die het ook niet doet. Daarnaast is de koppeling matig. Met deze reparaties kan het enige advies zijn te stoppen met die auto.
Die 5W40 is wat dun, maar kan prima in deze motor (die overigens geen TU is, maar een XU). En ook jouw motor verbruikt olie, net als alle andere XU blokken. Het niveau lijkt echter op peil te blijven omdat er vocht bij de olie komt. Als je de klepseals NIET vervangt bij vervanging van de koppakking zal je zien dat ie olie gaat zuipen…
Succes, grt Martijn
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
fred je hebt 2 berichten geopend met de zelfde zaak, en had ook al in de andere topic geoperd, om dan een middel toe te voegen aan de moter, zodat de kopaking chemies wordt gedicht, dat is mogelijk omdat je geen lekage hebt richting een cilinder, want dan kan het niet.omdat dan de cilinder druk de paking weer weg blaast,maar dat is bij jou niet van toepasing, want zoals sommige al zeggen, het word een spaarpot, nu is het de paking, volgende week de kopeling,als ie laat pas gaat rijden is ie op zijn eind, je airco is waarschijnlijk leeg, en moet dus worden gevuld.
Airco werkte voor 2 weken terug nog perfect, en als ie leeg is dan zou het relais nog wel moeten schakelen, maar dat doet ie niet.
Ik denk dat ik deze week even bij de garage ga staan zaniken dat ze de verkeerde olie erin geflikkerd hebben, want ik had geen stank in het interieur en geen mayonaise toen de oude olie er nog in zat. Dit begon allemaal pas nadat de olie + filter vervangen is. Daarvoor was de olie altijd schoon en op peil
Ik denk dat ik eerst eens dat met dat middeltje ga proberen wat beremans aandraagt. Ik begin nu ook in te zien dat het misschien niet helemaal rendabel is om er nu zoveel werk aan te verrichten.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Helix is een olie die enorm reinigend is, mag je eigenlijk niet in een oudere motor kiepen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Lekker is dat dan Ik denk ik ga naar een Citroen dealer daar zullen ze wel verstand hebben van Citroens, valt vies tegen dus
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ho ho, Je hebt helix en helix he… Helix vol syntheet is net zo reinigend als elke andere vol-synthetische olie. In die oudere zx motor moet je geen full syntheet gooien maar hooguit een half syntheet. En dat kan dan dus prima helix zijn! Overigens gaat een koppakking niet lek door het gebruik van helix of welke synthetische olie…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste