Dag allemaal, alweer lang geleden!
sinds 2 dagen merk ik een probleempje met m’n Berlingo (mk3) Multispace 1.6hdi bj 2010; hij accelereert onregelmatig, niet bij normaal accelereren maar vooral bij het “snel” optrekken, bvb en dan vooral in 3’de, vanuit lage RPM’s pedaal instampen, turbo-lag ben ik gewoon en die is er ook nog, maar vanaf het moment dat de turbo aanslaat en dus invloed heeft, gaat ie (niet bruusk of brutaal weliswaar) inhouden, om dan weer te versnellen en weer in te houden… het is alsof je met je voet de gaspedaal zou wisselend induwen en half loslaten, induwen, half loslaten,.... maar voet blijft pedaal gelijkmatig induwen terwijl wagen “schommelt” ... het is niet schokken of stoten, maar het is meer alsof hij niet “durft” optrekken…
enkele tips/ideeën?
thanx
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Totaal aantal Berichten: 7807
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Als het blijvend is zou ik er op het volgende onderhoud een opmerking over maken bij je garagist. Zit er nog garantie op de auto?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ben sowieso van plan om er Citroëndealer vanwaar hij komt eens op aan te spreken en second opinion in onafhankelijke garage bij mij in de buurt die vaak voor Citroën werkt. Onderhoud doe ik zoveel mogelijk zelf dus zou wel eens kunnen tijdje duren maar dan nog, tis (denk ik/hoop ik) geen dringend probleem en het is niet dat ik er dagelijks mee geconfronteerd word want bij het normaal rijden en accelereren doet ie het niet, enkel bij plankgas en ik heb het alleen nog maar in derde gemerkt.
i.i.g. is garantie reeds verlopen…
bedankt voor je raad!
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Ik zou het lucht en brandstof filter eens vernieuwen. Was bij mij een paar jaar geleden het probleem.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
hakoek schreef:Ik zou het lucht en brandstof filter eens vernieuwen. Was bij mij een paar jaar geleden het probleem.
wel, dat was ik ook aan het denken als mogelijke oorzaak, is ondertussen weeral een tijdje geleden maar ben aan het wachten tot de ““winter”” door is om groot onderhoud te doen, doe dagelijks 84km autosnelweg en met dit weer en al die opspattende vuiligheid zit dat luchtfilter binnen de kortste keren weer vol… vandaar…
maar in het voorjaar is het sowieso tijd om handen uit mouwen te steken: oliewissel + dieselfilter + luchtfilter + oliefilter + remmen vervangen + 2 paar nieuwe banden steken…
Hopelijk is met dit onderhoud dan ook bovenstaande probleem opgelost.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Als het je niet echt stoort, ja dan kan je wel wachten tot het voorjaar. Maar ik betaalde voor een luchtfilter 8,20 euro en een gasolie filter 5,60 euro. Dat zijn ook geen bedragen waar je van omvalt.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
klopt, stukken zijn niet zo duur en ik kan er ook vrij goedkoop aan geraken… het is vooral de praktische kant geworden: heb je het onderhoud van zo een nieuwe berlingo (mk3) al eens gedaan? dat luchtfilter die je blind en met quasi magische vingers moet vanachter het blok halen, onder de geluidsisolatie, onder de voorruit, aaaaarrrrgh!!! word ik gek van, heb er al het gereedschap niet voor en al zeker het geduld niet meer… bij mijn vorige wagens (Citroën Saxo 1.1i en Seat Ibiza 1.9TDi deed ik onderhoud, zelfs groot onderhoud inclusief remmen vervangen op ongeveer een half uurtje voor elk, nu heb ik daar al een halve dag of langer voor nodig en dan nóg is het vloeken. de rest is niks, maar voor dat luchtfilter alleen ben ik bij vorig onderhoud garage binnengestapt, ze hebben het voor mij gedaan (samen met oliewissel en oliefilter) en ik was 240 euro armer (vooral aan werkuren dus)!!! dus ik wil het echt graag terug zelf doen maar dat luchtfilter is een smerige grap aangezien je de helft van het motorblok en compartiment moet uitbouwen of het scheelt niet veel.
ps: ook op dit gebied zijn tips altijd welgekomen!
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Jij hebt een 1.6 HDi van 2010. Ik heb een 2.0 HDi van 2005. (zie foto) Het luchtfilter van mijn auto zit direct achter de linker koplamp. Heel makkelijk te verwisselen. Vandaar mijn reaktie om eea te vervangen.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Maddock schreef:vanuit lage RPM’s pedaal instampen
Zou terugschakelen je ‘probleem’ niet kunnen oplossen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik neem aan dat je de auto al hebt laten uitlezen? wat kwam daar uit naar voren?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@ hakoek: klopt… had ik niet op gelet bij aankoop, had eigenlijk mijn oog toen laten vallen op een B’lingo zoals de jouwe maar toen met het toenmalige autosalon de nieuwe werd voorgesteld kon ik plots niet meer nadenken.
bij mijn vorige wagen zit die filterbak ook achter linkerkoplamp; easy, nu ligt ie achter de zuidpool.
@ RensKorevaar: jazeker, nog een beter idee is om gewoon niks in te stampen en normaal te rijden, want dan rijdt ie ook normaal… maar het feit dat dit -ondanks het gebrek aan noodzaak om pedalen in te stampen- toch gebeurt wijst ergens op een oorzaak die ik toch wil vinden… dringend of niet.
@ waterman: neen, probleem nog maar onlangs ontdekt, is er nog niet van gekomen. Ben sowieso van plan om ermee naar de dealer te stappen maar wegens de niet-dringendheid en de mogelijkheid van reparatietijd in combinatie met géén verlofdagen meer voor dit jaar en ik dus voorlopig zonder problemen nog op m’n werk geraak… is dit een projectje voor voorjaar 2013… tenzij nu snel zou verergeren natuurlijk. (en als de wereld morgen tóch vergaat is het verloren moeite geweest!)
en eerst: onderhoud, en dàn verder zien of het nog steeds gebeurt… op de koop toe is dealergarage met uitleesapparatuur reeds in eindejaarsverlof…
toch bedankt voor de raad en tips, prettige feesten!
Nobody expects the Spanish Inquisition!
hakoek schreef:Ik zou het lucht en brandstof filter eens vernieuwen. Was bij mij een paar jaar geleden het probleem.
wel, dat was het dus he!
dacht oorspronkelijk aan luchtmassameter (naar aanleiding van een probleem hiermee bij m’n pa z’n Alfa-Romeo, zelfde symptoom, maar bij hem was het falende luchtmassameter dus)
maar nu de luchtfilter en brandstoffilter dus vervangen zijn… is het euvel opgelost!
thanx for the tip!
Nobody expects the Spanish Inquisition!
hakoek schreef:Als het je niet echt stoort, ja dan kan je wel wachten tot het voorjaar. Maar ik betaalde voor een luchtfilter 8,20 euro en een gasolie filter 5,60 euro. Dat zijn ook geen bedragen waar je van omvalt.
neen, zeker niet, gelijkaardige bedragen betaal ik ook, maar daar liet ik me niet door tegenhouden, vooral voor het bijna volledige uitbouwen van halve motorblok om aan die luchtfilter te komen, dààr zag ik op tegen.
oh en nadat alles vervangen was… wou ie niet starten… leuk dat in heel dat instructieboekje nergens melding staat van handopvoerpompje om brandstof terug in filter te zuigen… moeten gaan zoeken op fora om dit te vinden, zat dan nog goed gecamoufleerd onder motordeksel… mijn vorige wagen zoog zelf brandstof aan bij eerste keer omdraaien van contact… was een wagen van ‘98, ondertussen ging ik er al làng vanuit dat in moderne wagens het altijd automatisch wordt aangezogen… niet dus.
mijnheertje wou niet starten uiteraard… en op den duur leek mijn gezicht sprekend op die van mijn avatarafbeelding links naast mijn reacties! ;-D
maar bon… weer iets bijgeleerd voor volgende keer dus!
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Gooi de batterij eens een half uurtje los, mogelijk is een soft reset genoeg.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017