boeman schreef:
Ik was vorig jaar bij de lezing die je gaf voor de ds club. Toen had je het er al over dat de volgende auto lichter moest worden, alleen meen ik me te herinneren dat je aan de GS dacht. Waarom ben je geswitched naar de BX?
Ten opzichte van de CX wilde ik in ieder geval een lichtere auto en één met een hydraulisch systeem, wat bij ombouw naar elektriek het voordeel heeft dat je met één pompje 3 sleutelfuncties kan bedienen, waarvoor je bij een gewone auto 2 extra pompjes moet installeren: vaccuum voor de rembekrachtiging en een oliepomp voor de stuurbekrachtiging (of je moet een Punto o.i.d. nemen met een elektrische bekrachtiging), daarbij natuurlijk nog oliedruk voor de vering maar bij andere auto’s is dat niet van toepassing. Tjsa, wat neem je dan…Xantie, XM, SM en de DS leken mij te zwaar en dan hou je de BX, de GS(A) over…de C5 heeft geen complete hydrauliek (maar wel weer een mooie elektrische pomp, helaas met andere olie). Ik dus op weg om een GSA te kopen in Frankrijk (geen GS, want die grote achterklep miste ik ook al bij de CX) en toen kwam ik bij de eerste de beste auto in de buurt van Parijs al een hele mooie BX tegen .. en maar gelijk aangeschaft. Dus nu doe ik nu net of de BX veel gunstiger is, maar de GSA is meer een echte klassieker natuurlijk ... al zijn de meeste slecht van kwaliteit en te duur. De BX is veel moderner, stukje lichter en aanschaf en onderdelen zijn gunstiger. Dat hoekige design is wel weer echt 80er jaren, zag je ook in de 1e serie XM’s
naar deze was ik dus op weg, maar ik had geen zin om nog eens 5 uur te rijden naar het zuiden, dus is het de BX geworden
Leuk om deze docu te zien op youtube over de produktie van de GS in 1974, je bek valt open als je ziet hoe lullig de productiemethoden waren bij Citroen in die tijd :
http://www.youtube.com/watch?v=NLwjIuZUBhQ
5 delen van een kwartier ongeveer, echt een mooi tijdbeeld en heel goed te zien hoe de GS in elkaar werd gezet in die tijd, volgens mij gouden tijden voor de Citroen dealers want die GS-en stonden natuurlijk elke maand bij de garage ...
Ik heb contact -gehad- met de jongens van Rebbl. Zij doen dat ook, ombouw met behoud van bak. Zij hebben een paar redenen om het zo te doen, die overigens niets afdoen aan jouw argument.
Volgens mij wordt hier de spijker op de kop geslagen: als je een auto wil ombouwen én het plan is om hem goedgekeurd te krijgen bij de RDW (zonder uitzonderlijk hoge kosten), dan moet je eigenlijk beginnen met de eisen van de RDW voor elektrische voertuigen (staat uitgebreid op de RDW site) en dan bepalen wat er wel en niet kan. Op 1 april vorig jaar zijn de nieuwe eisen ingevoerd en het komt er eigenlijk kort gezegd op neer dat je zoveel mogelijk binnen de oorspronkelijke ontwerp uitgangspunten moet blijven (gewicht, gewichtverdeling,rijgedrag, in tact laten van de hoofdconstructie, remmen, stuurinrichting enz enz) maar vooral ook dat je componenten gebruikt die voldoen aan de EMC eisen en dat alles ook nog eens op een veilige en degelijke manier is geinstalleerd. Dat hele pakket bij elkaar heeft ertoe geleid dat allerlei knoeiprojecten en wilde plannen (motoren in de wielen, waterstof, windmolen op je dak en meer van dat soort prachtige plannen) tamelijk kansloos zijn bij de RDW en misschien is dat maar goed ook want de meeste projecten zijn ronduit onveilig.
Drie bedrijven in Nederland - als ik het goed zie - zijn er tot nu toe in geslaagd een aandrijving te ontwerpen en te leveren die voldoet aan alle eisen van de RDW. De eerste is Rebble.nl in Groningen, een nogal hitsige website voor hele hippe mensen (“join the revolution!”... in Groningen?), gerund door reclamemensen en gericht op het geld in de grachtengordel van Amsterdam. Zij leveren een gelijkstroom systeem van Netgain en Solitron, kopen ze in bij http://www.rebirthauto.com in Florida en hebben een aanpassing gemaakt waarbij je langs de RDW komt. Helaas geen regeneratief remmen en een gelijkstroom motor met koolborstels wordt wel gezien als niet echt state-of-the-art in de EV wereld, maar je krijgt wel véél pk’s uit zo’n Warp motor, dat is het grote voordeel. Heel duur is het ook niet…een must voor wie een zware auto wil ombouwen, zoals een DS want dan heb je veel PK’s nodig
De tweede is http://www.he-cars.com uit Dordrecht van Vincent Heijnsdijk. Hij heeft een Smart omgebouwd en is nu met meer projecten bezig. Zijn hele aandrijflijn is RDW gekeurd dus als je bij hem koopt zit je goed op dat punt. Mijn indruk is ook dat hij de minst dure is van de aanbieders in Nederland. Ook veel kennis van kitcars.
De derde die het onlangs is gelukt is leenapk.nl uit Gouda van Leen de Bodt en hij doet het nu samen met 2 partners onder de naam http://www.TractionElectrique.nl. (zie een stukje terug in dit draadje ook het artikel in het FD). Zij hebben net 2 2CV’s gekeurd gekregen, zien er erg mooi uit. Leen heeft ook al een klassieke Peugeot en een knaloranje MG omgebouwd en nog wat gave projecten met eenden (BMW motor erin). Hij heeft als enige ook een (Citroen) garage / autobedrijf. Hij levert ook losse onderdelen onder zevparts.nl
Leenapk en HE-cars hebbben eigenlijk dezelfde aandrijflijn: italiaanse Fimea motor en een Amerikaanse Curtis controller, maar de DCDC en de BMS zijn verschillend. Hun “power box” lijkt op elkaar: om aan de EMC eisen te voldoen moet de controller in een ‘kooi van Faraday’ worden opgesloten. Op zevparts.nl staan ook de prijzen erbij. De Curtis 1238 controller (die ik ook heb) is een mooi apparaat, stuurt wisselstroom motoren aan en die zijn efficienter dan de gelijkstroom motoren, maar er komt minder vermogen uit en ze kunnen geen hoger voltage aan dan circa 120 volt. Voor grote, zware auto’s minder geschikt dus. Wel weer regeneratief remmen, da’s een voordeel.
Ik vergeet hier Burton te noemen, dat aandrijfsysteem is vrijwel gelijk aan dat van Leenapk, afkomstig uit Italie van het bedrijf http://www.electro-vehicles.eu en met een grote sticker Burton erop, maar ik geloof niet dat dat systeem voldoet aan de nieuwste eisen van april 2011 van de RDW.
Maar misschien zie ik nog een bedrijf over het hoofd? Duidelijk is wel dat het een kleine wereld is en dat de 100% elektrische auto in Nederland eigenlijk niet aanslaat en ook de zelfbouw is een marginale sector. Slechts een handje vol dwazen stopt voor 15000 Euro aan spullen in een auto met een marktwaarde van 750 Euro maar de meeste mensen zijn wel wijzer…
pieterc schreef:Maar een elektromotor is niet zo efficiënt als hierboven wordt beweerd.
Hoho, hoho. Nu gooi je een weerwoord richting de natuurkunde. Het gaat over een natuurkundige beperking van de verbrandingsmotor.
De verbrandingsmotor moet zich, net als iedereen, houden aan de wetten van de natuurkunde. De ideale gaswet vertelt ons dat wanneer een gas gecomprimeerd wordt er warmte wordt ontwikkeld. Helaas vindt zich bij de verbrandingsmotor de broodnodige compressieslag plaats. Hierna vindt pas de verbranding plaats. Daadwerkelijke energie omgezet naar mechanische energie is dus: (vrijgekomen energie door verbranding) MIN (benodigde energie om de compressieslag te maken). Uiteindelijk verdwijnt er grofweg 2/3 van de energie aan warmte productie en blijft er maar 1/3 aan daadwerkelijke mechanische energie. Dit rendement kan alleen worden verhoogt door het geheel op een hogere temperatuur te laten plaatsvinden (het kracht-verschil is op hogere temperaturen kleiner). Maar helaas kan metaal smelten dus er is een temperatuur beperking. Het rendement Plafond zit ergens bij de 33%.
Elektromotoren hebben van deze gaswetten geen last en dus ook niet de daarbij behorende nadelen. Een simple elektromotor haalt met gemak een rendement van boven de 70%. Ga je hierop toespitsen zijn rendementen 99% niet onmogelijk.
pieterc schreef:De E-centrales hebben immer ook een aanzienlijk verlies en dat mag je van het rendement van je elektromotor aftrekken. Dat geldt trouwens ook voor kerncentrales. Voordat het splijtmateriaal geschikt is voor gebruik is er al een zeer grote hoeveelheid (fossiele) energie ingestoken.
Zullen we het er eens over hebben hoeveel energie er voor nodig is om die ene liter fossiele brandstof in de tank van jouw auto te krijgen. Helaas valt er aan dat transport en winningproces weinig te veranderen. (En dan heb ik het nog niet eens over de hoeveelheid warmte die bij oliewinning in zee wordt gedumpt. Olie komt namelijk kokend uit de aarde en moet eerst afkoelen voor het door de leidingen kan, de ****! En dan nog het affakkelen…. hopeloos….)
Elektriciteit heeft daarentegen wel de potentie om ‘schoon’ geproduceerd en getransporteerd te worden.
Wat ik eigenlijk nog mis in deze discussie is brandstofcellen. In delft zijn ze er al heel ver mee. Die kart van hun is compact, duur, bloedsnel, schoon en efficiënt. En ja helaas moeten we met ons voertuig eerst bij de rwd langs voordat we ermee mogen rijden. Die **** smoren nu elk stukje initiatief en innovatie in de kiem. Maar hé! Dat moet een goed idee niet in de weg staan.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Er rijden al een tijdje brandstofcel auto’s rond, onder andere van Mercedes, allemaal in experimentele fase ... alleen het is niet erg goedkoop om waterstof te maken heb ik begrepen. En in de auto heb je ook weer een electromotor voor de aandrijving…Ik zag op de Ecomobiel in Rotterdam een racer van de TU Delft op waterstof, een indrukwekkend ding. De cel had de omvang van een grote schoenendoos!
in mijn geval is het nog mooier: ik ben net bezig om 12 zonnepanelen op mijn dak te schroeven en de stroom daarvan kan rechtstreeks in mijn auto! Rijden voor niks! Wel jammer dat die panelen en inverters aan de prijzige kant zijn - gelukkig nog wel even subsidie meegepikt, dat dan weer wel. Ook heb ik de spullenboel allemaal rechtstreeks in China gekocht dus in ieder geval goedkoper dan hier bij de installateur. Als er nog iemand een goedkoop zonne-systeem zoekt, ik kan je wel verder helpen…oh sorry een beetje off topic.
Die racer van de TU Delft is inderdaad indrukwekkend. Ik had de indruk dat het grootste deel van dat ding bezet werd door imposante condensatoren om de remstroom op te vangen en snel weer te kunnen gebruiken. Maar het begint toch echt bij die elektronische aandrijving. Ik zou ook eerst zorgen voor een efficiente aandrijflijn en dan gaan kijken hoe je die energie meeneemt.
Zonnecellen. Tja, hoeveel energie krijg je eruit? Als je dan kijkt bij de solarchallenge wat de ratio gewicht/paneeloppervlakte is, wordt ik wat sceptisch over de snelheid van jouw BX… Ik weet dan weer wel dat als je de zonnecellen heel koud maakt, ze meer opbrengen. Daarom lukt het om dat enorme gevaarte bij mij op school naar de zuidpool te sturen op zonne-energie, omdat het daar zo ongelofelijk koud is.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
tis jammer dat het niet de eerste bx electriq wordt. maar wel de eerste in nl heb je fotos van het verwijderen van de motor?
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
banaanepit schreef:tis jammer dat het niet de eerste bx electriq wordt. maar wel de eerste in nl heb je fotos van het verwijderen van de motor?
Ik wist niet dat er nog een elektrische BX rond rijdt? Heb je daar gegevens van? Mooi open dak heb je trouwens! Hoe is het je gelukt om exact de juiste opening af te tekenen voordat je ging zagen? Heb je geen last van torsie omdat het dakvlak nu minder stijf is?
Zou ik ook wel willen maken, maar dan geen vouwdak maar een perspex of lexaan plaat erin waar ik zonnecellen op bevestig, zodat de auto bij zonlicht altijd een klein beetje oplaadt. Auto’s staan toch doorgaans veel meer stil dan dat er in gereden wordt.
Motor is er nog niet uit trouwens, wacht nog even op de kentekenpapieren van de Rdw. Heb overigens 2 jaar apk erbij gekregen, dat heeft de Rdw automatisch overgenomen uit de Franse CT!
ik zie het al het is deze
http://www.youtube.com/watch?v=G8yrO6cVFGM
klinkt erg Pools!
hij heeft 14 Trojan 6volt accu’s van 26 kg/stuk
http://www.trojanbattery.com/products/T-6056V.aspx
en een Lem motor 84 volt gelijkstroom
http://www.cloudelectric.com/product-p/mo-lem200-d135.htm
ombouwkosten 12000 zloty of 3000 Euro! mooi budget project (maar krijg je hier niet langs de Rdw), kennelijk haalt hij een top van 100 ermee, als dat allemaal klopt, ga je dat redelijk snel terugverdienen in vergelijking met rijden op benzine.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
FRVisser schreef:Zonnecellen. Tja, hoeveel energie krijg je eruit? Als je dan kijkt bij de solarchallenge wat de ratio gewicht/paneeloppervlakte is, wordt ik wat sceptisch over de snelheid van jouw BX…
Ik neem aan dat hij de zonnecellen op het dak *van zijn huis* heeft geschroefd en dat hij de energie die hij daarmee krijgt gebruikt om zijn BX op te laden.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
ja ik vond het ook zonde dat je niet de eerste bent toen ik deze video zag, net als ik die niet de eerste cabriolet bx heb, maar wat wij well kunnen zeggen is dat wij wel een fatsoendelijke verzie van een bijzondere bx uit brengen een in nederland legale auto.maar mechien dat je wat met die info van die pool kent.
maar even over mijn dak de stevighijd zit er nog altijd in door het aluminium frame van het twingo dak bevestigd met een 22 tal bouten.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Leuk om deze docu te zien op youtube over de produktie van de GS in 1974, je bek valt open als je ziet hoe lullig de productiemethoden waren bij Citroen in die tijd :
http://www.youtube.com/watch?v=NLwjIuZUBhQ
5 delen van een kwartier ongeveer, echt een mooi tijdbeeld en heel goed te zien hoe de GS in elkaar werd gezet in die tijd, volgens mij gouden tijden voor de Citroen dealers want die GS-en stonden natuurlijk elke maand bij de garage ...
Bedankt voor deze link! Fantastisch zulke films. Ik heb weer zitten genieten.
Ja, vooral dat stukje dat ze met een hamer even de boel uitrichten…
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat met die hamer is inderdaad schokkend.
Over zonnecellen: de Toyota Prius heeft er tegenwoordig om de ‘start-accu’ op te laden en zonodig bij stilstand het interieur te koelen. Die eerste truc kan natuurlijk altijd (net als bij campers vaak gebeurd): zonnepaneeltje zorgt dan deels voor de stroom op de ‘huishoud-accu’ waar lampen en radio e.d. op draaien.
H@ns schreef:Ja, vooral dat stukje dat ze met een hamer even de boel uitrichten…
Ja, mooi he! Als je bij het GSA forum de aankoop tips terug leest over de breaks, dan moet je vooral er op letten of .... de achterklep goed sluit!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ehhh… dachten jullie dat er tegenwoordig anders gewerkt wordt? Nog steeds worden deuren, kleppen en motorkappen sluitend en pas gemaakt met hamers, bandijzers en ander lomp gereedschap. En dat gaat niet bepaald fijnzinnig..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste