Hoe zet je de ontsteking weer goed op tijd nadat hij er in zn geheel af is geweest? het betreft een cx Athena 2.0 van 82. Voor het vervangen van de contactpunten hadden we dus de algehele ontsteking gedmonteerd omdat we er dan makkelijker bij konden… Achteraf natuurlijk erg dom omdat we nu heel die ontsteking op tijd moeten zetten.. Kleppen zijn ondertussen alweer netjes gesteld want die stonden ook gruwelijk verkeerd.. maargoed hoe stel je dus de ontsteking af?




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Je zet het vliegwiel op BDP ,kun je doen door de auto in zijn vier te zetten.
Wiel aan de bestuurders kant verdraaien nadat je hem los van de grond hebt gezet.
En dan net zo lang draaien tot het merkteken goed staat.
Dan zet je de ontsteking terug met de rotor op nummer 1
En dan proberen. Volgorde bougies is 1 3 4 2.
Kan zijn dat hij het dan nog niet doet,dan de de kabels effe twee doordraaien .
(Heeft te maken of je alles met de ingaande slag of de uitslaande slag erin gezet hebt.)
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
F.SvM schreef:
En dan net zo lang draaien tot het merkteken goed staat.
En omdat het merkteken soms rottig te zien is, kun je als hulpje bougie 1 (= die het dichtstbij de versnellingsbak zit) eruit draaien en dan met een schroevendraaier in het gat voelen wanneer de zuiger geheel boven is. Dat helpt bij het bepalen of je goed zit.
Succes!
P.s. Het is achteraf gelukkig wel heel verklaarbaar dat die auto niet wilde lopen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Edit, nog een tip: het is voor het volgen van de gebeurtenissen wel makkelijker (voor ons om te kunnen adviseren) als je alle dingen over de werkzaamheden aan deze CX in één topic zet. Dan kunnen we ook beter advies geven, want nu bestaan er al 3 of 4 verschillende topics met euveltjes aan deze auto, maar dan moeten we telkens zoeken om de verbanden te vinden.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
is idd wel makkelijker, zal dit straks mischien nog wel even proberen.. Voel me trouwens wel echt een beginneling nu, ben zelf automonteur van beroep maar het contactpuntengebeuren heb ik nooit geleerd, dat is van voor mijn tijd.. De cx is ook de auto van mn vader, heb zelf 4 oldtimers maar deze hebben allemaal een electronische ontsteking..






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Tja, dat kom je steeds vaker tegen: geen enkele ‘moderne’ monteur weet nog raad met ouderwetse techniek. Als het geen OBD-ingang geeft willen sommigen er nog niet eens aan beginnen.
Ik zeg niet dat dit bij jou ook het geval is hoor!!!!
Toch is ‘ouwe meuk’ veel gemakkelijker om aan te werken. Vrijwel alles is thuis op de oprit te fixen namelijk. Jammer dat ze die basisdingen niet meer leren aan jonge monteurs, het is heel handig om oude techniek te kennen, het leert je te begrijpen wat je doet en hoe alles ‘achter de schermen’ werkt op een auto.
Vroeger werkte ik als opticien, maar wij moesten op de opleiding brillenglazen met de hand leren slijpen en moesten daar zelfs examen in doen, ook al gebruikte elke winkel al volautomatische inslijpcomputers!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
werk genoeg aan oud spul, dit is alleen nog net een stapje ouder… heb zelf 3 bmw e30ers en een peugeot 205 GTI cabrio






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Het gaat niet echt om leeftijd, eerder om hoe die auto’s zijn opgebouwd. De CX werd bijvoorbeeld tot en met 1989 nog met carburateur geleverd op sommige modellen! Met contactpuntjes ging men door tot 1983 ofzo, daarna kwam halfelektronische ontsteking. Zoals Waterman zei: die kun je gewoon van een andere CX halen en overzetten.
Trouwens ook leuk, die andere klassiekers die je hebt.
Heb je ook een BMW met carburateur of alleen I’s ?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
alleen injectie…
ik heb:
BMW E30 4 Deurs 325i M-Technic I 1985
BMW E30 2 Deurs 323i 1983
BMW E30 2 Deurs 323i LPG 1984
Peugeot 205 1.6GTI Cabrio 1987 (Heb een 1.9 motor gekocht en laten revisseren, deze ben ik nu inelkaar aan het zetten en gaat in de cabrio binnenkort)
Mn vader heeft dan een CX Athena van 82, wel een leuke wagen om te zien maar ben zelf niet zo Citroen achtig.
Citroen is niet sportief en echt snelle modellen hebben ze ook niet tov bijv BMW.
Daarbij ook nog het feit dat franse autos verschrikkelijk zijn om aan te werken, het is allemaal net even anders en je kunt er over het algemeen een stuk slechter bij.
Echt een drama die franse auto’s
CX GTi Turbo 2 - All Black














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
corné325i schreef:Daarbij ook nog het feit dat franse autos verschrikkelijk zijn om aan te werken, het is allemaal net even anders en je kunt er over het algemeen een stuk slechter bij.
Met die opmerking is gelijk weer eens bewezen dat een goede monteur voor Franse auto’s ALLE merken kan repareren… Immers, Frans is moeilijk en de rest is appeltje eitje!
ff een vraag: je schrijft dat je automonteur bent maar dat je geen opleiding meer hebt gehad over contactpuntjes. Dat kan goed zijn, maar dan ben je dus kennelijk een jonge gast. Wat ik wel vreemd vind is dat je ook vastloopt bij het herplaatsen van de verdeler: die kennis/kunde is namelijk bij een elektronische untit gelijk aan die van een met puntjes. Dat heb je toch wel geleerd? Waar en wat voor opleiding heb je gehad/gedaan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
corné325i schreef:Daarbij ook nog het feit dat franse autos verschrikkelijk zijn om aan te werken, het is allemaal net even anders en je kunt er over het algemeen een stuk slechter bij.
Ja geweldig vind ik dat!
Mijn sleutelmaatje zegt dan ook altijd tegen mij: “Leo, als het makkelijk was, deed iederéén het!”
Overigens heeft mijn Daimler uit 1990 ook nog altijd een verdeler met rotor, hoewel injectie en halfelektronisch. Over ‘er slecht bij kunnen’ gesproken!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D