Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Hallo allen,
Na met plezier met een Xsara 1.8 16V VTS te hebben gereden hebben we vanwege ruimte gebrek een Xantia Break gekocht. Nu de ruimte van de Xant niet meer nodig is ben ik weer rond aan het kijken naar een Xsara. Hier komt het probleem. M’n vrouw vindt de oude neus mooier dan de latere maar ik wil graag de 1.6 16V motor vanwege e zuinigheid en karakter. Er staat er nu één op marktplaats maar kan dit eigenlijk wel? Oude type met 1.6 16V?
Ik heb een Xsara Berline uit 08-2000. de 1.6i 16V automaat
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zover ik weet is de 1.6 16v (110 pk) gewoon helemaal niet geleverd in een type 1 Xsara.
Een type 1 heeft dus altijd een 1.6i (90 pk).
Gezien je met allemaal computers en bekabeling en andere zaken zit denk ik dat het bijna nog goedkoper en eenvoudiger is om een oud front over te hangen dan een motor over te bouwen…
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
@Ian. En heb jij het 1ste type front?
@Arjan. Ik dacht dat ook altijd maar Ian en die Xsara van marktplaats maken me aan het twijfelen. Als het een Xsara met 2de neus wordt zal ze eraan moeten wennen, ik vind de 1ste neus ook mooier maar om zo’n auto nou helemaal te verbouwen…
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Er worden wel Xsara type 1’s geadverteerd met 1.6 16v, maar dat zijn vaak gewoon “foutjes”.
Naar mijn mening bestaan ze gewoon niet, dus je zal aan het frontje moeten wennen.
Misschien vind je een type 3 frontje iets mooier, dan kan je hier naar zoeken
ik heb dit model
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dan heb je een 1.6 8v of 1.8 8v automaat.
Een 1.6 16v automaat is niet geleverd in dat model.
Plaats anders maar eens een foto van je motorruimte
13-FV-LD kijk maar bij de RDW
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
RDW zegt het ook: XSARA 1.6I
Op het eigenschappen tab wordt ook 65 kW aangegeven, wat dus voor 90 pk staat.
Bij een 1.6 16v staat er 80 kW, wat dus voor 110 pk staat.
Ik weet niet of je zelf de conclusie heb getrokken dat er een 1.6 16v in staat of dat de auto zo aan je verkocht is, dat laatste zou dan niet erg netjes zijn…
Maar het is in elk geval een 1.6 8v met 90 pk, ook volgens de RDW.
dacht dat het toen al 16v was, aangezien die toen al heel modaal waren ( zelfs in 1992 was dat al zo ), ook rijdt hij wel als een 16 ipv 8, dat merk je best snel
trouwens was altijd in veronderstelling dat modernere motoren vanaf 1.6 een 16 klepper waren. Maarja, ik reed tot voor kort altijd in japanse voertuigen
moet dus wel zeggen dat hij beter rijdt dan mijn oude Honda Civic 1.5i 16V
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Oké, dat is dus helder. Oud type geen 16v dus. Dan zal ze moeten wennen aan de andere neus. Ik wil graag de 16v omdat we gewend zijn aan de 1.8 16v in zowel de Xantia als de Xsara. De 1.6 16v is de vervanger daarvan met bijna hetzelfde vermogen alleen met minder verbruik.
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ach zo’n type 2 Xsara heeft wel voordelen
Zo zijn opties als automatische airco, cruise control en boardcomputer makkelijk te vinden.
Bij een type 1 had je alleen handmatige airco.
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Een 1.6i 16V is niet geleverd in type 1!
Een 1.8i 16V is wel geleverd in type 1.
Ik heb er zelf ook 1 gehad, was een heerlijke motor, lekker sterk voor zo’n klein auto-tje.
Ik heb nu zelf sinds kort weer een Xsara, deze x een 1.4i.
Toppie hoor, lekker rustig en scheelt weer lekker een belastingcategorie.
Maar goed, ik rij niet zoveel, dus voor mij hoeft de motor niet groot meer te zijn.
Ik heb 5 Xsara’s gehad, een 1.4i, een 1.6i, een 1.6i 16V (type 2!!!), een 1.8i 16V en een 1.9 HDi 90 PK (type 2).
Die 1.8i 16V was echt de lekkerste
Ik vind type 1 ook mooier, vandaar dat die 1.8i 16V heel goed int geheugen ligt
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De 1.8 16v heeft maar 2 pk meer dan de 1.6 16v maar de 1.6 is wel een stuk zuiniger
Maar zal de 1.8 wel iets meer koppel hebben, daarom waarschijnlijk wat fijner.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Ik heb zelf ook een type 1 met 1.8 16v gehad. Fijne en mooie auto met hoog koppel maar ook wel hoog verbruik eigenlijk niet boven de 1 : 12 gehad. Ik vind de 1.8 wel wat wollig wat ik van TU motoren gewend ben is dat ze wat fanatieker zijn. Dat hoop ik ook in die 1.6 16v terug te vinden.
Ik ga zaterdag naar eentje kijken, laat de afloop wel weten.