Koning winter is weer in het land en dat is prachtig! Nu heb ik een vraag.
Ik heb al eerder gepost dat mijn saxo 1.4i heel klein beetje lekt op het bekende plekje links voor. De auto is ook al een keer voor inspectie geweest bij een citroen garage en die vermoede dat ik de koppakking moest laten vervangen, maar ik merk qua oliepeil en lopen helemaal niks aan de auto en dan rij ik toch best wel veel (7maanden = 19k). Vanmorgen was het ERG koud en het viel mij op dat ik de verwarming helemaal open moest zetten om het warm te krijgen in de auto, maar ook dat de hele rit er een klein wit pluimpje uit de uitlaat kwam, ook toen ik 120 over de snelweg reed. Dit is mij nog nooit eerder opgevallen. Ik heb mij altijd laten vertellen dat een mooie witte pluim uit de uitlaat betekend dat je motor koelvloeistof aan het verbranden is, maar dit leek meer op z’n pluim die je hebt bij een koude motor. Kan een kapotte thermostaat en het koude weer (-11) ervoor zorgen dat je altijd z’n pluim blijft zien of moet ik mij toch maar eens zorgen gaan maken over de koppakking?
Ik ben aan het sparen om in de zomer een andere auto te kopen, een wat nieuwere en veiligere auto, en zit dus niet echt te wachten op een grote reparatie. Een thermostaat moet niet zoveel kosten denk ik. Tevens moet de auto binnenkort voor APK, moet eerlijk zeggen dat ik daar ook een beetje huiverig voor ben.
Iemand die mijn vermoeden over de thermostaat kan bevestigen? Of een tip hoe ik zelf heel makelijk het een en ander kan controleren? Let op: Ik ben een linkshandige kluns .
Music is like poetry.
Als de verwarming niet genoeg geeft zit er te weinig koelvloeistof in, moet je de koelvloeistof ontluchten.
Dus of die kop nu kapot is of niet, met het juiste niveau koelvloeistof kun je het toch warm hebben in de winter.
Controleer dus eens het niveau van het koelvloeistof.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dat ga ik na mijn werk meteen doen! Bedankt voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht.
Music is like poetry.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik rijd luchtgekoeld en heb bij dit weer na 15 kilometer ook nog steeds witte pluimen…
Dat het langer duurt voordat de kvs, en dus de kachel, warm wordt lijkt me niet vreemd maar het moet na een paar km rijden wel op temperatuur zijn. Peil controleren en een rondje ontluchten kan geen kwaad. Je vermoeden richting de thermostaat is echter zeer plausibel. Als die stuk is en open blijft staan dan duurt het overdreven lang voordat de kvs op temperatuur komt. Het verbruik zal daardoor ook toenemen. Controleren/ vervangen kan geen kwaad. Het onderdeel is niet duur en de (de)montage ervan is geen rocketscience.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ook waar en in een paar minuutjes te doen, zeker als je toch nog moet ontluchten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Het peil van de KVS was gewoon goed, zelfs ietsjes boven MAX. Ik heb 2 van de 3 ontluchtingsplekken gebruikt, want ik heb geen inbus. Daar kwam eigenlijk vrijwel meteen de KVS uitlopen. Die had echter wel een bruinige kleur, hoort dat?
Music is like poetry.
Dat is een heel normale kleur.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb hetzelfde probleem. Zoetige lucht, witte pluim, KVS op peil en geen lucht erin. Wordt redelijk snel warm wel. Ik denk ook het vermoeden dat er een probleempje met de koppakking is. Bij mij heeft KVS ook bruinige kleur, kan gewoon dus. Kijk even dit topic:
Vandaag een stukje wezen rijden met de auto en tot mijn verbazing werd het een stuk sneller warm in de auto, maar ook veel warmer dan ik normaal gewend was. Natuurlijk was het nu geen -11 buiten, maar de auto voelde ook warmer aan dan eerst. Misschien heeft er een heel klein beetje lucht in het systeem gezeten, wat er vrij snel uit was en het nu allemaal weer goed functioneert. Nu maar wachten op de eerst volgende echte koude dag
Music is like poetry.