Hoe herken je problemen met een 2 massa vliegwiel?
Le Innovateur
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 13-11-2012

Gepost: 21 december 2012 11:56 PM

Mijn Xsara Picasso 1.6hdi 2004 maakt heel soms bij het wegrijden een zacht piepend geluid. Het lijkt wat op getjilp van een vogeltje. Ook bij het stilzetten van de motor hoor je dit geluid soms, maar zeker niet altijd. Een collega wist me te melden dat het vliegwiel van de motor “op klappen staat”.
Wat is hier van waar en hoe herken je een dergelijk probleem nu precies? De auto rijdt verder voortreffelijk en krijgt keurig op tijd de benodigde beurten en oliewissels. Ben toch wel benieuwd of dit zacht piepende geluid kwaad kan of niet.

Citroen Xsara Picasso 1.6 HDi 110 Pk Differance II - 2004
Citroen C5 2.0 Break Ligne LPG G3 - 2003 (still out there… somewhere)
Citroen BX 1.4 - 1984 (disintegrating at a scrapheap)

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5386
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 december 2012 08:18 AM
  [ # 1 ]

Ik heb eerlijk nog nooit gehoord van een “op klappen” staand vliegwiel.
Op z’n hoogst versleten als er al 5 koppelingsplaten zijn verbruikt.
Maar ja, ik ben geen monteur…

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 22 december 2012 11:19 AM
  [ # 2 ]

Ben bang dat je collega een beetje gelijk heeft en het dual-massa vliegwiel aan het overlijden is….
“klappen” zal die niet,de kans dat je trillingen/geratel gaat waarnemen in de toekomst bij stationair draaien of gas loslaten lijkt serieus aanwezig.

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2134
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 22 december 2012 11:19 AM
  [ # 3 ]

Zou dat piepen niet gewoon de multiriem kunnen zijn die een beetje slipt?

Profiel  
 
Le Innovateur
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 13-11-2012

Gepost: 22 december 2012 01:27 PM
  [ # 4 ]

[edit mod] quote gewist, zie regel 10 [edit mod]

De riem is het niet, daarvoor klinkt het piepen te veel naar een mechanisch geluid. Ik vergelijk het geluid maar met een stalen veer die droog staat.
Ik zal bij de volgende beurt (nu nog zo’n 15K te rijden) aan de monteur eens vragen wat hij denkt wat er aan de hand is. Of moet ik nu meteen in paniek schieten en de auto eerder aan een onderzoekje laten onderwerpen?

Citroen Xsara Picasso 1.6 HDi 110 Pk Differance II - 2004
Citroen C5 2.0 Break Ligne LPG G3 - 2003 (still out there… somewhere)
Citroen BX 1.4 - 1984 (disintegrating at a scrapheap)

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2134
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 22 december 2012 03:01 PM
  [ # 5 ]

Het zou ook de poelie van de multiriem kunnen zijn als dit er 1 is die uit 2 delen bestaat met rubber er tussen….

Profiel  
 
Le Innovateur
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 13-11-2012

Gepost: 23 december 2012 01:14 AM
  [ # 6 ]
furriegurrie schreef:

Het zou ook de poelie van de multiriem kunnen zijn als dit er 1 is die uit 2 delen bestaat met rubber er tussen….

Da’s inderdaad ook nog een optie! Als de motor stationair loopt hoor ik regelmatig een riem en/of poelie lopen. Ik zal morgen eens even een en ander checken. In ieder geval bedankt voor de tip Smile

Citroen Xsara Picasso 1.6 HDi 110 Pk Differance II - 2004
Citroen C5 2.0 Break Ligne LPG G3 - 2003 (still out there… somewhere)
Citroen BX 1.4 - 1984 (disintegrating at a scrapheap)

Profiel  
 
Diver
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 20-11-2012

Gepost: 23 december 2012 07:20 PM
  [ # 7 ]

Heb bij mijn ex-C5 ook een dubbel vliegwiel (eerste)koppelingsplaat/-lager kapot had.Piepte ook in het begin.Kon geen kwaad zei de ‘specialist’(‘t is het lager) tot ik op de bodemplaat ijzervijlsel (van het vliegwiel)zag liggen.Toen hadden de klinknagels van de koppelingsplaat al mooie groeven geschuurd in het vliegwiel.Ik dacht dat ik toen in de 280000 km gereden had.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook