



Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Bij het begin van deze winter werd ik afgelopen 10 dagen geconfronteerd met enkele hinderlijke storingen aan mijn dagelijkse CX 25 Limousine Turbo2 uit 1988. Allemaal volstrekt onbelangrijk, maar juist bij winterweer wel aan de orde en misschien voor jullie leuk om te lezen.
1. De ventilator hield ermee op; doorgebrand. En dan wordt het snel verrekte koud in een CX! Gelukkig had Dibert er nog een liggen. De eerste liep aan, maar de tweede is een goede. Nu is het weer lekker warm en heb ik goede ruitontwaseming! Handig.
2. Kapot relais mistlampen voor. Ook zoiets wat ik met deze donkere dagen op de onverlichte plattelandsweggetjes hier in de omgeving mis, zodra het ‘t niet doet. Maandenlang gebruik ik de mistlampen niet, maar in deze tijd wel regelmatig. Want de koplampen van een CX blijven toch matig, zelfs met betere halogeenlampen erin. En dan helpen mistlampen flink, om op een smalle weg te blijven in geval van regen, sneeuw en een tegenligger.
3. De ABS doet het weer! Huh, zullen jullie denken, dat is toch geen probleem?
Maar de hele zomer is het ABS-storingindicatielampje aangegaan zodra ik meer dan 30 à 40 km/u reed… Allerlei analyses en pogingen om de storing op te lossen - ook dynamische metingen met een oscillograaf - hebben niets geholpen. Ik had het oranje licht van het lampje al afgeschermd met wat zwart tape. Enige gedachte was nog om dan maar de aandrijfassen met kransen te verwisselen. Daar was ik nog niet aan toe gekomen.
Maar vanaf het moment dat het koud is, blijft het indicatielampje uit en doet de ABS het ook weer! Nou ja!
Heb natuurlijk meteen geprobeerd; 50 km/u, vol op de rem, binnen 10 meter klapperend stil! ABS is toch wel handig met de sneeuw dezer dagen!
(Ja, natuurlijk rij ik op winterbanden: Vredestein Snowtrac 2, prima grip en rijden lekker comfortabel.).
Ik ben benieuwd of de ABS weer in storing gaat als het warmer weer wordt…
4. Het verlichtingstoringindicatielampje op het dashboard was aan: het was alleen maar een kapot kentekenplaatverlichtingslampje. Maar dan is zo’n oranje lampje op je dashboard snel storend, dus kentekenplaatlampje deze week vervangen.
Maar wat een gepruts om een nieuw lampje terug te zetten zeg! Flikkerde natuurlijk twee keer tussen de klep. Lukte uiteindelijk pas nadat ik de klepbekleding gedemonteerd had. Nou ja, zit die ook weer vast met het aantal daarvoor bedoelde schroeven.
Gisteren nieuwe 5 Watt reserve lampjes van het merk Carpoint gekocht bij de Welkoop hier in het dorp. Ik wilde de blister al in de plastic afvalcontainer gooien, toen mijn oog viel op de tekening van de auto er achterop.
Laat dat nou een CX Berline zijn! Krijg nou wat! 23 jaar na de laatst geproduceerde CX Berline, staat die op een universeel autoproduct uit China!
Zo maak je nog eens wat mee! Wat is het toch leuk om een bijzonder merk en model te rijden!
Mijn Limousine heeft nu ruim 400.000 km op de teller en het is nog steeds genieten om daarmee kilometers te maken! Hoop ik nog lang te kunnen blijven doen!
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Mooi verhaal
Herkenbaar is ook het zelfherstellend vermogen van citroen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is idd een grappig detail van die verpakking, die heb ik ook wel eens gekocht dat ik er thuis met verbazing achter kwam






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
mooi relaas. Dat zijn de dingen die je bezig houden aan een CX. En als het niet erger is, gewoon weer lekker verder zweven !
4 ton is al wel behoorlijk wat. Hoeveel heb je er zelf op gezet ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Korte vraag: welke maat winterbanden heb je? Ik ben die Vredesteins nog niet tegengekomen bij Kwikfit of Euromaster.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
@ Jim: Ik heb altijd begrepen dat een turbo diesel - zeker als je die rustig warm laat worden en er vooral langere afstanden mee rijdt, waar ik de auto voor heb - de 5 ton goed moet kunnen halen. Het beruchte cavitatieprobleem treedt meestal op bij 160 à 200.000 km. Gebeurt het dan niet, dan heeft het blok er geen last van. Het mijne niet dus.
Ik heb er nu 110.000 km mee gereden. Ruim 23.000 per jaar sinds ingebruikname in maart 2008.
Levensduur zal vooral bepaald worden door roest, minder door het blok.
@ Franq: Banden zijn standaard 14” op stalen velgen. Vredestein 195/70TR14 SnowTrac 2.
Heb het even nagekeken en merk dat ik ze al in gebruik heb sinds winter 2007 (ook al op de Croisette die ik hiervoor reed). Gebruik ze als de temperatuur onder de 7 graden is, meestal een maand of 3, ofwel 7 à 8.000 km per jaar. Wissel voor en achter, afhankelijk van slijtage.
Heb ze nu dus al 6 winters gebruikt, stel 45.000 km. En ze kunnen nog wel een paar jaar mee. Profiel is zelfs voor winterbanden nog ruim voldoende. Dat valt mee toch, voor banden van toen net geen € 100,-?
Kwikfit heeft nu Snowtrac 3 http://www.kwik-fit.nl/vredestein-autobanden/snowtrac-3/vr195-70t14snt3 voor ruwweg dezelfde prijs als 6 jaar geleden.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kleine aanvulling voor Jim, het cavitatieprobleem komt alleen voor bij de TRD turbo 2 blokken. Een turbo 1 heeft er geen last van.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Dan nog een kleine aanvulling voor Jim, het cavitatieprobleem komt alleen voor bij een deel van de TRD Turbo2 blokken. Lang niet bij alle Turbo2 blokken.
Bij het blok in mijn Limousine uit 1988 dus niet.
Dibert heeft me wel eens verteld dat hij weet bij welke blokken het wel en niet voorkomt. Ben ik helaas vergeten.
Dan ook maar een aanvulling voor Franq, toendertijd behoorden de Vredestein Snowtrac tot de beste winterbanden. Inmiddels zijn veel andere merken ook beter geworden en zitten ze in de middenmoot van de ANWB / ADAC test. Continental en Michelin komen nu beter uit de test. http://www.anwb.nl/auto/tests/bandentests/winterbandentest/2012 Ik weet alleen niet hoe die merken zijn qua comfort, want daar testen ze niet op.
Ik vind de Vredestein Snowtrac 2 heel lekker rijden. We hebben ze ook op onze kleine dagelijkse auto: een Fiat 500 TwinAir uit 2011 (ja, ja…!). Die rijdt op de Vredesteins duidelijk véél comfortabeler dan op de standaard Continentals. Daarvoor zou ik dus niet zelf kiezen.
De moderne Michelin Energy banden op de CX zijn ook minder comfortabel dan de Vredestein Snowtrac 2…
(Maar Vredestein Sprint Classic banden zijn op een DS juist weer levensgevaarlijk!)
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoe zeker weet jij dat jouw TRD het eerst blok, waar hij destijds de fabriek mee heeft verlaten, nog heeft?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
@ Waterman, omdat de historie van de auto bekend is. Begin 2002, bij 187.051 km, heeft Dibert de auto uit België geïmporteerd en sindsdien is de auto in onderhoud bij Citroville. Gebruik daarvoor is ook bekend.
Bij ‘mijn’ versie van het TRD Turbo 2 blok komt het dus niet voor.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
@ Michelidds dank voor de info! Michelin is dus op de weg terug, hebben lange tijd niet zo goed gepresteerd. Ik kijk het nog even aan of ik winterbanden koop. Ik rij weinig en al helemaal weinig met de CX op dit moment. Onder mijn Xantia heb ik nooit winterbanden gehad en heb ik ze ook niet gemist.
Ik vind 400 euro voor banden waar ik nauwelijks op rij, plus 80 euro voor montage en balanceren wel wat veel. Als ik niet kon kiezen met welke wegcondities ik de weg op moet is het een ander verhaal, dan telt het veiligheidsaspect zwaarder.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Toen we nog in het Gouda woonden en we hoofdzakelijk op druk bereden wegen in het iets warmere Westen reden, en mijn vrouw vrijwel alles op de fiets deed, had ik geen winterbanden (nodig).
Als ik in het zeeklimaat van Den Haag zou wonen had ik ze er zeker niet op gehad.
Sinds we in de Achterhoek wonen en smalle en rustigere wegen en lagere temperaturen normaler zijn, ik vaker rond middernacht nog op de weg zit en mijn vrouw juist vaak ‘s ochtends vroeg, zijn winterbanden op onze twee dagelijkse auto’s echt onmisbaar. Scheelt enorm veel grip onder de 7 graden.
We rijden in die twee auto’s 23 + 18 Kkm. Waarvan 8000 en 6000 op winterbanden. De andere (echte) klassiekers komen alleen op de weg als er geen zout ligt.
En vergeet niet, als je op winterbanden rijdt, slijten je normale banden niet. Dus is het eigenlijk alleen een voorinvestering. Het kost op langere termijn bijna niets meer.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zeker niet als je op de sloop 4 velgen haalt, 1 keer balanceert en dan zelf verwisselt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
leuke verpakking!