Beste mede ‘‘fielen’‘
Probleempje hier,
Begin november begon ineens na een ridje op de snelweg het stop lampje op mn dashbord te branden.
Ik wist dat mn xantiatje een druppeltje lhm lekte dus dacht dat t niet zon vaart zou lopen.
Stom toevallig(en achteraf gelukkig) een citroen dealer flak na die afslag, dus ff een busje lhm halen zei ik nog.
Daar aangekomen vroeg de monteur mn kapnte openen en in de hoogste stand.
Toen hij de kap open deed spoot de lhm hem bijna in zn gezicht.echt een slagaderlijke bloeding.
Motor af en zoeken.
Conclusie. Anti zinkklep lek.
Vorig jaar een nieuwe ring aan de voorzijde van de klep gestoken en die was er nu tussenuit geklapt.
Tevens zijn toen ook alle bollen vervangen door splinter nieuwe
De auto door de ANWB naar de dealer in Terneuzen laten brengen.
Die konden mij niet zeggen wat de oorzaak kon zijn.
Ik heb na het vervangen mijn systeem schoon gemaakt incl. filters en lhm ververst.
( ok moet ook vertellen dat deze niet van de dealer maar een goekopere versie was)
Kan het zijn dat dit de oorzaak is of heeft hij teveel druk gehad?
Nu ga ik die klep vervangen, en wil ik t wel beter doen.
Nu lees ik veel over spoelvloeistof of smurvenolie geloof ik.
Zou dit voor mij ook beter zijn voor ik de orginele lhm gaat gebruiken?
Tevens is ook mijn tussen rijstand al een hele tijd verdwenen, kan dat hiermee te maken hebben, evt vuil of??????
Oke tis een halve bijbel geworden mijn vraag, maar ik zou er graag nog een hele tijd mee blijven rijden
T betreft een 1.8 16v van 99
Bvd fred
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Dag Fred,
Veel succes met de reparaties! Spoelvloeistof wordt gebruikt als het hydraulisch systeem vervuild is. Dat merk je bijvoorbeeld aan slecht werkende hoogteregelaars. Met deze hydraucinçage zoals dat spul officieel heet, kun je ongeveer 2.000 km rijden, daarna moet er weer echte hydrauliekolie in, groen of blauw. LHM is de officiële olie die volledig voldoet. Over de smurfenolie wordt veel gediscussieerd, onder andere hier.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Beste Rens,
Bedankt voor je snelle reactie.
Heb net de teksten gelezen van je link.
Blauwe olie is dus niet per defenietie beter dan de groene.
Dus toch maar de orginele van citroen halen deze keer.
Maar nog even die spoelolie,
Ik dacht dus dat dat die blauwe was. ( dom )
Zou dat kunnen helpen bij het niet werken van de 2e rij stand?
En hoe gebruik ik dat in de praktijk?
Gewoon de oude olie uit t vat gieten sp.olie werin en bij de remmen laten bloeden?
Of gaat dit door je oude olie?
Oke kan me voorstellen dat dit een domme vraag lijkt maar wil t deze keer helemaal goed doen.
Ps.
Het vervangen van de veerbollen steken van de nieuwe ring was erg vakkundig gedaan zeiden ze bij de dealer.
Alleen erg jammer dat er een verkeerde ring geleverd was
Was best trots op dit compliment, daar t voor t eerst was dat ik aan dit systeem werkte:-)
Heb begin dit jaar ongeveer 10 weken ( 2000 km ) gereden met het zg. Hydraurincage en net als jij filters en lhm bak schoongemaakt. Het is vrij simpel alle lhm eruit en 5 liter Hydraurincage erin en ja , de remmen bleeden heb ik gedaan nadat ik er nieuwe LHM erin gedaan heb, gewoon wachten tot de bruine zooi eruit is en er alleen maar heldergroene LHM uitkomt, dan het nippeltje vastdraaien.
Zie link.
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=14&t=16173
Groet, Nico
Beste Nico,
Bedankt voor de tip,
Zodra de nieuwe klep erin zit zal ik dat schoonmaakmiddel( ik weet niet hoe ik die naam moet schrijven )
Gaan gebruiken.
Ik hoop dat dit ook een positive werking gaat hebben op de 2e rijstand.
Gr fred de j (Jong )
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Graag gedaan Fred en succes. Kijk ook eens op Xantiaclub.net en meld je aan, is veel know how onder de forumleden!
Groet, Nico (de Jonge)
Hahaha,
Ok erg bedankt mannen