bij het vervangen van de riemen (v-snaar en multiriem) Kwamen we tot de ontdekking dat de dynamo muurvast zat aan het scharnierpunt. Na deze een beetje ingesmeerd en effe gewacht te hebben kwam er enigszins beweging in. Wel moest er enige dwang met een hamer van pas komen.
Oude riemen eraf en nieuwe erop.
Daarna met dwang de dynamo weer met kloppen op de plaats gekregen om de multiriem te spannen.
Wat is nu het geval, het valt me op dat sávonds met licht aan de lichtsterkte varieëert. Dat deed ie eerst niet. Het flikkert zeg maar, en ik zie het ook aan de dashboardverlichting. Wat is er nu aan de hand?
Mijn broer denkt dat de spanningsregelaar misschien in de dynamo zit en deze het kloppen met de hamer niet overleeft heeft…..
Dynamo is doorgemeten en doet gewoon zijn werk en laadt bij met 14,3 volt. geen pieken in de laadtstroom. Ook zit de multiriem netjes op spanning en slipt niet.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat zou kunnen of er is een diode gesneuveld…Verder vinden magneten het helemaal niet leuk als er op gemept wordt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Dat zou kunnen of er is een diode gesneuveld…Verder vinden magneten het helemaal niet leuk als er op gemept wordt…
We hebben “subtiel” geramd
Maar denk je is dit te repareren of miscchien beter enkeltje sloop?
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
marx-7 schreef:bogaard77 schreef:Dat zou kunnen of er is een diode gesneuveld…Verder vinden magneten het helemaal niet leuk als er op gemept wordt…
We hebben “subtiel” geramd
Maar denk je is dit te repareren of miscchien beter enkeltje sloop?
klinkt als een enkeltje sloop voor een andere Dynamo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Heb je de laadstroom gemeten met stationair draaiende motor? Meet de stroom ook eens met meer toeren. Knipperende verlichting is vaak een te hoge laadspanning.
Eric Vertogen schreef:Heb je de laadstroom gemeten met stationair draaiende motor? Meet de stroom ook eens met meer toeren. Knipperende verlichting is vaak een te hoge laadspanning.
Eric bedoelt met “laadstroom” UITERAARD laadspanning, of je moet toch met wat geavanceerdere dingen dan een standaard aldi €2,95 multimeter gaan hanessen. Bij 10A geven die dingen de geest, en een dynamo zit daar (als het goed is) ver boven.
bogaard77 schreef:Dat zou kunnen of er is een diode gesneuveld…Verder vinden magneten het helemaal niet leuk als er op gemept wordt…
De BX heeft geen klassieke zelfopwekkende wisselstroom- of gelijkstroomdynamo, maar een sleepringanker wisselstroomdynamo en daar zitten geen magneten in. Wel een elektromagneet (het anker) en die wordt via sleepringen met koolborstels bekrachtiged door de spanningsregelaar (die regelt de stroom door het anker en zo de sterkte van het magnetisch veld en dat bepaalt het opwekkend vermogen van de dynamo). Best kans er door het meppen iets los is gaan zitten, of dat de stuurdraad niet meer fris aangesloten zit, of dat de dynamo geen goed kontakt met massa maakt en zo gaat “zweven” bij hogere spanningen (hogere toeren). Door dat gezweef kan de spanningsregelaar zijn werk niet meer goed doen.
Er kan ook vanalles kapot zijn. Jammer als dat het geval is, terwijl een dynamo spannen/ontspannen zo simpel kan zijn…
Keezx schreef:Op het scharnierpunt zit ie vast met een bout, die moet je lossen….
Ik hoop dat de dynamo niet ernstig stuk is en anders weet je nu hoe je hem los en weer vast moet maken
`verum ipsum factum’
deur63 schreef:Eric Vertogen schreef:Heb je de laadstroom gemeten met stationair draaiende motor? Meet de stroom ook eens met meer toeren. Knipperende verlichting is vaak een te hoge laadspanning.
Eric bedoelt met “laadstroom” UITERAARD laadspanning, of je moet toch met wat geavanceerdere dingen dan een standaard aldi €2,95 multimeter gaan hanessen. Bij 10A geven die dingen de geest, en een dynamo zit daar (als het goed is) ver boven.
Eh? Als het goed is, is je accu na enige tijd geheel geladen en is er bijna geen laadstroom! De maximale stroom die er geleverd kan worden is meer dan 10A, maar als je dat continue meet is er echt iets flink mis met je accu.
Knipperende lichten _kan_ een slecht aardcontact zijn.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Inderdaad spanning meten en geenstroom!
Ook de elektromagneten ( met weekijzeren kern) vinden klappen niet leuk!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Inderdaad spanning meten en geenstroom!
Ook de elektromagneten ( met weekijzeren kern) vinden klappen niet leuk!
Permanente magneten verliezen echt werking door harde klappen (G-krachten in het materiaal verstoren de magnetische rangschikking), dat is bij weekijzeren kernen niet het geval. Als je echter direct op een weekijzeren kern slaat kunje wel de lammelering van het materiaal beschadigen (weekijzeren kern is opgebouwd uit allemaal dunne plaatjes weekijzer) Daardoor kunnen er wervelingen in het elektromagnetisch krachtveld ontstaan die verlies opleveren. (simpele uitleg)
Maar je hebt helemaal gelijk dat een dynamo het niet fijn vind om geslagen te worden. Daar is hij ook helemaal niet voor gemaakt!
`verum ipsum factum’
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb ook nog zitten denken aan een slechte aarding door corrosie tussen de dynamo en het blok… Maar dat zal wel mee vallen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ik heb ook nog zitten denken aan een slechte aarding door corrosie tussen de dynamo en het blok… Maar dat zal wel mee vallen…
Nou, daar dacht ik dus ook aan. Electrotechnisch zweven noem ik dat. (Zie mijn post, 5 posts hierboven) Echt wel de moeite waard om dat te meten (meet de weerstand tussen dynamochassis en -pool accu ->weerstand dient zo laag mogelijk te zijn).
`verum ipsum factum’
karel schreef:Eh? Als het goed is, is je accu na enige tijd geheel geladen en is er bijna geen laadstroom! De maximale stroom die er geleverd kan worden is meer dan 10A, maar als je dat continue meet is er echt iets flink mis met je accu.
Als je accu geheel geladen is, en je de stroom tussen de dynamo en de accu meet, zal deze nogsteeds ver boven de 10A zijn. Alle spanningsaansluitingen zijn aan de accu, dus al het vermogen wat je gebruikt gaat via de kabel van de dynamo -> accu -> stroomverbruiker, de spanning komt per slot van rekening van de dynamo.
deur63 schreef:karel schreef:Eh? Als het goed is, is je accu na enige tijd geheel geladen en is er bijna geen laadstroom! De maximale stroom die er geleverd kan worden is meer dan 10A, maar als je dat continue meet is er echt iets flink mis met je accu.
Als je accu geheel geladen is, en je de stroom tussen de dynamo en de accu meet, zal deze nogsteeds ver boven de 10A zijn. Alle spanningsaansluitingen zijn aan de accu, dus al het vermogen wat je gebruikt gaat via de kabel van de dynamo -> accu -> stroomverbruiker, de spanning komt per slot van rekening van de dynamo.
Oké, ik gebruikte even een verkeerd woord. Ik bedoelde dus de laadspanning. Als deze met versnel draaiende motor te hoog is, dan gaan de lichten knipperen. Meet dus even de laadspanning met versneld draaiende motor.
Om hier effe op verder te gaan, ik had de dynamo al doorgemeten en die gaf als laadspanning 14,3 volt af dus dat was het probleem ook niet. Maar dat deed ie dus volgens mij niet continu en was een moment opname. Dat flikkeren met de lampen was er dan wel/dan niet.
Deed ie het wel dan had ik het idee dat de motor ook niet lekker liep met optrekken…..een beetje zeurderig alsof hij er geen zin in had.
De plaats van de bout van het scharnierpunt is me bekend, maar deze zat zo onmogelijk vast dat (en er is niet fatsoenlijk aan te komen) er geen beweging in te krijgen was. Ook moet ik erbij vermelden dat “meppen” een beetje overdreven is geweest want we doen alles met beleid. Ik denk dat de oude dynamo al niet meer okselfris was en dat dit hem de das om heeft gedaan.
Gisteren een andere dynamo gehaald op de sloop (2 tientjes dus daar kun je je ook geen buil aan vallen) en die gisteravond nog in liggen bouwen. Na wat zoeken in de garage eindelijk de sleutel gevonden die perfect om die bout pastte en was ie zo los. Andere erin gezet en toen viel ons op dat deze net 1 cm groter was dan de andere. Eens wat beter gelezen op de achterkant en nu heb ik het vermoeden dat het een dynamo uit een diesel is want het amperage is ook hoger. Een sleutelvriend gebeld of dit kwaad kon, maar dit zou geen probleem zijn. Daarna alles netjes aangesloten en door gemeten en alles werkte naar behoren. Met de accu is niks mis!
Geen “geflikker” meer, motor loopt weer lekker en probleem dus opgelost gelukkig. We hebben wel de bekabeling hier en daar een beetje moeten aanpassen.
Nu het volgende probleempje nog aanpakken, de startmotor doet ook wel eens vreemd, deze slaat niet ” in” af en toe. Hij klikt dan wel, maar verder niks. We hebben nog een startmotor liggen maar hadden er geen zin in om daar nog aan te beginnen, want na inspectie hadden we al gezien dat 2 van de 3 bouten ook weer op onmogelijke plaatsen zitten.
Dat is iets als het beter (lees warmer) weer is
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
zo onmogelijk zit die startmotor niet maar je moet wel een goed sleutel hebben want die bouten kunnen erg vast zitten
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017