Wie weet hoe het kan dat een koppelingsplaat kapot is inclusief kabels etc na slechte 35.000 Kim rijden in een vijf jaar oude c1? Er werd mij verteld dat de bestuurder dan steeds met gierende banden moet wegrijden of de koppeling ingetrapt houdt bij het rijden. Beiden is niet het geval. Hoe is het mogelijk dat deze dure reparatie nu al moet worden uitgevoerd? Heeft iemand een idee of ervaring hiermee? Kim van zetten
Oei, 35.000 is wel erg snel!
Maar rijd je veel in de stad? dan kan het natuurlijk wel snel slijten!
Zijn er hier meer C1 rijders met snel versleten koppeling?
Dan zou er wel eens een serie-probleem kunnen zijn…
Je moet het eigenlijk zo zien:
Een koppeling heeft een levensduur van een groot aantal ontkoppelingen/koppelingen.
Op een gegeven moment heb je het maximum aantal bereikt.
In de stad ontkoppel/koppel je nou eenmaal veel, dus dan is dat aantal sneller bereikt dan bij veel rijden op de snelweg.
Kilometerstand zegt niet alles.
Ik rijd inderdaad veel kleine afstanden, maar was echt onaangenaam verrast hiermee. Ben benieuwd of er meer mensen zijn die een c1 hebben en dit probleem herkennen.
Vervelend is dat. Wat zijn de kosten?
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
H@ns schreef:Je moet het eigenlijk zo zien:
Een koppeling heeft een levensduur van een groot aantal ontkoppelingen/koppelingen.
Op een gegeven moment heb je het maximum aantal bereikt.
In de stad ontkoppel/koppel je nou eenmaal veel, dus dan is dat aantal sneller bereikt dan bij veel rijden op de snelweg.
Kilometerstand zegt niet alles.
Dit is maar de helft van het verhaal. De drukgroep slijt ook, en wel altijd als de koppeling wordt aangeraakt. Als het pedaal geen vrije slag heeft, is de koppeling in no-time versleten.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
H@ns schreef:Dan zou er wel eens een serie-probleem kunnen zijn…
Eén zwaluw maakt nog geen zomer hè.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De kosten bedragen bijna 1000 euro.
Dat is bij de dealer, anders is het echt teveel, sowieso is het veel 1000€. Voor max. 150€ heb je een nieuwe a-merk koppelingsset, 300€ voor er in zetten bij een universele garage. Dat is al de helft.
edit: sorry, ik zie dat die koppelingsset 300€ kost, dat maakt het er niet goedkoper op.
2d schreef:H@ns schreef:Dan zou er wel eens een serie-probleem kunnen zijn…
Eén zwaluw maakt nog geen zomer hè.
tot nu toe heeft zich maar 1 zwaluw gemeld…
Ree schreef:H@ns schreef:Je moet het eigenlijk zo zien:
Een koppeling heeft een levensduur van een groot aantal ontkoppelingen/koppelingen.
Op een gegeven moment heb je het maximum aantal bereikt.
In de stad ontkoppel/koppel je nou eenmaal veel, dus dan is dat aantal sneller bereikt dan bij veel rijden op de snelweg.
Kilometerstand zegt niet alles.Dit is maar de helft van het verhaal. De drukgroep slijt ook, en wel altijd als de koppeling wordt aangeraakt. Als het pedaal geen vrije slag heeft, is de koppeling in no-time versleten.
Kan natuurlijk ook, maar ik ga er maar even van uit dat een moderne auto een “zelfstellende” koppeling heeft. Ik weet echter niets van C1…
Ik bedoelde trouwens koppeling in het geheel, ik ben maar even niet in detail getreden.
Als er een licht motortje inzit moet je misschien ook meer de koppeling gebruiken om te voorkomen dat de motor afslaat.
Maar wat ik wil zeggen is dat het wel “normale” slijtage zou kunnen zijn en dat de lage kilometerstand geen garantie is voor nog heel veel probleemloze kilometers…
Als niemand anders dit probleem herkent en zich meldt dan is er weinig kans op coulance van de garage vrees ik…
Nou ja, Kim zit er maar mee.
Succes in ieder geval!
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als het een serieprobleem zou zijn dan zouden alle dienst c1’s en Aygo’s die wij hebben er last van moeten hebben. Die dingen worden echt verschrikkelijk mishandeld en blijven gewoon heel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
mannen 35000km is wel erg snel vind ik, als je echt je best doet,doe je nog 60000km met een kopeling, mits je geen trailers er achter hebt hangen, kim hield je ook altijd de kopeling ingetrapt, als je voor het stoplicht stond te wachten? heb je de auto nieuw gekocht, of tweedehands, en verder denk ik dat er wat met de kopelingskabel is geweest, waardoor de kopeling bleef slippen, en zo doende de slijtage heeft veroorzaakt. maar dit moet je gemerkt hebben met rijden, omdat je dan meet toeren draait dan de auto vooruit komt, dus geen snelheid maakt. naar mijn weten knappen kopelingskabels alleen maar, en rafelen niet.
Nou, ik heb anders wel gerafelde kabels gehad hoor!
Meestal voel je dat ie wat haperend opkomt.
Als je dan maar lang genoeg wacht knapt ie een keer, maar zover heb ik het nooit laten komen…
Bij mijn collega d’r berlingo is laatst ook de volledige koppelingsset vervangen. In mijn optiek was alleen het druklager stuk, je hoorde een ratelend geluid zodra je begon het pedaal in te duwen.
Ik denk, maar weet niets zeker natuurlijk, dat garages soms gewoon maar alles vervangen, en niet alleen hetgeen wat nodig is.
Dus ‘iets’ aan de koppeling kapot, meteen de hele boel dan maar.
Kim, wat zijn de symptomen van het probleem?
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 12-08-2011
- C3 Puretech 68 Collection
ik heb er nu meer dan 42000 km mee gerenden met mijn “c1eend ” rij niet constant met de linker voet op het pedaal en ja bij een stoplicht ontkoppel ik hem als het langduurt an anders hou ik de koppeling in en de 1e verneselling in gescvhakeld en de handrem om naar achter glijden te voorkomen , maar ook daar gelt weer dat als het lang deuurt ik hem in de vrij zet
heb nog niet de indruk dat de mijne snel toe is aan vervanging
geniet nu het nog kan van je Creature Technologie !