Vreemd elektrisch probleem, xsara 1.6 1998
Cheezus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79

Gepost: 17 december 2012 07:30 PM

Sinds vandaag heeft de xsara van m’n vrouw een raar probleem:
Op het dashboard blijven diverse waarschuwingslampjes branden, met de sleutel uit het contact!
Tevens doet de afstandsbediening van de CV het niet meer (CV met sleutel in het slot wel).
In eerste instantie dacht ik aan een defect contactslot of een relais dat blijft plakken maar als ik op het rempedaal druk (dus nog steeds zonder sleutel in het contact) gaat alles gewoon uit.

- In de zekering-box onder de motorkap zitten 3 relais - deze verwijderen veranderd niets
- Kabel van de boordcomputer losgekoppeld - geen effect
- Ik hoor een relais schakelen op het moment dat het rempedaal wordt bedient, dit lijkt ergens achter de boordcomputer / onder het remvloeistofresevoir vandaan te komen maar ik kon niets ontdekken in het donker

Het probleem is nu ‘opgelost’ door iets op het rempedaal te leggen, iemand een idee waar het in zit?

[edit]
Inmiddels heb ik een beetje naar het elektrisch schema in de haynes lopen zoeken en ik kom tot het volgende: de schakelaar in het rempedaal wordt gevoed vanuit het contactslot en gaat dan naar de remlichten (you don’t say!), naar de ABS unit (zit er niet op) en naar de boordcomputer (deze loskoppelen heeft zoals gezegd geen effect).
Ik vermoed dan dat er of mechanisch een kabel of iets dergelijks wordt geraakt bij het indrukken van het rempedaal wat niks te maken heeft met het elektrisch schema van het pedaal óf het contactslot blijft ‘half’ hangen en de weerstand van de achterlichten trekken vervolgens alsnog het contact naar massa. In het laatste geval zou ik echter wel verwachten dat de remlichten (een beetje) oplichten - dit doet ze helemaal niet.
Ik sta nog steeds open voor suggesties Razz
[/edit]

Profiel  

jeffrey1978
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47

- Xsara 1.6 16v berline
Gepost: 19 december 2012 10:55 PM
  [ # 1 ]

Je kunt de accu voor een uurtje loskoppelen,mischien helpt dat. nice day

Profiel  

Cheezus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79

Gepost: 21 december 2012 02:09 PM
  [ # 2 ]

Ik was van plan om dit weekend eens met daglicht op verder onderzoek te gaan, het probleem heeft zichzelf echter al weer opgelost Confused
Nu is het probleem dus dat ik moet wachten tot/of de storing terugkomt voordat ik kijken waar het aan ligt..
Nouja, hopelijk heeft het zichzelf definitief opgelost en anders post ik wel weer een update Razz

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook