Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
zandvoorta schreef:Mis wel de optie auto’s van 25 jaar en ouder wb vrij houden. Het is erg gericht op 30+
In principe hebben we al een overgangsregeling die toewerkt van 25 naar 30 jaar.
Het zou echter billijk zijn de overgangsregeling op zin minst voor bestaande
gevallen te handhaven. Als er in 2014 een regeling komt met vrijstelling va. 30 jaar
dan vallen de jaartallen 85 tot 90 immers flink in de prijzen:
Bij regeling 30 jaar, mrb vrij bij:
bj. 1984: 2014 ipv. nu (geen consequenties)
bj. 1985: 2015 ipv nu (één jaar extra mrb va 2014)
bj. 1986: 2016 ipv nu (twee jaar extra mrb va 2014)
bj. 1987 2017 ipv 2013 (drie jaar extra mrb va 2014)
bj. 1988: 2018 ipv.2015 (drie jaar extra mrb va 2015)
bj. 1989: 2019 ipv. 2017 (twee jaar extra mrb va 2017)
bj. 1990: 2020 ipv. 2019 (één jaar extra mrb van 2019)
bj. 1991: 2021 (geen consequenties)
Dat zelfde geldt voor bijv. mijn CX
Mocht er een vrijstelling va. 35 jaar voor diesels komen:
bj. 1984: mrb vrij bij2019 ipv. nu (vijf jaar extra mrb va 2014)
JW
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik ben alleen wel bang dat alles waar je meer als 2 jaar moet wachten voor MRB vrijstelling tevergeefs is. De houdbaarheid van een kabinet in dit land is namelijk minder waarschijnlijk. Een volgend kabinet zal ongetwijfeld weer aan de regeling morrelen…
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo ik heb hem ook ingevuld.
Wel jammer dat dit alleen voor oldtimer bezitters is.
Als je aan het zoeken ben of in het bezit ben van een youngtimer dan kan je hem niet invullen.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het gaat ook niet om de youngtimers, maar om alles wat nu 25 jaar oud is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
26
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik kreeg de enquete via LinkedIn onder ogen. Ook maar ingevuld. Valt nog niet mee om als je twee oude auto’s hebt telkens een antwoord te vinden waarmee de vraag voor beide gedekt is.
Voor mij is het wel of niet wegenbelasting betalen eigenlijk helemaal niet de belangrijkste overweging bij het kiezen van een auto. Bij een vergelijkende proefrit reed de CX turbo veel leuker en karakteristieker dan een XM V6. En dus werd het de CX. Dat die auto intussen wegenbelastingvrij is, is mooi meegenomen, maar zonder dat was ik echt niet in een Aygo gaan rijden.
De grens waarop het wegenbelastingvrij zijn begint lijkt me nogal arbitrair. Ooit was een auto van 25 jaar oud echt stokoud en een zeldzaamheid. Toen ik met mijn bijna 30 jaar oude Simca reed waren er genoeg mensen die niet wisten wat een Simca was - ik had zo nu en dan wel wat toe te lichten en uit te leggen. Sindsdien is er wel wat veranderd aan de bouwkwaliteit en blijken flink wat auto’s van 25 jaar zonder bijzondere kosten in flinke aantallen nog heel gewoon gebruikt te worden. Met een bijzondere vermelding voor auto’s als de Toyota Starlet. Ik zie eigenlijk niet in waarom er voor ‘normale gebruiksauto’s’ dan een vrijstelling voor de MRB moet zijn.
(Mijn grootste zorg zit er eigenlijk in dat we straks in verband met de uitlaatgassen niet meer overal mogen rijden op basis van de leeftijd alleen. Dan was het oorspronkelijke Duitse idee dat je bijvoorbeeld nog wel achteraf een katalysator mocht monteren een stuk prettiger voor degenen onder ons die geen moderne auto erbij hebben. Kost wat, maar dan mag je tenminste weer overal rondrijden)
Enne - ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen. Als ik hier argumenten noem die allang voorbij zijn gekomen (en dat is waarschijnlijk zo) dan mijn excuses.
Als de vrijstelling van de MRB wordt opgeheven, milieuzones worden ingesteld, kunnen we altijd nog het voorbeeld van deze liefhebber volgen. Beetje publieke ongehoorzaamheid kan geen kwaad!
http://www.telegraaf.nl/autovisie/oldtimer/uw-garage/21138330/__Uw_Garage__Citroen_Traction_Avant_11_BL__.html
Groet, Nico
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De enquete van de Fehac is gelukkig een stuk genuanceerder dan dat prutding van de Knac van laatst. Hier en daar nog wel wat onhandigheden als je meer dan één oldtimer hebt (verschillende verzekeringen b.v.) maar daar valt wel omheen te schipperen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De Knac is mij in deze kwestie ook wat te kort door de bocht.
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Zometeen op 1 Vandaag.
De nadelen voor de oldtimerhandelaar, met deze plannen van de regering..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gemist maar toch op de homepage gevonden (vanaf 12:30 minuten of je moet tevens geïnteresseerd zijn in de relatie tussen Wilders en Leers).
ook staat er een geschreven artikel met uiteraard een foto van 3 DS-en als illustratie.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Kon mijn vorige post niet meer wijzigen. Ik heb de Een vandaag link even bijgewerkt.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Via een ander forum kwam dit bericht voorbij….
Beste clubleden,
Voor mijn studie Technische Bestuurskunde aan de TU Delft, doe ik onderzoek naar oldtimerbezit en een nieuw oldtimerbeleid in Nederland. Daarvoor heb ik een online vragenlijst opgesteld waarin oldtimerbezitters een aantal vragen worden gesteld. Ik zou hier iedereen die eigenaar van een oldtimer is, willen vragen om mij te helpen bij het onderzoek en de vragenlijst in te vullen.
Deze is te bereiken via http://www.thesistools.com/oldtimerbeleid
Met het onderzoek wordt een adviesrapport opgesteld voor het Ministerie van Infrastructuur en Mileu over het invoeren van een nieuwe oldtimer regeling.
Alvast enorm bedankt!
Groeten Thomas
Tijdens het invullen kwam er een voorstel voorbij waarvan ik werkelijk niet meer bijkwam… Lees de enquete aar eens….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Pfff… hoe kom je erop…
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ook ingevuld. Beetje een vreemd nieuw voorstel en de controle gaat denk ik meer kosten dan de opbrengsten van de verandering. Oh nee, het ging om het milieu, kosten voor controle zijn dus niet belangrijk !
Ik hoop dat er niet nog 20 van die vragenlijsten komen maar gewoon de belangrijkste gebruikt gaat worden door de politiek (mijn voorkeur: die van de Fehac).
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.