1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C3 geeft storing sensodrive na verlaten snelweg.
FranksterZ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 06-10-2012

Gepost: 09 oktober 2012 09:19 AM

Hallo Citroën-fanaten!

Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een Citroën c3 1.4 16v SensoDrive uit 2003.
Super auto, mooi, fijn, rijdt goed… tot…

Sinds 3 dagen heb ik het probleem dat als ik een stuk snelweg heb gereden en ik de snelweg verlaat, de versnellingsbak niet meer reageert.
Op het display beginnen dan de icoontjes “auto” en het “sneeuwvlokje” te knipperen.

Na (soms meerdere malen) de bak opnieuw in te leren volgens de methode in het boekje doet hij het weer.(contact aan, wachten, contact uit, 5 minuten wachten, rem in en contact aan, rem los, wachten….)

Ik heb begrepen dat meerdere mensen met dit probleeem kampen, echter de oplossing kan ik nergens vinden!
Het is erg vervelend om dagelijks te laat te komen op mijn werk en stil te staan op de afrit!

Iedereen alvast bedankt voor de hulp!!

Gr Frank

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 oktober 2012 05:35 PM
  [ # 1 ]

Bedoel je niet een 1.6 sensodrive?
De ecu van de sensodrive is erg gevoelig voor een te lage voedingsspanning.
Laat even deze meten.
Jouw problemen kunnen hierdoor veroorzaakt worden.
Ook is er een update van de software geweest, even bij de dealer laten uitlezen op foutcodes en softwareversie.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
FranksterZ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 06-10-2012

Gepost: 11 oktober 2012 01:33 PM
  [ # 2 ]

Thanks!

Vandaag bij de dealer geweest.
Koppelingsservo en bak opnieuw ingeleerd.
Kreeg 3 foutmeldingen;
P0750
P1755
P1702

Volgens dealer zou de koppeling vervangen moeten worden, zou kunnen helpen.
Kosten om en nabij de 1000 euro.

Aangezien ik zo ontzettend veel lees over de “auto en sneeuwvlok” oftewel snowflake of death, betwijfel ik of het de koppeling is.
HIj schakelt verder (zolang ik de snelweg niet verlaat) gewoon goed.

Iemand iddeen>? Suggesties?

Gr Frank

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 12 november 2012 08:03 PM
  [ # 3 ]

Wij hebben ook een C3 1.4 Sensodrive die vaak fantastisch rijdt, maar soms word ik (lees: ‘mijn vrouw’) er stapelgek van. Soms behoorlijk wat foutmeldingen tot niet meer schakelen, afslaan e.d. aan toe. Als we hem dan naar de garage brengen dan wordt e.e.a. met de meest vreemde oplossingen verholpen en tot op heden zijn de rekeningen wel te overzien. De laatste keer zijn bijvoorbeeld de bougies vervangen, de C3 schakelde daarna weer 100%.
Ik kan er vaak geen touw aan vastknopen en dat is wel erg jammer. De wagen is van eind 2004 en rijdt super, is stil en voelt zeer degelijk aan, we zitten alleen af en toe met dat schakelen. Nu doet ie het al weer 2 maanden uitstekend.

Wat ik wel opmerk dat de meeste problemen beginnen met het niet meer terug schakelen van de bak, alleen merk je dat in eerste instantie niet op. Wellicht gebeurd dat bij jou ook als je van de snelweg af gaat en je gas loslaat en dat er vervolgens niet terug wordt geschakeld. Je zou eens kunnen proberen om als je van de snelweg af gaat zelf iets eerder met de flippers terug te schakelen.

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 november 2012 08:25 PM
  [ # 4 ]

Hier al meer dan 70.000 km probleemloos schakelgedrag, huidige km-stand 97.000, in bezit sinds 24.000.
Slechts 2 x problemen gehad, waarbij het lijkt alsof de bak deze veroorzaakt, namelijk het niet kunnen starten omdat de bak niet in N staat.
Deze problemen worden echter veroorzaakt door een te lage accuspanning, de ECU van de Sensodrive-bak is daar erg gevoelig voor.

De garage waar jullie C3 in onderhoud is, is dat een Citroën-dealer?
Laat dan even de softwareversie uitlezen, er is een keer een update geweest, terugroepactie X11.
Zie http://www.citroen-owners-club.co.uk/citroen/index.php?/topic/266-recall-codes/
X12 was trouwens een update van het motormanagement.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 12 november 2012 09:11 PM
  [ # 5 ]

De C3 is bij een grote plaatselijke Citroendealer in onderhoud en daar ben ik gewoon tevreden over. De software is up to date en na een garagebezoek rijdt de C3 altijd voorbeeldig tegen (tot nu toe nog) acceptabele kosten. Helaas houdt ie dat geen jaar vol. Soms verdenk ik mijn vrouw ervan dat ze te rustig rijdt waar de auto wellicht niet tegen kan. Wij hebben de C3 gekocht toen ie 3 jaar oud was met 15.000km op de teller. Nu zijn we 5 jaar en 25.000km verder.

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
FranksterZ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 06-10-2012

Gepost: 03 december 2012 09:29 PM
  [ # 6 ]

Inmiddels is het probleem nog niet verholpen, echter is mij wel wat meer duidelijk geworden.
Onder de auto, aan zijde linker voorwiel, zitten 2 stekkers.
Deze regelen veel electronica.
Als mijn auto afslaat en ik de “auto en sneeuwvlok” krijg, haal ik de stekkers los, zet er weer vast en wacht enkele minuten.
Je hoort de versnellingsbak dan schakelen en dergelijke waarna mijn auto weer start en rijdt.

Nu is dit steeds (lees dagelijks) een tijdelijke oplossing.
Iemand een idee wat er mis kan zijn?
Zijn deze stekkers kapot? dienen die vervangen te worden? Is het misschien een fout in de computer?
Ik begrijp er niets meer van!

Alvast bedankt!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 december 2012 09:54 PM
  [ # 7 ]

Plaats eens een foto van die stekers, dan weten we over welke je het hebt.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 03 december 2012 11:46 PM
  [ # 8 ]

Wat je beschrijft is precies hetzelfde als dat ik de accu even loshaal; op dat moment wordt de versnellingsbak gereset waarna de problemen meestal even wegblijven.
Overigens is er volgens mij ook nog een te volgen procedure (met het intrappen van de pedalen ofziets), maar daar let ik verder nooit op)


Daarnaast zou je de C3 een keer naar een andere garage kunnen brengen. Bij mij heeft het garagebezoek steeds geholpen en tot nog toe vielen de kosten telkens mee. De meest vreemde zaken werden af en toe aangepakt, maar altijd met een positief resultaat. De laatste keer zijn bijvoorbeeld de bougies vervangen en daarna schakelde hij weer prima.

Helaas blijft het een onzekere factor in een verder zeer prettig rijdende automobiel….......

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 december 2012 11:57 PM
  [ # 9 ]

Volgens het boekje heet het reïnitialiseren: contact aan, rempedaal in (ca. 30 sec.), wacht op aanduiding N of een ingeschakelde versnelling, rempedaal los en starten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
FranksterZ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 06-10-2012

Gepost: 04 december 2012 12:33 AM
  [ # 10 ]
René Jongejan schreef:

Volgens het boekje heet het reïnitialiseren: contact aan, rempedaal in (ca. 30 sec.), wacht op aanduiding N of een ingeschakelde versnelling, rempedaal los en starten.

Volgens het boekje reinitaliseer je als volgt;
Contact aan
Contact uit en 5 minuten wachten
Contact aan en rempedaal intrappen en minuut wachten
Contact uit en minuut wachten.

Echter dit werkt niet altijd aangezien hij geen N of 1 aangeeft als het contact uitstaat.
Als hij dit wel aangeeft werkt reinitaliseren wel.

Profiel  
 
FranksterZ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 06-10-2012

Gepost: 10 december 2012 07:41 PM
  [ # 11 ]

Vandaag bij de dealer geweest.
Wederom uit laten lezen.
Het volgende bleek:

P1804 Tijdelijke storing, Thermische beveiliging koppelingsservo geactiveerd

P1755 Permanente storing, storing aan het regelorgaan koppeling: onjuiste positie ten opzichte van de richwaarde.

Accuspanning: 14.2volt
Status koppeling: slipt
Versnelling: 5 ingeschakeld
Toerental versnellingsbak : 1845 t/min
Wagensnelheid: 64 km/h
Bezig met schakelen: ja
Motortoerental: 1850 t/min

P1702 Tijdelijkse storing, Elektronische eenheid Power latch

Conclussie dealer: vervangen van onderdeel 218252 koppelings actuator

Iemand hier ervaring mee?
Kosten zijn nogal hoog voor mij als arme jongen Wink

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 10 december 2012 09:46 PM
  [ # 12 ]

Ik niet, maar ik ben het wel ergens tegengekomen. Ik meen bij de autorevieuws van autoweek. Iemand had voor iets van € 1.250,- reparaties laten verrichten, waaronder het het laten vervangen van die actuator. Het bleek een beetje een bodemloze put en de problemen waren niet verholpen.

Men weet gewoon niet wat er loos is met die bakken; volgens als ze alles vervangen wat er mee te maken zou kunnen hebbben is het nog niet 100% zeker dat het probleem is opgelost. Ik had de vraag ook een keer gesteld een een sponsor van de C5club.nl (en ik meen ook hier) die ook antwoordde: ‘je kunt hem hier neer zetten en dan kijken we er wel naar, moeilijke kwestie’.
De gok maar niet gewaagd.


..............gevonden…......... http://www.autoweek.nl/autoreview/28423/citroen-c3-16-16v-exclusive-2002

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
FranksterZ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 06-10-2012

Gepost: 11 december 2012 05:04 PM
  [ # 13 ]

Thanks voor de reactie.

Ik heb een tweedehands actuator (werkend onder de auto uitgekomen aldus verkoper) gekocht.
Ik ga deze eronder zetten en hopelijk is dan het probleem verholpen.

I’ll keep you posted!

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 10 januari 2013 06:26 PM
  [ # 14 ]

Dit herken ik niet en ik vraag me ook af of dit met de ‘sensodrive’ te maken heeft. Wij rijden nu 5,5 jaar met de onze (is nu 8,5 jaar oud) en hebben dit nog nooit gehad.

Wat wel helpt is de tank niet te leeg te rijden, de wagen rijdt (bij ons) merkbaar minder goed als de tank ver leeg is. (bv. nog een actieradius van minder dan 100km)

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 10 januari 2013 06:29 PM
  [ # 15 ]

Trekt je tank zeker vacuüm ofzo. Je kunt als hij rot rijdt even de tankdop lossen.

 

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook