











































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ah gewoon een beveiliging voor extreme omstandigheden. Neem aan dat je daar in de praktijk bijna nooit tegenaan zal lopen.
Eigenlijk geen idee of zoiets er bij mijn LPG installatie ook op zit.
Niet correct waterman. Ook het instructieboekje noemt het. Heeft niets met foute waarden te maken. Is veiligheid door de fabriek ingesteld om te voorkomen dat de motor te heet wordt door de fellere verbranding van LPG. Voor mij ook nieuw. Heb meer dan ruime ervaring met het rijden op LPG. Verder rij ik niet met een kogeldruk van 90 kg. Had als waarde de maximum waarde van 75 kg kogeldruk genomen met daarbij opgeteld 15 kg voor de trekhaak.In de praktijk hanteer ik een kogeldruk rond 65 kg.
En voor Arjan: trek hem maar een door naar 4500 toeren en kijk of hij overschakelt. Staat ook in het instructieboekje.














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mijn collega had het zelfde probleem met zijn brandnieuwe C4 Vti voorzien van fabrieks lpg. Hij werd er gek van en de dealer heeft het er in samenwerking met een goede gasinbouwer uit kunnen krijgen. Dus, als het je stoort is er wat aan te doen, zij het met wat moeite.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb een Xsara met een EuroGas LPG installatie, die blijft tot 6500 rpm gewoon op LPG lopen












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman schreef:Mijn collega had het zelfde probleem met zijn brandnieuwe C4 Vti voorzien van fabrieks lpg. Hij werd er gek van…
Hoe merkte hij dat? Elke keer een schokje bij het overschakelen?
Of meer het idee dat het ding benzine gaat zuipen boven de 4000 rpm.
Op zich een goede tip waterman.
Kan er echter niet veel mee.Heb fabrieksgarantie en de dealer zal er nooit mee accoord gaan dat er met de specificaties wordt gerommeld.Schijnt een bepaalde module in te zitten die heel kostbaar is. Dat is ook mede de reden dat ik de garantie heb verlengd naar 5 jaar. Verder stoort het me niet. Trek de caravan op benzine en de tijd van sole heeeeeel sportief rijden ligt al achter mij.Overigens bevalt de C4 me prima hoor. Heb hem een half jaar en 13000 km probleemloos achter me.
Je vraag hoe je het merkt over het hoofd gezien.
In de rechterklok heb ik de resterende km op benzine staan. Als de auto op gas springt verdwijnt de waarde en verschijnen er streepjes. Als hij weer op benzine gaat komt de km stand weer te voorschijn. Tevens kun je het zien aan de lpg indicator. Die gaat op oranje.
knight-rider schreef:Ik snap hier niks van, in mijn oude C4 al met veel gewicht in de koffer rond gereden. Dan heb ik het over dik 300 kg, en nooit problemen gehad dat de wagen fel doorzakte achteraan
![]()
Zelfs bij mijn Saxo vroeger viel dat heel goed mee!
Zeker weten dat de vorige eigenaar niets aan de veren heeft laten doen? Dat kan namelijk bijna niet anders.
75 kg kogeldruk vind ik al aardig aan de forse kant. Heel veel auto’s mogen maar tot 50 kg. Dus je kunt dat best wel minder houden lijkt mij.
C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nog even over die kogeldruk:
Ook overschrijding van de kogeldruk kan bij controle worden beboet. Die boete bedraagt € 60,- (feitcodeP070 g).Voor middenassige aanhangers met een maximummassa van minder dan 750 kg. geldt een maximale neerwaartse kogeldruk van 50 kg. Voor middenassige aanhangers met een maximummassa van meer dan 750 kilogram geldt, dat de kogeldruk minimaal 1% van de maximummassa van de aanhanger moet zijn, maar deze hoeft niet meer te zijn dan 50 kg. Meer dan 50 kg. is in dit laatste geval dus toegestaan tot het maximum dat op het kentekenbewijs van het trekkend voertuig staat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Jullie zijn duidelijk geen caravanners.
Dat is niet erg. Maar geef dan wel een mening die aansluit bij de werkelijkheid en gebaseerd op juiste feiten.
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Waarom zou je caravanner moeten zijn om iets over de kogeldruk te begrijpen? Wij rijden met een vouwwagen en die is met disselbak of fietsen op de dissel maar net op de 50 kg te krijgen met wat schuiiven in de belading. Dat kan met een caravan ook. Meer kogeldruk betekent toch dat de combinatie minder prettig gaat rijden en lastiger stuurbaar gaat worden in moeilijke situaties. Ik ben blij dat de c4, 75 kg mag hebben, maar blijf de vouwwagen op max. 50 kg houden. Tenslotte is de C4 niet een hele zware auto, slecht 1180 kg in ons geval van de 1.6 HDI 90 pk. Ik heb al eens de ervaring gehad van in een slingering te geraken met een grote bus met een zware trailer erachter. Dan ben je heel blij als de boel heelhuids stil staat.
C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Herman95 schreef:geef dan wel een mening die aansluit bij de werkelijkheid en gebaseerd op juiste feiten.
Beetje jammer, zo’n sneer zonder dat je weet tegen wie je ‘t zegt…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Jij hebt met je vouwagen een hele goede combinatie. Zoals ik reeds eerder heb vermeldt hou ik de kogeldruk met de caravan op 60 kg. Mijn C4 mag tot 1550 kg trekken. De waarde van van 75 kg is de aanbevolen waarde vermeldt in het instructieboekje en van de fabrikant van de caravan. Daar zit ik dus al 15 kg onder. Een lagere kogeldruk zal eerder tot ongewenst weggedrag leiden. Verder is het beladen gewicht van mijn caravan ongeveer 1150 kg. Ga maar eens op je trekhaak staan en kijk hoever de C4 van achter inzakt. Ik weet niet hoe dat met een diesel is. Die 15 kg meer of minder kogeldruk doet aan het verhaal van het inzakken geen afbreuk.