Een paar maanden geleden poste ik dat mn BX 1.6i 1992 af en toe afsloeg…uiteindelijk na veel afslaan bleek het de benzinepomp te zijn. Prima vervangen en nieuwe APk etc ed.
Nu is er exact hetzelfde aan de hand! Ik ben niet technisch maar kan wel nadenken het kan niet zo zijn dat deze pomp ook weer uit zichzelf stuk gaat *(gebruikte pomp maar deze gaan niet vaak stuk) dus wat zou het wel kunnen zijn?
Mijn gevoel zegt dat de pomp te weinig? benzine krijgt dus daardoor heel snel slijt? de auto rijd verder prima dus dat is eigenlijk apart want zou die ook moeten inhouden etc.
Ontluchten van de benzine tank?
Kortom wie denkt logisch mee of weet waar het aan zou kunnen liggen?
Jacco
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Het kan zijn dat je pulsdemper het begeven heeft, dit is een “ding” die eventuele drukverschillen (brandstofdruk) dempt. Zodra deze het niet meer doet krijgt de brandstofpomp drukverschillen voor z’n kiezen die hij niet leuk vindt het nare is dat je bijna niet bij de demper kunt komen, ze zitten achter je achterbrug en roesten nogal eens door. In sommige gevallen wordt de demper wel eens ge-bypassed.
Maar eerst maar eens zeker weten of de pomp echt kapot is
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Nou de vorige pomp was echt stuk en deze andere pomp krijgt nu dezelfde kuren hij doet het nog wel maar auto slaat soms af en dan duurt het weer even voordat ik hem kan starten. Dus exact hoe het toen ging….maar die drukverschillen daar gaat de pomp denk ik dan heel snel van stuk…..hmmm…..
Benzinefilter?
Die worden vaak vergeten
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Sluit ook een slecht contact of probleem aan de ontsteking niet uit .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Wanneeer slaat hij af? Als je hem al rijdend in z’n vrij zet?
Mijn eerste gedachte is stappenmotor, die de inlaatlucht verzorgt bij stationair toerental.
Twan238 schreef:Het kan zijn dat je pulsdemper het begeven heeft, dit is een “ding” die eventuele drukverschillen (brandstofdruk) dempt.
Weer wat geleerd… Zit ie in elke BX met elektrische benzinepomp?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Twan238 schreef:Het kan zijn dat je pulsdemper het begeven heeft, dit is een “ding” die eventuele drukverschillen (brandstofdruk) dempt. Zodra deze het niet meer doet krijgt de brandstofpomp drukverschillen voor z’n kiezen die hij niet leuk vindt het nare is dat je bijna niet bij de demper kunt komen, ze zitten achter je achterbrug en roesten nogal eens door. In sommige gevallen wordt de demper wel eens ge-bypassed.
Maar eerst maar eens zeker weten of de pomp echt kapot is
Op de brug bij de BX Club meeting zagen we ook dat die bij mijn GTi verrot was, en ge-bypassed was. Daar zeiden ze op de technische meeting dat het bij een monopoint niet zoveel kwaad kon, maar bij een multipoint meer. Wat de reden was, weet ik even niet meer, maar de Progress van bixxer is een monopoint, en daar zou dat volgens hen niet uit maken als dat zo was..
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Felice schreef:Wanneeer slaat hij af? Als je hem al rijdend in z’n vrij zet?
Mijn eerste gedachte is stappenmotor, die de inlaatlucht verzorgt bij stationair toerental.
Nee altijd na een 5 min na de start gewoon plop tijdens het rijden….de vorige keer was het exact hetzefde en toen was het de benzinepomp….kwamen er achter na aflsaan, slang onder de motorkap eraf en starten toen geen benzine. Dus het moet in die hoek zitten. Baal ervan in de gloria wetende dat steeds weer elk moment 5min na de start het ding kan afslaan. het gebeurt namelijk niet altijd….
Jacco
wbogaerts schreef:Sluit ook een slecht contact of probleem aan de ontsteking niet uit .
Walter
Lijkt me onwaarschijnlijk omdat de bixxer 2 maanden het perfect heeft gedaan en nu exact hetzelfde steeds gebeurt toen de benzinepomp stuk ging….
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Brandstoffilter al eens vervangen?
Geen idee ik niet in ieder geval…...k heb de auto nu 9maanden…..maar zal idd eens kijken daarnaar
Maar is het niet logisch dat als dat filter verstopt zit dat hij soms stottert en hapert? Want dat doet hij dus niet…....
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Mijn eerste gedachte is ook brandstoffilter. Bij de Saxo van een vriend van me eigenlijk hetzelfde probleem. Na 5 minuten rijden valt ‘ie weg. Krijgt genoeg benzine vanaf de brandstofpomp. Maar daar waar het de gasklep ingaat druppelde benzine i.p.v. flinke straal. Wordt dus tegengehouden door verstopt filter.
Misschien zou je ook is je benzineslangen kunnen demonteren en kijken of daar genoeg benzine uitkomt zodra je probeert te starten. Let op dat je de benzineslang in een potje stopt, geeft zo’n bende!
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bixxer schreef:wbogaerts schreef:Sluit ook een slecht contact of probleem aan de ontsteking niet uit .
WalterLijkt me onwaarschijnlijk omdat de bixxer 2 maanden het perfect heeft gedaan en nu exact hetzelfde steeds gebeurt toen de benzinepomp stuk ging….
Als je zo lang met auto’s bezig bent als ik sluit je op de duur niks meer uit
en dan is er maar één goede oplossing : meten is weten en gissen is missen
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eens met de opmerking van “walter” : zonder te meten weet je niets. Het zomaar vervangen van onderdelen heeft geen zin.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste