Overschakelen van Benzine naar LPG duurt lang
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 10 december 2012 09:57 PM

Ik heb een C4 GP op LPG G3, de laatste tijd duurt het nogal lang voordat er overgeschakeld wordt van benzine naar LPG. Ik heb de LPG-computer uit laten lezen bij een LPG inbouwer.
Bleek het koelwater na een rit van 30km en een kwartiertje stilstaan 53 graden was en de overschakeltemperatuur 50 graden. De overschakeltemperatuur is lager afgesteld
Bij de garage hebben ze de thermostaat vervangen.
Het leek beter te gaan.
Alleen met de koude van afgelopen dagen moest mijn vrouw ‘s nachts werken. De zorginstelling waar zij werkt is zo’n 20km van ons huis. ‘s ochtends tegen 07:00 uur is zij klaar en reed zij naar huis, ze was bijna thuis en toen schakelde de auto pas over naar LPG.

De verwarming doet het goed

Auto rijdt goed en soepel op benzine en ook op LPG.

Iemand een idee?

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 11 december 2012 01:35 PM
  [ # 1 ]

Vroor het? En hoeveel dan? Als het flink vriest duurt het altijd vrij lang voordat de motor overschakelt van benzine naar lpg.Ik heb een C3 Picasso (1.6 VTI) op lpg gehad. Bij vorst duurde overschakelen kilometerslang. Niettemin even in de gaten houden, want bijna 20 kilometer is wel veel. Bij mij duurde het bij strenge vorst meestal een kilometertje of 8.

Profiel  
 
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 11 december 2012 06:22 PM
  [ # 2 ]

het was die nacht hier zo’n -10

Profiel  
 
Wim1967
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 17-05-2011

Gepost: 12 december 2012 10:31 AM
  [ # 3 ]

Lijkt mij extreem lang. Mijn xp schakelt over op lpg binnen circa 2 km en ik heb niet de indruk dat de buitentemperatuur veel verschil maakt.

Xsara Picasso exclusive 2002 op LPG

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 december 2012 10:32 AM
  [ # 4 ]

De overschakeltemperatuur kan gewoon laag worden ingesteld. Ik heb hem bij mijn laatste lpgauto op 30 graden gezet en dat werkte nog steeds prima.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 12 december 2012 10:35 AM
  [ # 5 ]
waterman schreef:

mijn laatste lpgauto op 30 graden gezet en dat werkte nog steeds prima.

Ik keek mee bij uitlezen en daar stond minimaal 40 graden, daar hebben ze hem ook op gezet.

Profiel  
 
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 14 december 2012 09:59 AM
  [ # 6 ]

Ik heb ergens op een forum iets gelezen over de lambda-sensor.
Ook een maniertje hoe je dat kunt testen.

Hoe makkelijk is dat door de garage uit te lezen?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 december 2012 10:05 AM
  [ # 7 ]

Ik heb geen idee wat voor installatie er in die auto zit, maar in sommige gevallen wordt er voor de lpginstallatie een aparte temperatuursensor in de wateraanvoerslang naar de verdamper geplaatst. Het kan helpen als men die sensor naar een ander punt verplaatst waar het eerder warm wordt. Zoals ik al schreef kan je met een temperatuur vanaf 30 graden, gemeten in de verdamper, al prima op lpg rijden. Als de sensor op een ander punt geplaats kan worden waar het dus eerder 40 graden is kan dat de oplossing van je probleem zijn.

De Lambdasonde kan worden gecontroleerd door de dealer middels de uitleesapparatuur.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 14 december 2012 10:19 AM
  [ # 8 ]

De LPG inbouwer die LPG-klussen voor mijn garage doet had het over dat de temepratuursensor gebruik maakt van de thermostaat.
Zij werken zelf altijd met een aparte sensor in de koelwaterslang.
Het is een Eurogas LPG installatie.

Bedankt voor je snelle reactie

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 december 2012 10:27 AM
  [ # 9 ]

Goed, dan kan je dus overwegen om die losse sensor bv in een kachelslang te laten plaatsen. Die wordt snel warm. Dat wil niet zeggen dat de verdamper de zelfde temperatuur heeft, maar zoals ik al schreef is een graad of 30 eigenlijk genoeg om gas te kunnen verdampen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 14 december 2012 11:18 AM
  [ # 10 ]

Ik heb net de garage gebeld om eerst de lambda sensor uit te lezen.

Ik breng de auto er a.s maandagmorgen heen, dan laten ze de auto afkoelen (garage is dicht bij mijn werk) en dan gaan ze de opstartfase uitlezen.
De tempsensor verplaatsen kan ik dan later ook nog laten doen, dit is volgens mij een ander probleem. Is ergens na de zomer begonnen en bij de erge koude pas gaan opvallen.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 14 december 2012 11:30 AM
  [ # 11 ]

Mijn auto schakelt met dit weer na plusminus 2km om. In de zomer aanzienlijk sneller. Bij 50 graden gaat hij op lgp.
Ik heb het nagevraagd waarom dat niet eerder kon. Zijn antwoord was dat als een motor koud is de benzine aanslaat op de cilinderwanden en dus niet volledig verbrand. Dat is de reden dat het motormanagement meer brandstof inspuit als de boel koud is.
Bij lpg heb je deze problemen niet, maar omdat de lpg computer de benzine computer volgt zou je dus een te rijk mengsel krijgen wat weer slecht voor het milieu en je katalysator is.
Lijkt mij een goed verhaal, dus ik heb het maar zo gelaten. Maar die 50 graden zou je natuurlijk wel binnen enkele kilometers moeten halen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 19 december 2012 07:25 AM
  [ # 12 ]

Het is opgelost.
Auto maandag naar de garage gebracht. Heeft daar eerst en halve dag af staan koelen. Hebben ze laptop er aangehangen en de temperatuur uitgelezen.
Gaf koud aan -4 graden Celsius (buitentemp +8 graden), toen zijn ze er mee gaan rijden en kwam de motor niet op temperatuur.
De temperatuursensor is toen vervangen.
Opnieuw getest en toen liep de temperatuur mooi op en binnen 2 kilometer schakelde de auto over van benzine naar LPG.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 19 december 2012 10:39 AM
  [ # 13 ]

kijk, dat is mooi. Dan heb je nog eens wat aan je LPG!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 19 december 2012 05:37 PM
  [ # 14 ]
boukewerff schreef:

kijk, dat is mooi. Dan heb je nog eens wat aan je LPG!

en snel terug verdiend…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook